RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

مرکز پژوهش‌ها پیشنهاد داد:

سرخابی‌ها از طریق فرابورس واگذار شوند

۱۶:۹ - ۱۳۹۸/۲/۱۷کد خبر: 277249
ایستانیوز:مرکز پژوهش‌های مجلس با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد و الگوهای خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس پرداخته و پیشنهاد داده است سرخابی‌ها از طریق فرابورس واگذار شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی ابعاد و الگوهای واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال پرداخت.
 
دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی ابعاد و الگوهای واگذاری باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال» آورده است: تجربه خصوصی‌‌سازی در کشورهای مختلف جهان و در بخش‌‌های مختلف داخلی کشور نشان می‌‌دهد ‏رویکرد واحدی برای خصوصی‌‌سازی و کاهش تصدیگری دولت وجود ندارد، بلکه اجرای موفق این برنامه ‏تابع عوامل و شرایط مختلفی بوده و الزام‌های خاصی دارد. 
 
این گزارش می افزاید: بدون فراهم شدن زیرساخت‌های درآمدزایی باشگاه‌ها و تعیین ضوابط حِرف و مشاغل ورزش حرفه‌ای و ضوابط بیمه‌ای و مالیاتی، نوع و روش واگذاری به تنهایی نمی‌تواند ضامن موفقیت ‏خصوصی‌سازی در ورزش حرفه‌ای کشور باشد. برای مثال، ‏فقدان زیرساخت‌های درآمدزا برای باشگاه‌ها از جمله عدم بهره‌مندی آنها از درآمدهای ناشی از پخش ‏مسابقات ورزشی نیز ‏مسئله‌ای است که با خصوصی‌سازی دو باشگاه گره خورده است. 
 
واگذاری دو ‏باشگاه بزرگ ورزشی کشور (به عنوان بخشی از هویت فرهنگی و ورزشی کشور)، تنها بخشی از این مسئله مهم است و باید سایر ابعاد ‏مربوط در قالب «نظام ورزش حرفه‏ای و باشگاه‌داری کشور» به تصویب نهاد قانونگذاری کشور برسد. مع‌هذا، این نیز به ‏سرانجام نخواهد رسید مگر آنکه یک گام دولت به واگذاری باشگاه‌ها اقدام کند و یک گام قانونگذار نسبت ‏به تسهیل شرایط و بسترسازی فعالیت اقتصادی باشگاه‌ها و نظام باشگاه‌داری ورزش حرفه‌ای کشور پیش ‏رود.
 
این گزارش همچنین تاکید می کند بررسی پنج راهکار پیش‌بینی شده برای واگذاری دو باشگاه مذکور نشان می‌دهد که هر یک از این روش‌ها نقاط قوت ‏و ضعفی دارند؛ در این میان نقاط ضعف روش واگذاری از طریق برگزاری مزایده عمومی ـ از سوی ‏سازمان خصوصی‌سازی ـ اساساً ‌به گونه‌‌ای است که قابل دفاع نیست و از میان چهار راهکار دیگر، در ‏صورت تمایل به حفظ مالکیت دولتی دو باشگاه، روش «پیمان مدیریت» پیشنهاد می‌شود. لکن، در صورت اصرار بر ‏واگذاری، مناسب‌ترین شیوه از بین الگوهای مربوط، واگذاری از طریق «فرابورس» است که در قانون بودجه سال 1398 کل کشور به تصویب مجلس‏ رسیده است. 
 
 ‏ضروری است وزارت ورزش و جوانان در این مقطع کنونی نسبت به اصلاح اساسنامه دو شرکت (به ویژه تغییر ‏ماهیت حقوقی شرکت فرهنگی ورزشی استقلال از سهامی خاص به شرکت سهامی عام، پیش‌بینی ‏سرمایه‌گذاری و فعالیت در رشته‌های ورزشی پایه برای دو باشگاه، ممنوعیت یا محدودیت عضویت و فعالیت ‏هر یک از ارکان دو باشگاه در احزاب سیاسی) و تعیین تکلیف املاک دو باشگاه و انتقال سند مجموعه ‏ورزشی شهید درفشی‌فر و شهید مرغوبکار به دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در اجرای مصوبه هیئت ‏محترم وزیران اقدام عاجل نماید.
 
به علاوه، نظر به کارکردهای فرهنگی و اجتماعی دو باشگاه و اثرگذاری ‏آنها در جامعه اکیداً ضروری است امکان بررسی صلاحیت اعضای هیئت مدیره باشگاه‌ها از سوی وزارت ‏ورزش و جوانان و دیگر نهادهای ذی‌ربط بررسی‌کننده حدود صلاحیت‌های عمومی، فراهم شود (همانند ‏بانک‌‌ها).
 
*سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال باید تا پایان شهریور در فرابورس عرضه شود
 
به گزارش فارس، اخیرا حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نظر کمیسیون ویژه این است که پیش از پایان سال 98 خصوصی‌سازی دو باشگاه مذکور انجام شود، گفته بود: به‌خلاف دفعات گذشته که هر بار خصوصی‌سازی این دو باشگاه در میانه راه متوقف می‌شد، این بار باید مصوبه مجلس اجرایی شود. سهام این دو باشگاه باید تا پایان شهریور در فرابورس عرضه شود و پس از آن دیگر مراحل واگذاری انجام شود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *