RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

درنشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران مطرح شد

تلاش بخش‌ خصوصی برای خروج دارو از سیطره ارز دولتی

۱۱:۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۷کد خبر: 297811
ایستانیوز:نمایندگان بخش خصوصی در نشست سیزدهم کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران به بررسی کلیات بودجه سال آینده پرداختند و تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی را مورد انتقاد قرار دادند، سیاستی که به گفته فعالان این حوزه گرهی بر گره‌های گذشته افزوده و کمکی به اقتصاد سلامت کشور نکرده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در سیزدهمین نشست کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، اعضای این کمیسیون و فعالان اقتصادی حوزه درمان و سلامت به تحلیل و بررسی لایحه بودجه سال 99 کشور پرداختند. در این نشست، کارآفرینان و تجار حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، نگرانی خود را از لایحه بودجه سال آینده اعلام کردند و نسبت به برقراری ارز دولتی برای تامین نیازهای حوزه دارو و تجهیزات پزشکی تذکر دادند.
 
به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، فعالان اقتصادی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی که منتقد جدی قرارگیری این بخش در گروه کالایی مشمول ارز دولتی هستند، طی سال جاری با برپایی جلسات کارشناسی و هم‌فکری میان بخش‌های مختلف این حوزه، خواستار حذف ارز دولتی از بخش دارو و تجهیزات پزشکی شده‌اند و بر این باورند که ارز 4200 تومانی نه تنها نتوانسته گره مشکلات بنگاه‌های این حوزه را باز کند بلکه به معضلات این بخش افزوده است.
 
از همین رو، در نشست اخیر کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، فعالان اقتصادی و کارآفرینان حوزه دارو و تجهیزات پزشکی با تحلیل لایحه بودجه سال آینده دولت، ضمن اعلام نگرانی خود از بودجه پیشنهادی، بر خروج دارو و تجهیزات پزشکی از گروه کالایی مشمول ارز دولتی تاکید کردند.
 
 تحلیلی بر بودجه انقباضی سال 99
 
در این جلسه، ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی رییس اتاق تهران تحلیل خود از کلیات لایحه بودجه سال 99 را برای حاضران در نشست تشریح کرد. وی با بیان اینکه اهداف بودجه سال آتی در رشد اقتصادی 2 درصد، کاهش وابستگی به درآمد نفتی، اشتغال‌زایی یک میلیون نفری و کاهش سطح تورم خلاصه شده است، گفت: از جمله رویکردهای این لایحه، استمرار تامین ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی و دارو است.
 
بهادرانی سپس به تشریح بخش‌های مهم این لایحه پرداخت و افزود: با وجود واگذاری برخی از شرکت‌های دولتی طی سال‌های گذشته، بودجه شرکت‌ها که معادل 75 درصد کل بودجه است، هر سال رشد زیادی داشته و برای سال 99 نیز معادل ۱۶.۲ درصد افزایش یافته است.
 
وی افزود: بودجه عمومی کشور نیز با 8 درصد رشد پیش‌بینی شده و با توجه به اینکه تورم تا آبان‌ماه سال جاری معادل ۴۱.۱ درصد اعلام شده و تورم سال آینده نیز حدود 32 درصد پیش‌بینی شده، بنابراین می‌توان گفت که بودجه عمومی کشور به قیمت ثابت، معادل 24 درصد انقباضی پیش‌بینی شده است.
 
به گفته مشاور عالی رییس اتاق تهران، در سال 99 درآمدهای مالیاتی معادل 195 هزار میلیارد تومان برآورد شده که 20 هزار میلیارد تومان آن ناشی از درآمد گمرکی است و 175 هزار میلیارد تومان آن مربوط به سایر درآمدهای مالیاتی است که این رقم در مقایسه با 150 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی مصوب سال 98 حدود ۱۶.۶ درصد افزایش نشان می‌دهد.
 
بهادرانی سپس با اشاره به اینکه اقتصاد کشور در شرایط رکود تورمی است و تمهیدات کافی برای جلوگیری از فرار مالیاتی نیز لحاظ نشده است، افزود: تحقق درآمدهای مالیاتی مندرج در لایحه بودجه سال آتی با مشکل مواجه بوده و فشار بیشتری بر مالیات‌دهندگان همیشگی وارد خواهد شد.
 
وی در ادامه، مجموع درآمد ارزی دولت برای سال آینده را طبق لایحه بودجه 99، معادل ۲۲.۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: با وجود اعلام کاهش درآمد حاصل از صادرات نفت در بودجه سال آینده، سهم درآمدهای دولت از این محل با احتساب استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، معادل ۱۰۸.۵ هزار میلیارد تومان و معادل ۲۲.۴ کل بودجه است.
 
همچنین به گفته وی، در سال 99 حدود 106 هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی پیش‌بینی شده است که 29 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و 77 هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های مالی تامین شده است.
 
مشاور عالی رییس اتاق تهران سپس، عدم توجه به تکالیف تعیین شده در قانون برنامه ششم را از جمله نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده عنوان کرد و افزود: در این لایحه، برای خروج از شرایط رکود تورمی و رونق تولید راهکار جدی ارائه نشده است. پیش‌بینی می‌شود عوامل موثر در کسری بودجه در سال آینده، موجب افزایش حجم نقدینگی و در نتیجه افزایش تورم شود.
 
بهادرانی سپس به برخی راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح لایحه بودجه سال آینده دولت اشاره کرد و گفت: از فروش ارواق برای تامین هزینه جاری خودداری و فقط تامین مالی هزینه طرح‌های دارای توجیه اقتصادی و در حد امکانات مالی موجود در بازار سرمایه استفاده شود، ضمن آنکه باید از تکرار اشتباهات گذشته در سیاستگذاری نرخ ارز، خصوصی‌سازی، سرکوب قیمت‌ها و .... خودداری شود.
 
او افزود: با توجه به هزینه 1484 هزار میلیارد تومانی بودجه شرکت‌ها که حدود سه برابر بودجه عمومی کشور است، صرفه‌جویی در هزینه این شرکت‌ها و استفاده از آن به‌جای درآمدهای نفتی، می تواند راهگشای تنظیم بهینه بودجه کشور باشد.
 
در پایان این نشست، محمود نجفی‌عرب، رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با تاکید بر راهکار بخش خصوصی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بر حذف ارز دولتی از این بخش، تصریح کرد که فعالان این حوزه طی جلسات کارشناسی، جمع‌بندی نظرات پیرامون تعیین تکلیف ارز مبنا برای دارو و تجهیزات پزشکی را اعلام خواهد کرد.
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *