RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

پس از طوفان

طلا در سال ۹۸ بازار نسبتاً آرامی داشت

۲۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۱/۱۳کد خبر: 302716
ایستانیوز:محاسبه نقطه به نقطه درصد بازدهی سکه در ۱۱ ماهه سال ۹۸ نشان می‌دهد که ۱۳ درصد سود برای نگهداری سکه در این مدت به دست سرمایه‌گذاران رسیده است.
گزارش 98
حرکت سینوسی
بازار طلا و سکه در سال 98 با عبور از التهابات قابل توجه سال گذشته، وضعیت باثبات‌تری را سپری کرد. در سال 1397 به واسطه رشد بهای دلار، ارزش پول ملی سقوط کرد، بازار طلا همگام با دلار پیش رفت و افزایش 3 برابری قیمت را پشت سر گذاشت. سال 98 اما سال نسبتاً آرامی برای بازار طلا و سکه بود. هرچند نوسانات در این سال بازه 25 درصدی داشت اما در مقایسه با سال 97 شرایط باثبات‌تری را سپری کرد. البته بازار جهانی طلا نیز که دومین عامل تعیین‌کننده قیمت طلا و سکه در ایران است، چندان آرام نبود و افزایش قیمت در این بازار پس از یک دوره طولانی ثبات، موجب تحرک بازار طلا در ایران شد. قیمت هر اونس طلا که اوایل سال 98 حدود یک هزار و 300 دلار بود در اواخر بهمن 98 به یک هزار و 600 دلار رسیده بود که نشان‌دهنده بازدهی 23 درصدی این بازار در دوره 11 ماهه است.
 
در بازار ایران اما نوسانات سینوسی حاکم بود چراکه تحولات سیاسی و تغییرات بهای دلار بیشترین تأثیر را بر این بازار داشت. قیمت سکه امامی در ابتدای فروردین 1397 با کمی افت قیمت نسبت به سال قبل به 4 میلیون و 662 هزار تومان رسید. این رقم تا پایان شهریورماه به 4 میلیون و 52 هزار تومان کاهش یافت. بهای سکه روند نزولی را در فصل پاییز ادامه داد و در دوم آبان به کمترین میزان در سال 98 رسید و نرخ 3 میلیون و 844 هزار تومان را ثبت کرد. پس از آن روند صعودی قیمت آغاز شد و تا پایان بهمن 98 به 5 میلیون و 276 هزار تومان رسید که بالاترین قیمت در این دوره زمانی است.
 
محاسبه نقطه به نقطه درصد بازدهی سکه در 11 ماهه سال 98 نشان می‌دهد که 13 درصد سود برای نگهداری سکه در این مدت به دست سرمایه‌گذاران رسیده است.
 
نوسانات سینوسی و محدود طلا و سکه در سال 98 نشان می‌دهد که جذابیت این بازار در سال 98 برای سرمایه‌گذاران چندان بالا نبوده است. بازاری که سال 97 بالاترین بازدهی را در میان همه بازارهای واسطه‌ای داشت در سال 98 نتوانست نظر سرمایه‌گذاران را جلب کند. هرچند که سرمایه‌گذارانی به طور سنتی برای این بازار وجود دارند و به خرید سکه به عنوان سرمایه‌گذاری بلندمدت می‌‌اندیشند. این دسته از سرمایه‌گذاران معمولاً در این بازار به سود می‌رسند.
پیش‌بینی 99
 
چشم به راه بازار ارز
بازار طلا و سکه در ایران به دو عامل داخلی و بین‌المللی وابسته است. نوسانات نرخ ارز در ایران و قیمت جهانی طلا بر این بازار تأثیر می‌گذارند. بر هم خوردن نظام عرضه و تقاضا در این بازار نیز عامل سوم است که در مواقع التهاب نظیر سال 97 خود را نشان می‌دهد. برای تحلیل سرنوشت این بازار در سال 99 باید تحولات ارز را ارزیابی کرد. اگر روابط سیاسی در سالی که آمریکا انتخابات ریاست‌جمهوری دارد، به سوی بهبود پیش برود، قیمت ارز کاهش می‌یابد و طلا نیز از آن متأثر می‌شود اما اگر شرایط به همین گونه ادامه یابد، می‌توان انتظار داشت که نوسانات طلا مانند سال جاری عادی دنبال شود./ آینده نگر 
 

 




برچسب‌ها:بازارطلا
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *