RSS
امروز جمعه ، ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

توزیع ثروت در میان خانوارهای روستایی نسبت به شهری عادلانه تر است

نابرابری بیشتر شد

۱۳:۳ - ۱۳۹۸/۶/۱۰کد خبر: 284570
ایستانیوز:در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ میزان برابری توزیع درآمد کمتر شده و شدت کاهش آن در میان خانوارهای شهری بیشتر از روستایی بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،براساس آمارهای مرکز آمار ایران، ضریب جینی یک خانوار ایرانی در سال 1397 معادل 0.4093 بوده است که برای خانوار روستایی 0.3595 و برای خانوار شهری 0.3940 بوده است.
 
معاونت اقتصادی اتاق تهران هم در گزارشی به بررسی ضریب جینی و نابرابری درآمد پرداخت. طبق این گزارش ضریب جینی یک واحد اندازه گیری پراکندگی آماری است که معمولا برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می شود. این شاخص بین صفر و یک اندازه گیری می شود و هر چقدر به صفر نزدیکتر باشد به معنی برابری بیشتری در توزیع درآمد است. با توجه به آمارها مشخص است که در سال 1397 نسبت به سال 1396 میزان برابری توزیع درآمد کمتر شده و شدت کاهش آن در میان خانوارهای شهری بیشتر از روستایی بوده است. بدین معنا که توزیع ثروت در میان خانوارهای روستایی نسبت به شهری عادلانه تر بوده و اختلاف توزیع درآمد در بین خانوارهای شهری و روستایی در سال 1397 نسبت به سال 1396 بیشتر شده است.
 
چند روز پیش، مرکز آمار گزارش هزینه و درآمد سال 97 را منتشر کرد. طبق این گزارش، متوسط درامد اظهار شده‌ی سالانه‌ یک خانوار شهری ٤٣٤ میلیون و ٩٠٥ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، 18.6 درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٧ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری نزدیک به رشد هزینه کل سالانه است. منابع تامین درامد خانوارهای شهری نشان می دهد که 33.4 درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، 17.0 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 49.6 درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.
 
در مناطق روستایی متوسط درامد اظهار شده  سالانه‌ یک خانوار روستایی ٢٣٣ میلیون و ١١٤ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل 15.5 درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوارهای روستایی نشان می دهد که 30.7 درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، 31.9 درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و 37.4 درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.
 
بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ٥٨٤ میلیون و ٦٧٦ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٢٣٧ میلیون و ٤١٥ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٣٩٧ داشته‌اند.
 
 همچنین استان تهران با ٦٤٠ میلیون و ٣٠٣ هزار ریال بیشترین و استان آذربایجان غربی با ٢٦٤ میلیون و ٧١١ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٧ به خود اختصاص داده است.



برچسب‌ها:شکاف طبقاتی
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *