RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار :

شاخص برای رشد بیشتر، عطش نقدینگی دارد

۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۶/۱۶کد خبر: 285906
ایستانیوز: یک تحلیلگر بازار سرمایه ، ادامه رشد شاخص را نیازمند ورود نقدینگی بیشتر به بورس دانست و حرکت برخی صنایع را منوط به ورود پول مناسب ارزیابی کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، حمید مرتضی کوشکی مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار در گفتگو با سنا، با اشاره به تجربه ثبات نسبی شاخص بورس طی روزهای اخیر در تحلیل روند پیش روی بازار سرمایه طی روزها و هفته های آتی گفت: در شرایط فعلی اندازه شاخص مقداری تعادلی برای بازار است و می تواند بر اساس طبیعت بازار ۷ تا ۱۰ درصد بالاتر یا پایین تر هم برود، اما این به معنای خروج از نقطه تعادل شاخص نیست.
 
وی با تشریح برخی عوامل تاثیرگذار بر ثبات فعلی شاخص و بی اعتنایی صنایع موثر در شاخص نسبت به انتشار اخبار منفی از بازارهای جهانی اظهار کرد: علت اصلی بی اعتنایی این صنایع نسبت به این اخبار و ریزش شاخص بورس های مختلف دنیا این است که شرکت های بزرگ ما که عموما صادرات محور نیز هستند قبل از بروز این اتفاقات از تحلیل های انجام شده با P/E تحلیلی بسیار پایین بهره برده اند.
 
این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر آگاه بودن سهامداران این صنایع از میزان ارزندگی سهام خود خاطرنشان کرد: در این میان یک نکته وجود دارد و آن این است که بین ارزندگی و جذابیت در یک سهم تفاوت وجود دارد؛ یعنی این سهم ها در عین اینکه می توانند سودآوری داشته باشند، به دلیل نیاز به افزایش ورود نقدینگی بیشتر به بازار سرمایه از رشد پیش بینی شده و انتظاری خود جا مانده اند.البته در این باره نمی توان با قطعیت صحبت کرد؛ چراکه هر اتفاقی در آینده می تواند رخ دهد و این شرکت ها به رشد مورد انتظار خود دست یابند.
 
کوشکی یادآور شد: اگر این نقدینگی امروز در بازار وجود داشت، اکنون شاخص باید بالاتر از این می بود و در این جا به نقطه تعادل نمی رسید اما کمبود نقدینگی باعث شده تا سرمایه گذاران به سراغ برخی شرکت های ارزنده مانند فولاد مبارکه نروند، چون این شرکت نقدینگی بالایی برای رشد ۵ یا ۱۰ درصدی نیاز دارد و با پول های کوچک به این رشد نمی رسد.
 
شیفت سرمایه گذاران صنایع دلاری به صنایع ریالی
 
مدیر تحلیل گروه مالی اقتصاد بیدار ، گرایش سرمایه گذاران را در شرایط فعلی به دلیل نقدینگی اندک به سمت صنایع داخلی ارزیابی کرد و افزود: صاحبان سرمایه وقتی می بینند نقدینگی برای جهش و رشد سهام دلاری که اغلب بنیادین نیز هستند کم است، اقدام به خرید سهام ریالی و صنایع داخلی می کنند.
 
کوشکی خاطرنشان کرد: انتشار اخباری مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای شرکت ها که گاهی تایید و گاهی تکذیب هم می شود سبب افزایش جذابیت برای آنها می شود چراکه اگر میانگین نرخ دلار را ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان در نظر بگیریم، شرکت های صادراتی بر اساس این نرخ ها سودآوری خود را رشد داده اند و از دید سرمایه گذاران خُرد برگ برنده خاصی برای این شرکت ها در آینده وجود ندارد.
 
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ما همواره به سرمایه گذاران توصیه می کنیم سهم شرکتی را بخرند که یک خبر تایید نشده در آینده دارد؛ مثلا قرار است یک ظرفیت تولیدی در شرکت ایجاد شود و یا اینکه هزینه ای کاهش پیدا کند یا این که قرار است نرخی افزایش پیدا کند. اکنون این شایعه دلار ۴۲۰۰ تومان بر صنایع داخلی سایه افکنده است که اگر حذف شود گروه دارو،غذایی،دامپروری دوباره می توانند افزایش نرخ بگیرند، لذا سودآوری آنها نیز می تواند بیشتر از سایر شرکت های صادراتی ما رشد کند.
 
وی در خصوص وضعیت شرکت های صادراتی نیز یادآور شد: این شرکت ها  علیرغم اینکه نرخ دلار ۱۱ تا ۱۲ هزار تومان را شناسایی می کنند، اما نرخ های جهانی دیگر به مدد آنها نیامده است. مثلا در گروه روی نرخ جهانی ۲۷۰۰ دلار تبدیل به ۲۲۰۰ تا ۲۳۰۰ دلار شده و این کاهش جذابیت را در این صنایع در پی داشته است. این به معنای این است که شرکت های صادراتی با وجود ارزنده بودن در حال کاهش جذابیت هستند.
 
اصلاح بازار متناسب با رشد آن خواهد بود
 
کوشکی با اشاره به تغییر روند ورود و خروج نقدینگی در شرایط فعلی خاطرنشان کرد: در این شرایط نقدینگی از صنایع صادرات محور خارج می شود، اما این اتفاق مانند اتفاقی که در مهرماه سال گذشته افتاد، نیست که سهامداران بخواهند به هر قیمتی سهام این شرکت ها را بفروشند.بنابراین سرمایه گذاران به تدریج از این صنایع خارج می شوند و به شرکت های داخلی ورود پیدا می کنند و به این ترتیب شاخص با ورود مجدد نقدینگی به صنایع دیگر بالانس می شود و مثبت کامل بودن آنها در کنار منفی جزئی بودن شرکت های صادراتی باعث ایجاد تعادل در بازار می شود.
 
این کارشناس بورس با پیش بینی اینکه صنایع داخلی همچنان تا دو ماهه آینده می توانند جذابیت خود را حفظ کنند گفت: البته بستگی دارد که این صنایع با چه سرعتی به آن تارگت ها و قیمت های تعیین شده برای خودشان برسند. ممکن است مثلا تا ۲۰ روز دیگر به این تارگت برسند و بر این اساس با شرایطی مواجه شویم که هم صنایع صادراتی و هم صنایع داخلی ما منفی شوند.اما این اصلاح شاخص متناسب با رشد بازار است و برخلاف تصور بعضی‌ها شاخص زیر ۲۰۰ هزار نخواهد رفت و در نهایت پس از رشد تا ۲۹۰ هزار واحد با اصلاحی منطقی به  ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزار واحد برمی گردد و در این حدود آرام می گیرد.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *