RSS
امروز پنج شنبه ، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

برای بازارهای نوظهور فدرال رزروِ ترسناک، وحشت کمتری دارد

بازار خرسی در کمین اقتصادهای نوظهور

۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱/۱۳کد خبر: 272882
ایستانیوز:اقتصادهای نوظهور بیشترین تأثیر را از اقتصاد امریکا می‌پذیرند. البته بی‌دلیل هم نیست. امریکا نخستین اقتصاد بزرگ دنیا است. اقتصاد این کشور به واسطه بزرگ بودنِ خود تأثیری بسیار زیاد روی اقتصادهای نوظهور دارد و هر تصمیمی درباره سیاست‌های اقتصادی در این کشور گرفته‌شود بیشترین تأثیر را روی اقتصادهای نوظهور می‌گذارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کمی درباره بازارهای نوظهور فکر کنید. وقتی اقتصاد امریکا تلوتلو می‌خورد؛ این اقتصادهای نوظهور قدری در این درد سهم دارند. دلیلش هم واضح است: امریکا اقتصادی بزرگ است که نمی‌توان بازارش را از سایر اقتصادها به‌یژه اقتصادهای نوظهور جدا کرد. اما نکته جالب توجه این است که وقتی اقتصاد امریکا رشد می‌کند باز هم امکان دارد اقتصادهای نوظهور دچار آسیب شوند. برای مثال تصور کنید وقتی وضعیت اقتصادی امریکا خوب می‌شود، فدرال رزرو به عنوان بانک مرکزی امریکا نرخ بهره را افزایش می‌دهد و این امر باعث می‌شود که تقاضا برای دارایی‌های بازارهای نوظهور کاهش پیدا کند.
 
مسائل مربوط به فدرال رزرو و بازارهای نوظهور جزو مسائلی بود که در سال 2018 به راحتی همه آن را مشاهده کردند. اقتصاد امریکا در سال 2018 با قدرت به پیش رفت و رشد کرد. اما رشد اقتصاد امریکا منجر به واکنش‌هایی از طرف فدرال رزرو امریکا شد. نرخ بهره چهار بار افزایش پیدا کرد و هربار شوکی به بازار وارد شد. اقتصادهای نوظهور همگی از این وضعیت تأثیر پذیرفتند. برخی از شاخص‌های مربوط به بازارهای نوظهور سقوط 17درصدی را تجربه کردند.
 
به این ترتیب قضیه بازارهای نوظهور به اقدامات جروم پاول رئیس فدرال رزرو بستگی دارد. او تأکید داشته که نرخ تورم در ایالات متحده خاموش باقی خواهد ماند. او همچنین تأکید کرده که فدرال رزرو در برابر همه ناملایمات صبوری خواهد کرد. قرار شده فدرال رزرو با ملایمت و به صورت کاملاً حساس به بازارهای نوظهور گوش فرادهد. در نهایت او قصد دارد برنامه‌های فدرال رزرو را یکی پس از دیگری بدون سروصدا اجرایی کند. این دقیقاً کاری بود که در سال گذشته نیز انجام داد؛ یعنی نرخ بهره را به آرامی چهار مرتبه افزایش داد. یکی از عوارض مهم این اقدام این بود که سهام بازارهای نوظهور تا پایان همان سال 9درصد بیشتر از ابتدای سال شد.
 
*بوی بهبود می‌آید؟
 
آیا می‌توان انتظار بهبود مشابهی را برای اقتصادهای نوظهور در سال 2019 داشت؟ یکی از دلایلی که می‌توان به بهترین‌ها امید داشت این است که بدترین‌ها رخ داده‌است. ارزهایی که تا یک سال پیش به نظر می‌آمد بیش از ارزشِ واقعیِ خود دارای ارزش شده‌اند، ناگهان سقوط کردند و با اُفت ارزشِ شدید مواجه شدند. عمیق‌ترین و شدیدترین شکاف‌ها نیز در حال حاضر باریک شده‌اند. در واقع می‌توان گفت شکاف‌ها در حال پر شدن هستند. تا یک سال پیش لیره ترکیه بالاتر از ارزش حقیقی‌اش، ارزش داشت. اکنون این ارز سقوط بسیار شدیدی را تجربه کرده‌است. در حال حاضر نیز به ثباتی نسبی رسیده و به نظر می‌رسد اکنون به ارزش حقیقی‌اش نزدیک شده‌است. سختیِ شرایط برای واردات و صادراتِ رقابتی‌تر به این معناست که ترکیه در حال حاضر شرایط ویژه‌ای دارد.
 
یکی از مسائل مهم در مورد اقتصادهای نوظهور، جنگ تجاری میان چین و امریکا است. نشانه‌هایی از پیشرفت مذاکرات میان این دو کشور به نظر می‌رسد. دونالد ترامپ نیز در توئیت‌های اخیر خود اعلام کرده مذاکراتشان با چین بسیار خوب پیش رفته‌است. شاید نوسان‌های بازار سهام امریکا مثل زنگ خطر برای کاخ سفید بوده و هشدارهایی به آن‌ها داده‌است که بعد از تعرفه‌گذاری برای کالاهای چینی، قدری با احتیاط پیش بروند و سهل‌انگاری نکنند. به هر حال هر اتفاق کوچکی که در بازار سهام امریکا رخ می‌دهد؛ سیاست‌های چینی را دستخوش تغییر و تحول می‌کند.
 
به هر حال هنوز هم می‌توانیم شاهد تهدیدها باشیم. یکی از این تهدیدها هم مربوط به اظهارات اخیر آقای پاول است. بازارهای مالی نسبت به اقدامات فدرال رزرو امریکا کاملاً حساس است. فدرال رزرو باید با احتیاط بیشتری گام بردارد. برخی از اهالی بازار به این نتیجه رسیده‌اند که آقای پاول دیگر نرخ بهره را افزایش نخواهد داد و به همین خاطر نسبت به این جریان واکنش نشان داده‌اند. 86درصد از اهالی بازار پیش‌بینی کرده‌اند که فدرال رزرو امریکا نرخ بهره را در سال 2019 نسبت به سطح فعلی افزایش نخواهد داد. به این ترتیب شانس افزایش نرخ بهره بسیار پایین است. همین امر به سادگی می‌تواند روی وضعیت اقتصادهای نوظهور تأثیر بگذارد. به هر حال باید در نظر داشته‌باشیم که بازار خرسی همیشه در کمین است./ اکونومیست
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *