RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

رقابت سر خرید سهام شرکت های خودروسازی

بلوک های واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا چقدر ارزش دارد؟

۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۳/۲۵کد خبر: 278970
ایستانیوز:در حال حاضر ارزش سهام شرکت ایران خودرو در بورس ۸۳۰۰ میلیارد تومان است بنابراین ارزش بلوک ۱۴ درصدی آن در کف واگذاری و بدون در نظر گرفتن رشد ۲۰ درصدی حداقل حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،واگذاری سهام دولتی 18 شرکت بزرگ که شامل صنایع بزرگ و مادر، بیمه و بانک می شوند در حالی به زودی کلید خواهد خورد که شامل دو غول خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا هم می شود. در روزهای ابتدای خرداد امسال هیات واگذاری مصوب کرد که سهام 18 شرکت بزرگ دولتی در ادامه روند واگذاری سهام شرکت های دولتی به ارزش حدود 52 هزار میلیارد تومان واگذار شوند که در بین اسامی اعلام شده برای واگذاری سهام دو شرکت سایپا و ایران خودرو هم دیده می شود. طبق این موصبه دولت و سازمان خصوصی سازی باید 14 درصد از سهام ایران خودرو و 17.5 درصد از سهام سایپا را واگذار کند. اقدامی که هنوز شکه و شبه های بسیاری درباره اجرایی شدن آن وجود دارد ولی کارشناسان معتقدند باتوجه به بدهی های کلان این دو خودروساز احتمال اجرای آن زیاد است.
 
اما سوال این است که رقابت اصلی برای خرید سهام این دو شرکت بین چه کسانی رخ خواهد داد؟ با توجه به دستورالعمل قیمت‌گذاری، قیمت عرضه سهام این شرکت‌ها در بورس و فرابورس باتوجه به قیمت تابلو در روز قبل از عرضه تعیین خواهد شد، قیمتی که 20 درصد به آن اضافه می‌شود؛ البته به این شرط که این قیمت از قیمت پایه‌ای که مد نظر هیأت واگذاری است پایین‌تر نباشد.
 
در این بین با توجه به اینکه حجم عرضه‌ سهام دو شرکت ایران خودرو و سایپا بزرگ و بلوکی است، بعید است که کسی سهام این شرکت‌ها را به ‌صورت نقد بتواند خریداری کند  به نظر می رسد باید کنسرسیوم تشکیل شود و اگر فردی یا شرکتی هم اقدام کند احتمالا در پشت پرده کنسرسیومی تشیکل شده است.
 
در حال حاضر ارزش سهام شرکت ایران خودرو در بورس 8300 میلیارد تومان است بنابراین ارزش بلوک 14 درصدی آن در کف واگذاری و بدون در نظر گرفتن رشد 20 درصدی حداقل حدود 1300 میلیارد تومان خواهد بود. همچنین ارزش کل سهام شرکت سایپا در بورس 6500 میلیارد تومان است که ارزش 17.5 درصد آن حدود 1100 میلیارد تومان ( بدون 20 درصد افزایش) می شود. البته خریداران سهام احتمالی ایران خودرو و سایپا تنها باید 30 درصد این مبالغ را نقد پرداخت کنند و مابقی به صورت اقساط پرداخت خواهد شد، یعنی متقاضی یا متقاضیان سهام شرکت ایران خودرو با حدود 400 میلیارد تومان و متقاضایان سهام سایپا با حدود 350 میلیارد تومان می توانند گام اول خرید را بردارند.
 
اما در حال اصلی و طبق شنیده ها متقاضایان اصلی چه افراد یا گروه هایی هستند؟ بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر سه رقیب برای خرید سهام این دو شرکت خودروسازی وجود دارد که شامل کنسرسیومی از قطعه سازان و یا شرکت های فولادی می شود. البته به نظر می رسد که شانس شرکت های فولادی بیشتر از قطعه سازان باشد زیرا در ماه های گذشته بارها شرکت های قطعه سازی از نداشتن سرمایه و نقدینگی شکایت کرده اند و باتوجه به این شرایط نباید نقدینگی کلانی برای خرید سهام دو شرکت خودروسازی را داشته باشند. البته احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان گفته است: اگر یک کنسرسیوم از قطعه‌سازان برای این کار تشکیل شود، بسیار مناسب خواهد بود. به هر حال چه‌کسی بهتر از قطعه‌سازان برای خرید سهام خودروسازان وجود دارد. دربحث خرید سهام باقی‎مانده سازمان گسترش و نوسازی در خودروسازی‌ها، هم اهلیت خریدار اهمیت دارد و هم قیمتی که می‌خواهند بابت سهام پرداخت کنند.
 
پیش از این مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی مهم ترین راهکار تحول در صنعت خودرو را خصوصی سازی واقعی عنوان کرده بود. در گزارش مرکز از عمده نقاط ضعف در صنعت خودروسازی ایران، نوع مالکیت و نحوه مدیریت در این صنعت عنوان شده بود. در گزارش آمده است:« در شرایط فعلی بهترین راهکار دمیدن روح مدیریت خصوصی و خصوصی سازی به معنای واقعی در این صنعت است که برای دستیابی به این مهم و لازمه اجرای آن اصلاح مصوبه هیات وزیران و برگشت به حالت اول مبنی بر انتقال شرکت های خودروسازی از گروه 2 به گروه 1 ماده 2 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی است.» انتقال شرکت های خودروسازی از گروه 2 به گروه 1 به این معنی است که حداقل 20 درصد سهام این دو شرکت با اجرای کامل خصوصی سازی در اختیار دولت باقی خواهد ماند که به اعتقاد کارشناسان مانع خصوصی سازی تمام و کمال در صنعت خوردو است.
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *