RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

۴ سناریو برای تورم

۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶کد خبر: 302418
ایستانیوز:بررسی شاخص‌های کلیدی اقتصاد ایران درسه فصل ابتدایی سال‌جاری حاکی از بهبود نسبی شرایط است. به‌طوری که نرخ رشد اقتصادی با نفت از منفی ۱۰.۱ و ۱۰.۳ درصد به ترتیب در سه ماهه و شش ماهه امسال به منفی ۷.۶ درصد در ۹ ماهه امسال رسیده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در رشد اقتصادی بدون نفت نیز نرخ منفی یک درصد سه ماهه اول و منفی نیم درصد شش ماهه امسال به صفر در 9 ماهه رسیده است. این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که اقتصاد ایران با تکیه بر ظرفیت‌های بخش غیرنفتی بتدریج بسترهای خروج از نرخ منفی و در نهایت رکود اقتصادی را فراهم می‌کند.درنرخ تورم به‌عنوان شاخص مهم دیگری که علاوه براقتصاد ملی با معیشت مردم ارتباط دارد نیز، شاهد روند کاهشی شاخص‌های مختلف تورم در سال هستیم که از دومین ماه امسال آغاز شد. اما اینکه تا پایان سال‌جاری و همچنین سال پیش رو شرایط این شاخص‌های اصلی چگونه باشد به متغیرهای بسیاری گره خورده است.
 
این درحالی است که شیوع ویروس کرونا درکشور به طور قطع روی شاخص‌های اقتصاد ایران تأثیر منفی خواهد داشت و هرچه دوره ماندگاری آن بیشتر باشد این آثار عمیق‌تر خواهد بود. اما جدای از آثار«کرونا» که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی از اردیبهشت و خرداد سال آینده نمایان می‌شود، مرکز آمار ایران برای نخستین بار با استفاده از داده‌های واقعی اقتصاد ایران نرخ رشد اقتصادی بخش‌های مختلف برای کل سال‌جاری را پیش‌بینی کرده است. علاوه براین کارشناسان این مرکز نرخ تورم کل سال‌جاری و همچنین سه ماهه سال آینده را پیش‌بینی کرده‌اند.
 
پیش‌بینی رشد اقتصادی سال 98
مرکز آمار ایران در گزارشی با بررسی نرخ رشد اقتصاد بخش‌های مختلف درمقاطع سه، شش و 9 ماهه امسال نرخ رشد اقتصادی کل سال 98 را پیش‌بینی کرده است. براساس این گزارش درحالی که نرخ رشد اقتصاد ایران با نفت در 9 ماهه امسال منفی 7.6 درصد بوده است این نرخ برای کل سال‌جاری به منفی 7.2 درصد می‌رسد که نشان دهنده بهبود 4 دهم درصدی این متغیر است. همچنین این مرکز نرخ رشد صفر درصدی اقتصاد ایران بدون نفت در 9 ماهه امسال را برای کل سال‌جاری بدون تغییر پیش‌بینی کرده است.
 
طبق این گزارش، از میان سه گروه اصلی مؤثر در تولید ناخالص داخلی یعنی کشاورزی، صنایع و معادن و خدمات، در کل سال 98 بخش کشاورزی تنها بخش مثبت خواهد بود و دو گروه دیگر همچنان منفی خواهد بود، هرچند که در این دو گروه (صنایع و معادن و خدمات) شاهد بهبود نسبی هستیم. بدین ترتیب نرخ رشد اقتصادی گروه صنایع و معادن از منفی 16.6 درصد در 9 ماهه امسال به منفی 15.7 درصد برای کل سال می‌رسد. نرخ رشد بخش خدمات نیز که در 9 ماهه امسال منفی 2 دهم درصد گزارش شده بود به منفی یک دهم درصد خواهد رسید. از سوی دیگر نرخ رشد اقتصادی گروه کشاورزی که عملکردی به مراتب مثبت‌تر از سایر گروه‌ها داشته است از 3.2 درصد در 9 ماهه امسال به 3 درصد در کل سال‌جاری می‌رسد.
 
همچنین رشد زیر گروه استخراج نفت و گاز نیز که در 9 ماهه امسال منفی 37 درصد بود برای کل سال‌جاری نیز همین عدد باقی می‌ماند. اما زیر گروه صنایع و معادن بدون نفت بهبود خواهد داشت به طوری که از نرخ رشد 2 درصدی در 9 ماهه سال به 2.2 درصد می‌رسد. بخش صنعت نیزهمانند 9 ماهه امسال رشد منفی 2.3 درصدی را تجربه خواهد کرد. زیرگروه عمده و خرده فروشی و هتل و رستوران به‌عنوان یکی از زیربخش‌های گروه خدمات نیز که در سال‌های گذشته یکی از موتورهای محرک نرخ رشد اقتصادی بود بدون تغییر و با نرخ منفی 4.1 درصد مواجه خواهد بود.
 
درمجموع و با مقایسه نرخ رشد اقتصادی سال 97 با امسال شاهد کاهش نرخ رشد با نفت و بهبود نرخ رشد بدون نفت هستیم. به طوری که نرخ منفی 4.7 درصد با نفت سال گذشته به منفی 7.2 درصد افزایش یافته است ولی در مقابل نرخ منفی 2.1 درصدی بدون نفت به صفر ارتقا یافته است.
 
4 سناریو برای نرخ تورم بهار 99
مرکز آمار ایران برای پیش‌بینی نرخ تورم در سال آینده چهار سناریو معرفی کرده است. سناریوی اول با استفاده از الگوی مشابه پایان سال 97 و سه ماهه ابتدایی سال 98 است. با توجه به اینکه در سال 97 با تورم بالایی مواجه بودیم این سناریو به‌عنوان سناریوی بدبینانه درنظر گرفته می‌شود. سناریوی دوم با استفاده از الگوی مشابه پایان سال 96 و سه ماه ابتدایی سال 97 است.
 
چون دراین بازه زمانی با ثبات نسبی درنرخ تورم مواجه بودیم این سناریو حالت خوش بینانه دارد. سناریوی سوم میانگین این دو حالت است. مرکز آمار برای سناریوی چهارم از رابطه نرخ تورم تولیدکننده و مصرف کننده استفاده کرده است. با توجه به اینکه شاخص قیمت تولیدکننده براساس قیمت تمام شده کالاهای تولیدی محاسبه می‌شود انتظار می‌رود تغییرات قیمت این بخش با یک وقفه زمانی به تورم مصرف‌کننده منتقل شود.بین تورم ماهانه تولیدکننده و مصرف‌کننده با وقفه زمانی دو تا سه دوره‌ای رابطه مستقیم وجود دارد.
 
بنابراین براساس سناریوی چهارم تغییرات نرخ تورم ماهانه مصرف‌کننده تغییرات نرخ تورم ماهانه سه ماه قبل تولیدکننده است. با توجه به اینکه نرخ تورم تولیدکننده فقط تا آذرماه امسال تهیه شده است بنابراین پیش‌بینی می‌شود براساس این سناریو فقط برای اسفند امسال انجام شده است. براساس سناریوی سوم که احتمال تحقق آن بیشتر است روند نزولی نرخ تورم سالانه ادامه داشته و در خرداد ماه سال آینده به 27.9 درصد می‌رسد. اما روند نزولی نرخ تورم نقطه‌ای در اردیبهشت 99 درعدد 20.9 درصد متوقف شده است و در خرداد ماه همین سال با افزایش 8 دهمن درصدی به 21.7 درصد می‌رسد.‌

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:نرخ تورم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *