RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

بررسی پرونده صنعت قند و شکر نشان داد:

طعم شکر به کام سهامداران بورسی

۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸کد خبر: 272296
ایستانیوز:صنعت قند و شکر این روزها بر مدار رونق حرکت می کند. بازدهی این صنعت از ابتدای سال در حالی از ۱۰۰ درصد عبور کرد، که در میان گروه های بورسی جزو پربازده ترین صنایع بوده است. در چند ماه اخیر رشد مقدار فروش و سودآوری در کارنامه مالی بسیاری از این شرکت ها ثبت شده است، با این حال میزان تولید چغندر، واردات شکر خام و تخصیص یارانه دولتی از مهم ترین مسائلی است که آینده این شرکت ها را تحت شعاع قرار می دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، صنعت قند و شکر حدود ۰.۷ درصد از ارزش کل بازار سهام  را در اختیار دارد. با وجود کوچک بودن این صنعت در بورس،  نمی توان از نقش کلیدی آن در بازار سهام چشم پوشی کرد. قند و شکری ها از ابتدای سال ۹۷ تاکنون بیش از ۱۴۷ درصد بازدهی مثبت داشته اند. همچنین شاخص این گروه از ابتدای زمستان تا ۱۷ اسفند نیز ۵۳ درصد بازدهی داشته است.
 
طی سال های اخیر موضوعات بسیاری حول محور این صنعت وجود داشت که منجر به نوسان قیمتی بسیاری از نمادهای این شرکت ها شد. در حال حاضر خبرهایی در خصوص میزان تولید چغندر، نوسان قیمتی در بازارهای داحلی و خارجی، واردات شکر خام و تصمیمات دولت مبنی بر تخصیص یارانه ها بر مسیر نوسانی قیمت سهام شرکت های این گروه قرار گرفته است.
 
از خود کفایی به واردات؟
 
در سالی که گذشت وزارت جهاد کشاورزی از خود کفایی در تولید شکر خبر داد. طی سال های اخیر بسیاری از شرکت های قند و شکر به خصوص شرکت هایی که در سمت شرق کشور قرار دارند، شکر خام خود را از کانال وارداتی دریافت می کردند، در این میان،  تامین چغندر قند این کارخانه ها توسط کشاورزان ناحیه غربی باعث شد تا واردات به حداقل رسیده و کاملا قطع شود.  
 
با این حال، بار دیگر و طی روزهای اخیر یکی از مقامات ارشد وزارت جهاد کشاورزی از دور جدید واردات شکر خام به کشور خبر داد. به گفته این مقام مسئول کاهش ۳۰ درصدی تولید نیشکر در استان خوزستان به دلیل کم آبی، کارخانه ها را مجبور به واردات شکر خام می کند. به این ترتیب پیش بینی می شود در سال ۹۸ بین ۶۰ تا ۴۰۰ هزار تن شکر خام به کشور وارد شود.
 

 

رشد قیمتی نمادهای صنعت قند و شکر ، از ابتدای زمستان تا ۸ اسفند

رشد نرخ ارز به کام قندی ها

از سوی دیگر مواردی از قبیل رشد قیمتی این کالاها در بازار، نیز نقش بسزایی در اقبال این نمادها در بازار داشته است. موضوع مابه التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد بسیاری از این شرکت ها را در این مدت منتفع کرده است.

"سنا" در گفتگویی با مصطفی اسراری، کارشناس بازار سهام وضعیت شرکت های این صنعت را بررسی می کند. اسراری در ابتدا با اشاره به چند نرخی بودن ارز در بازار بیان کرد: نه تنها قندوشکری ها، بلکه بسیاری از مواد غذایی و مصرفی از مابه التفاوت نرخ ارز سود کردند.

وی در ادامه افزود: این شرکت ها توانستند با ارز دولتی مواد اولیه را وارد کشور کنند و با ارز آزاد در بازار به فروش برسانند. همین موضوع باعث شد تا شکر در بازار به هر کیلو ۱۰ هزار تومان نیز برسد.

این کارشناس بورسی با اشاره به وضعیت آتی شرکت های این صنعت بیان کرد: واقعیت این است که باید به تناسب میزان ذخایر آب، زمین بهینه جهت کشت وجود داشته باشد. با توجه به اینکه تعداد زمین مناسب برای کشت در کشور وجود دارد، اما کاهش میزان بارندگی در سال گذشته بسیاری از شرکت های چغندر کار را تحت تاثیر قرار داد.

رشد تولید چغندر در ۹۸

وی افزود: با توجه به اینکه میزان بارش باران در سال ۹۷ از میانگین چند سال اخیر بهتر بوده است، این خوشبینی وجود دارد که کشاورزان محصولات بیشتری تولید کنند. از سوی دیگر بذر چغندر برای کشاورزان با ارز دولتی تهیه می شود، خواه یا ناخواه محصول نهایی در بازار با ارز آزاد به فروش می رسد این موضوع نیز می تواند سودآوری این شرکت ها را در سال آتی تحت تاثیر قرار دهد.

اسراری تعیین نرخ برای خرید چغندر را یک عامل مهم دیگر دانست و گفت: نرخ خرید چغندر نقش مهمی در تداوم خودکفایی دارد. نرخ خرید از کشاورزان در سال ۹۸ باید در حدی باشد که کشاورزان، رغبت به کشت چغندرقند داشته باشند.

رشد تولید، رشد فروش برای قندی ها

در میان ۱۰ شرکت بورسی و فرابورسی فعال، "قشهد" از ابتدای زمستان تاکنون، بالاترین بازدهی را داشته است. این شرکت در این مدت توانست برای سهامداران خود ۸۹ درصد رشد قیمتی داشته باشد. شرکت قند خوی رشد ۱۱۷.۵۷ درصدی فروش در بهمن سال جاری  در مقایسه با  بهمن سال گذشته دارد. همچنین این شرکت  رشد ۹۵.۸۲ درصدی فروش ۵ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را نیز در کارنامه دارد.

قند خوی، در چند هفته اخیر برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خود را عملیاتی کرد. افزایش سرمایه این شرکت از محل سود انباشته و به منظور اصلاح ساختار مالی صورت گرفت.

سال مالی بسیاری از شرکت های قندی شهریور ماه است. "قشکر" نیز از این امر مستثنی نیست. این شرکت در گزارش ۱۲ ماهه خود که منتهی به شهریور ۹۷ بود به ازای هر سهم ۱۳ تومان سودآوری داشت. این شرکت در ۵ ماه گذشته حدود ۵۰۰ میلیون ریال درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد ۸۰ درصدی را نشان می دهد. لازم به ذکر است در این شرکت، مقدار ملاس مصرفی تفاله خشک کن،  ۳ هزار و ۴۲۰ کیلوگرم است، که از موجودی قابل فروش کسر می شود.  تفاله تر شامل تفاله آبدار و سربرگ چغندر و تفاله دونم است که از مقدار تفاله تولید شده سهمیه پیمانکاران کسر می شود.

عمده شرکت هایی که طی این مدت بازدهی چشمگیری داشته اند، در ماه های اخیر شاهد رشد مقدار فروش و سودآوری بوده اند. با این وجود کاهش بهای تمام شده در برخی از این شرکت ها قابل توجه است.

به زعم برخی کارشناسان با اینکه قیمت شکر نسبت به سال قبل ۱۰ درصد افزایش یافته است، اما قیمت تفاله خشک که خوراک دام است (به دلیل جهش نرخ ارز و افزایش قیمت کنستانتره دامی) با رشد ۲ برابری همراه بوده است. بنابر آمارها میانگین قیمتی سال گذشته تفاله خشک بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان بوده است که در حال حاضر به ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان رسیده، که این موضوع بهای تمام شده برخی شرکت ها را کاهش می دهد.

 

» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *