RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول در آرژانتین پیچیده شده‌است

بدون شکست و پیروزی

ترجمه: نسیم بنایی/ آینده نگر / منبع اصلی: اکونومیست
۱۶:۴ - ۱۳۹۸/۵/۲۶کد خبر: 283785
ایستانیوز:آرژانتین یکی از برجسته‌ترین اقتصادهای نوظهور است که این روزها با مشکلات بزرگ اقتصادی مواجه شده. صندوق بین‌المللی پول تلاش دارد به این کشور کمک کند تا خودش را نجات بدهد. اما به نظر می‌رسد این کمک‌ها برای نجات آرژانتین چندان رضایت‌بخش نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اگر مردی در عمق ۲۰متری در حال غرق شدن باشد چه فایده‌ای دارد که طنابی ده متری برایش بفرستید؟ این پرسشی است که کنت روگوف اقتصاددانی که در گذشته در صندوق بین‌المللی پول کار می‌کرد ۱۵سال پیش در روزنامه‌ای مطرح کرده‌بود. پرسشی که او مطرح کرد هنوز هم بسیاری از موسسه‌ها و نهادها از جمله صندوق بین‌المللی پول را آزار می‌دهد. او در واقع این پرسش را به گونه‌ای مطرح کرد که به نوعی به اعضای این سازمان نصیحت کرده‌باشد نظام خدمات و کمک‌رسانی خود را تغییر بدهند. همین چند وقت پیش بود که صندوق بین‌المللی پول بزرگ‌ترین وام خود را معرفی کرد: ۵۰میلیارد دلار برای آرژانتین. چند وقت بعد هم ۶میلیارد دلار دیگر به آن اضافه کرد. این نهاد امید داشت با بذل و بخششی که کرده کمکی بزرگ برای آرژانتین باشد و این کشور را نجات بدهد. در واقع صندوق بین‌المللی پول سعی دارد اعتبار و شهرت خود را با همین اعتباراتی که می‌دهد با چنگ و دندان حفظ کند. این سازمان تلاش می‌کند هر کشوری را که دچار بحران اقتصادی شده نجات بدهد. آرژانتین هم یکی از همان کشورهاست که با بحران جدی مواجه شده و به کمک‌های بزرگی نیاز دارد. اما می‌توان به راحتی اظهار کرد که این کشور هنوز فاصله زیادی با امنیت اقتصادی دارد. در واقع این کشور احتمالا به طناب بلندتری برای نجات پیدا کردن نیاز خواهد داشت. اما آیا طناب اضافه کافی خواهد بود؟
 
اولین کاری که یک فرد در حال غرق شدن باید انجام بدهد این است خودش را سبک‌تر کند. یعنی اگر بار اضافی دارد از آن بار رها شود. دولت آرژانتین در اختیار مائوریسیو ماکری است. ماکری تلاش کرده کسری مالی خود را به حداقل برساند. در واقع این اقدام برای برقراری تراز بودجه بوده‌است. هر اقدامی که این کشور انجام داده با هماهنگی صندوق بین‌المللی پول بوده و به نوعی مهر تایید این سازمان را دریافت کرده‌است. به هر حال این کشور با ریاضت‌های اقتصادی مختلف موفق شده صادرات را تا جای ممکن کاهش بدهد و در نتیجه کسری تجاری را به نوعی جبران کند که به تراز برسد. 
 
*راه دراز احیا
 
اما این همه اقدامات مالی در درازمدت تحمل‌ناپذیر خواهد شد. دست‌کم می‌توان گفت در درازمدت ادامه آن‌ها تا حدود زیادی ناممکن می‌شود. به هر حال این کشور باید به دنبال راه‌کارهای پایدارتر برای نجات اقتصاد تا سال ۲۰۲۰ باشد. وام‌های صندوق بین‌المللی پول قرار است تا حدود زیادی این کشور را نجات بدهد. این وام‌ها به صورت سالانه به اقتصاد این کشور تزریق می‌شود تا آن را احیا کند. اما تحلیل‌گران بر این باورند که کمک‌های صندوق بین‌المللی پول کافی نخواهد بود. در واقع این سازمان باید کمک‌های بیشتری را روانه این کشور کند تا بتواند اقتصاد آن را نجات بدهد. 
 
سرمایه‌گذاران در حال حاضر بیشترین نگرانی را نسبت به اقتصاد این کشور دارند. آن‌ها نگرانند که ناگهان سرمایه‌ها از این کشور پرواز کند. در واقع همین امر مانع سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌شود و در نتیجه مشکلات را بزرگ‌تر می‌کند. ماکری که در ابتدا سیاست‌های بهتری را در پیش گرفته‌بود اکنون با رویه‌ای پوپولیستی تلاش می‌کند رئیس‌جمهوری این کشور باقی بماند و عملا نمی‌تواند کاری برای اقتصاد این کشور از پیش ببرد. دولت ماکری دچار دردسر شده و سنگین‌ترین اقدامات هم نمی‌تواند به سادگی وضعیت را تغییر بدهد. همه این‌ها به نوعی برای ماکری هشداردهنده نیز هست. 
 
به هر حال آرژانتین با این کمک‌های صندوق بین‌المللی پول به جایی نخواهد رسید. این سازمان باید برای نجات کشورها از یک‌سو به اندازه کافی طناب یا همان وام بفرستد و از سوی دیگر دست مقامات کشورها را باز بگذارد تا بتوانند خودشان برای اقتصاد کشورشان کار را پیش ببرند. ماموریت صندوق بین‌المللی پول تنها باید حفظ کمک‌رسانی به این اقتصادها باشد. 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *