RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

مجلس تصویب کرد، شورای نگهبان رد کرد، مجمع تشخیض مصلحت باید تصمیم بگیرد

حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان

۱۴:۸ - ۱۳۹۸/۷/۲۱کد خبر: 289799
ایستانیوز:بخشی از کارشناسان اقتصادی معتقدند سود و جریمه مضاعف از تسهیلات بانکی باعث شده خیلی از افراد به خصوص فعالان اقتصادی که با مشکلات بسیار در کسب و کارشان دارند و تحریم ها شرایط را برایشان سخت تر کرده است توان بازپرداخت تسهیلات خود را نداشته باشند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در حالی که به دلیل شرایط اقتصادی، رکود کسب و کار و مشکلات مالی بخشی از فعالان اقتصادی و افراد عادی بدهی های بانکی و قسط های خود را پرداخت نکرده اند و عملا بخشی از منابع بانکی در اصلاح «قفل» شده است؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دنبال تصویب قانونی هستند که سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان حذف می شود و امکان جدیدی برای بازپرداخت بدهی تسهیلات بانکی به وجود می آید. در این بین البته شورای نگهبان این مصوبه مجلس را با چند ایراد دو بار رد کرده است ولی باتوجه به اصرار نمایندگان مجلس، این مصوبه برای بررسی و تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شده است.
 
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس گفته است:« کارشناسان حوزه اقتصادی در مجلس معتقد بودند باید سود مرکب حذف شود در نتیجه مجلس نیز به نظر کارشناسی آنها رأی داد.»
 
مصوبه الزام بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان در ابتدا حدود دو ماه پیش در صحن علنی مورد بررسی قرار گرفت و با رأی بالای نمایندگان تصویب شد، اما شورای نگهبان در نخستین مرحله 3 ایراد از طرح دوفوریتی تسهیل تسویه بدهکاران شبکه بانکی گرفت که این ایرادات در کمیسیون اقتصادی رفع شد. بر این اساس شورای نگهبان در دومین مرحله نیـــــز 5 ایراد از طرح حذف سود مرکب گرفت که پس از بررسی اشکالات در کمیسیون اقتصادی مشخص شد، امکان اصلاح ایرادات مورد نظر وجود ندارد بنابراین پس از اصرار نمایندگان بر مصوبه حذف سود مرکب، طرح الزام بانک‌ها به موسسات اعتباری غیربانکی به حذف سود از بدهی تسهیلات گیرندگان برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.
 
بخشی از کارشناسان اقتصادی معتقدند سود و جریمه مضاعف از تسهیلات بانکی باعث شده خیلی از افراد به خصوص فعالان اقتصادی که با مشکلات بسیار در کسب و کارشان دارند و تحریم ها شرایط را برایشان سخت تر کرده است توان بازپرداخت تسهیلات خود را نداشته باشند. همچنین بخشی از مراجع تقلید هم اعلام کرده اند که دریافت سود عدم بازپرداخت تسهیلات بانکی غیرشرعی است. اما در سوی دیگر ماجرا بخشی از کارشناسان اقتصادی و به خصوص مدیران بانکی می گویند این طرح در صورت نهایی شدن در عمل افراد را به دیکرد در بازپرداخت تسهیلات بانکی تشویق می کند و نه تنها منجر به باز شدن قفل بدهی های بانکی نخواهد شد که بدهی ها را افزایش هم می دهد.
 
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گزارشی درباره این طرح نمایندگان مجلس نوشته بود:« گلایه های فعالان تولیدی، مسئولان اجرایی و نمایندگان مجلس از بانک ها عمدتا متمرکز بر نرخ سود بالای تسهیلات بانکی و عدم اعطای تسهیلات از سوی شبکه بانکی است. متاسفانه «طرح الزام بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان» در میان مدت دو آسیب فوق در شبکه بانکی را تشدید می کند. در واقع مفاد این طرح باعث کاهش انگیره بازپرداخت تسهیلات گیرندگان برای بازپرداخت می شود که منجر به ایجاد زیان در ترازنامه بانک و کاهش جریان نقد ورودی به بانک ها می شود. علاوه بر این طرح مذکور متضمن تبعیض، تحمیل بار مالی بر دولت و افزایش زیان انباشته بانک ها و موسسات اعتباری است و با تشویق بازیگری بدحساب و مغبون ساختن مشتریان خوش حساب شبکه بانکی، تامین مالی بنگاه های تولیدی را دشوارتر می سازد.» همچنین مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده است که به جای حذف سود دیرکرد نحوه محاسبه آن از سوی بانک ها و نظارت براجرای این موضوع منطقی و با انصاف بیشتری صورت گیرد و سامانه ای برای محاسبه این سود مضاعف از سوی بانک مرکزی طراحی شود. علاوه بر این مرکز پژوهش های مجلس پیشنهاد داده است که برای افرادی که خوش حساب بوده و بازپرداخت تسهیلاتشان را به موقع پرداخت می کنند، مشوق هایی در نظر گرفته شود. در این بین همچنین بخشی از کارشناسان پیشنهاد می دهند مجلس شورای اسلامی برای اینکه جلوی سوء استفاده از بخشودگی سود مضاعف و جریمه دیرکرد بانکی را از سوی افراد بگیرد می تواند برای بخشودگی ها زمان معین کند.
 
البته مصوبه نمایندگان برای بخشودگی سود مرکب در حالی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است که سه روز پیش بانک مرکزی در بخش نامه ای شرایط بخشودگی سود تسهیلات با مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان و کمتر از آن را به بانک‌ها اعلام کرد. بانک مرکزی بخشنامه‌ای را در خصوص اجرای بند «ل» تبصره ماده ١6 قانون بودجه سال جاری به بانک‌ها و موسسات اعتباری ابلاغ کرد. بر اساس اعلام دیوان محاسبات، مشمولین بخشودگی سود تسهیلات با مبلغ 100 میلیون تومان و کمتر از آن( اصل تسهیلات) می‌توانند از زمان تصویب قانون بودجه 98 فقط تا سقف 100 میلیون تومان از بخشودگی سود تسهیلات استفاده کنند و مازاد بر آن سقف قابل بخشش نیست.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *