RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

ایران، ۴۲ امین کشور جهان در شاخص تجارت الکترونیک بوده است

ایرانی‌ها چقدر اینترنتی خرید می‌کنند؟

۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۹/۳۰کد خبر: 297160
ایستانیوز:در سامانه «شاپرک» تعداد ۲۷،۶۵۸ میلیون تراکنش پردازش و مبلغ ۱۴،۷۵۳،۳۰۴ میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب ۲۸ و ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.
در گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارها مالی(ایستانیوز)، اخیر سازمان آنکتاد از شاخص تجارت الکترونیک بین کسب‌وکار و مشتری (B2C) سال 2019، میزان آمادگی 152 اقتصاد جهان برای پشتیبانی از خریدآنلاین اندازه‌گیری و ارزیابی‌شده است. نتایج نشان می‌دهد کشور هلند بالاترین آمادگی برای مشارکت و بهره‌مندی از تجارت الکترونیکی را داراست. ایران در سال 2019 بعد از روسیه و یونان، 42 امین کشور از منظر شاخص تجارت الکترونیک B2C است که جایگاه آن نسبت به شاخص سال 2018 بهبود 7 پله‌ای داشته است و در موقعیت بهتری نسبت به کشورهای قطر، ترکیه و چین قرار دارد. از میان کشورهای درحال‌توسعه، ایران بعد از امارات و مالزی در جایگاه ششم قرار دارد.
 
در همین رابطه هم بانک مرکزی گزارش شش‌ماهه عملکرد سامانه‌های بانکداری الکترونیک را منتشر کرده است. این گزارش درباره عملکرد سامانه‌های «شتاب»، «شاپرک»، «پایا»، «ساتنا»، «چکاوک» و «صیاد» در حوزه بانکداری الکترونیک بوده است.
 
به گزارش بانک مرکزی، در سامانه «شتاب» تعداد 20،401 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 22،871،027 میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 25 و 27 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
همچنین در سامانه «شاپرک» تعداد 27،658 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 14،753،304 میلیارد ریال تسویه صورت گرفت که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 28 و 26 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
در سامانه «پایا» تعداد 874 میلیون تراکنش پردازش و مبلغ 19،097،478 میلیارد ریال تسویه انجام شد که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 33 و 30 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
آمارها حاکی از آن است که در سامانه «ساتنا» تعداد 13.6 میلیون تراکنش با مبلغ 61،878،147 میلیارد ریال تسویه صورت پذیرفته است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل به ترتیب 82 و 144 درصد رشد را نشان می‌دهد.
 
در سامانه «چکاوک» تعداد 47 میلیون چک تبادل شده که مبلغ چک‌های مذکور 15،825،999 میلیارد ریال است که نسبت به دوره مشابه در سال قبل منفی 21 و منفی 6 درصد کاهش را نشان می‌دهد.
 
همچنین در شش‌ماهه اول سال 1398 تعداد تراکنش‌های سامانه «صیاد» به عدد 53،747،115 رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل 416.49 درصد رشد را نشان می‌دهد. البته به گفته بانک مرکزی، رشد تعداد تراکنش‌های تحت تأثیر راه‌اندازی سرویس استعلام است که در شش‌ماهه اول سال 1397 هنوز راه‌اندازی نشده بود.

 

 

*خرید اینترنتی در ایران چطور است؟

معاونت اقتصادی اتاق تهران در گزارشی به وضعیت تجارت الکترونیک B2C ایران و سایر کشورها در سال 2019 پرداخته است. طبق این گزارش، در ایران 42 درصد از کاربران اینترنت خرید را به‌صورت آنلاین انجام می‌دهند که این نسبت برای کل جمعیت، 26 درصد است.

در میان ده کشور برتر اقتصادهای درحال‌توسعه، تنها تایلند و ترکیه با کاهش جایگاه شاخص نسبت به سال قبل مواجه شده‌اند و سایر کشورها بهبود داشته‌اند. سنگاپور دارای بهترین رتبه در این گروه و سومین رتبه در جهان است و پس‌ازآن کشورهای چین و کره جنوبی رتبه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند. ایران در سال 2018، 49 امین کشور جهان در شاخص تجارت الکترونیک بوده که جایگاه آن در سال 2019 با هفت پله صعود به 42 ام جهان و 6 امین کشور در میان کشورهای درحال‌توسعه رسیده است.

علاوه بر این،‌ در میان کشورهای درحال‌توسعه آسیای غربی و شمال آفریقا، ایران بعد از امارات متحده عربی دومین کشور از منظر شاخص تجارت الکترونیک بوده است.

 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *