RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

ایران به دنبال راه اندازی بانک های مشترک با ترکیه، عراق، کره، روسیه و هند است

دور زدن تحریم ها با راه اندازی بانک های مشترک

۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۳/۱۹کد خبر: 278607
ایستانیوز:سفیر ایران در ترکیه در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفت: ایران و ترکیه روی یک مکانیسم جدید معامله کار می‌کنند که ۲کشور را در برابر فشار تحریم‌های آمریکا مقاوم می‌کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،دیپلماسی کشورمان هفته ای شلوغ و پر رفت و آمد را از فردا در پیش دارد؛ قرار است تا پایان هفته وزیر خارجه آلمان و رئیس آلمانی سازکار مالی ایران و 1+4 ( اینستکس) و همچنین شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به ایران بیایند و همه مذاکرات بدون شک حول محور برجام و کاهش فشارهای تحریم های یک جانبه آمریکا خواهد بود. اما در این بین مسئولان بانکی مرکزی که به نظر می رسد امید چندانی به سازکار مالی ایران و 1+4 ندارند و از کند بودن نتایج آن خسته شده اند خود دست به کار شده و برای دور زدن تحریم ها به فکر چاره هستند و تا اینجای کار مهم ترین روش تاسیس بانک های مشترک با شرکای اصلی تجاری کشورمان از جمله عراق، ترکیه، کره، هند و روسیه است.
 
هفته گذشته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در سفر به سئول پایتخت کره جنوبی با رئیس بانک مرکزی این کشور برای مشکلات بانکی و نقل و انتقالات مالی دیدار کرد. همتی در این دیدار با انتقاد از کاهش حجم مبادلات اقتصادی 2کشور به دلیل تحریم ها به مسئولان کره ای پیشنهاد داد تا بانک مشترکی بین دو کشور راه اندازی شود. در این دیدار رئیس بانک مرکزی کره‌جنوبی دلیل اصلی کاهش مبادلات بانکی بین بانک های کره ای با ایرانی را نگرانی و ترس از جریمه آمریکا دانست و اعلام کرد برای حل این مشکل تلاش خواهد کرد. تلاشی که به نظر مسئولان ایران نه تنها برای کره ای ها بلکه برای تمام شرکای مهم اقتصادی ایران به تاسیس بانک های مشترک زیر نظر بانک مرکزی کشورها ختم خواهد شد که دیگر از سوی آمریکا تحریم پذیر نیست؛ زیرا وزارتخانه داری آمریکا می تواند اقدام به جریمه یک بانک خصوصی کند اما اعمال فشار بر بانک مرکزی یک کشور کاری بسیار سخت است. البته به اعتقاد کارشناسان و تجربه های سال های گذشته تحریم های کشورمان نشان داده است که در زمان تاسیس بانک های مشترک دو اتفاق رخ خواهد داد یک معاملات بیشتر به سمت تهاتر پیش خواهد رفت و یا اینکه با ارزهای داخلی کشورها خواهد بود و نه ارزهای بین المللی مانند دلار و یورو.
 
اما با همه این ها ایران برای حفظ روابط تجاری و اقتصادی خود با شرکای اصلی اش به نظر می رسد که چاره ی دیگری در شرایط کنونی ندارد به جز تاسیس بانک های مشترک و در همین راستا در ماه های گذشته توافق‌هایی برای انعقاد پیمان‌های پولی با کشور‌های عراق، ترکیه، چین، هند و روسیه انجام شده است و عملا ایران با این کار به دنبال تاسیس بانک های مشترک و حل مشکلات تجاری دو جانبه با شرکای اصلی تجاری خود است.
 
در همین زمینه محمد فرازمند، سفیر ایران در ترکیه در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی این کشور گفت: ایران و ترکیه روی یک مکانیسم جدید معامله کار می‌کنند که 2کشور را در برابر فشار تحریم‌های آمریکا مقاوم می‌کند. به‌گفته سفیر ایران در ترکیه بخشی از این سازوکار در حال راه‌اندازی است و قرار است پول قرارداد گازی بین 2کشور با ارز 2کشور و غیراز دلار پرداخت شود. همچنین چند روز پیش روزنامه هندی پرینت در گزارشی از تلاش هندی ها برای خرید نفت از ایران پرده برداشت و نوشت:« دولت هند درنظر دارد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، با ایران برای ازسرگیری واردات نفت مذاکره کند و به‌دنبال پرداخت پول نفت ایران به روپیه است. 2منبع آگاه در دولت هند گفته‌اند دولت نارندرا مودی تمایل دارد واردات نفت هند را از ایران از سربگیرد و به‌دنبال راه‌هایی است تا با دور زدن تحریم‌های آمریکا، پرداخت‌ها را به روپیه هند انجام دهد.» علاوه بر این ها ولادیمیر چیزوف، نماینده دائم روسیه در اتحادیه اروپا هم در گفت‌وگو با خبرگزاری اینترفاکس گفته است: روسیه در حال گفت‌وگو با کشورهای اروپایی برای همکاری در سازوکار موسوم به اینستکس است. » او گفت:« روسیه طرح‌های خود را برای راه‌انداختن این ابزار کنار نگذاشته‌ است.»



برچسب‌ها:بانک مشترک
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *