RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو

شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند

انتقال ۲۰ درصد سهام باشگاه پرسپولیس به بانک ملت

درخشش نام بیمه البرز در دایره طلایی

کدام بانک ها دستور رئیسی را وتو کردند

قیمت دلار تا کجا تغییر می‌کند؟

نات کوین کی عرضه می‌شود و چطور بخریم؟

کار ویژه عجیب بانک های خصوصی!

کانون کارگزاران بورس آخرین هشدار درباره آثار مخرب بند "س" را به رئیس مجلس داد

چرخ اقتصاد و تولید کشور با دست‌های توانمند کارگران می‌چرخد

رشد ۴۲ درصدی درآمدهای بانک سینا از محل تسهیلات اعطایی

بورس کالا سکاندار شفافیت

بورس مانعی برای صادرات قیر نیست

۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۶کد خبر: 270437
ایستانیوز:طی روزهای گذشته خبری در خصوص کاهش صادرات قیر به دلیل الزام عرضه محصولات قیر در بورس کالا منتشر شد که عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز و پتروشیمی معتقد است بورس مانع صادرات قیر نمی‌شود؛ بلکه محل امنی است که هم برای دولت و هم بخش خصوصی مفید بوده و راهی برای کانالیزه کردن سرمایه‌ها به سمت تولید است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، احمد صرامی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی در خصوص دلایل طرح بحث هایی مبنی بر حذف الزام عرضه قیر صادراتی در بورس کالا به بهانه اینکه بورس مانعی بر سر صادرات این صنعت است به اقتصاد آنلاین گفت: به نظر بنده در خصوص عرضه فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی در بورس، متاسفانه تولیدکنندگان با یکسری بخشنامه ها و دستورالعمل های گاه و بی گاه روبه رو می شوند که در یک لحظه بخشنامه ای صادر می شود که به دنبال آن تولیدکننده، مصرف کننده و صادرکننده دچار مشکلاتی می شوند. 
 
وی با بیان اینکه صدور این بخشنامه‌ها از سوی بورس نیست، تاکید کرد: برای پرهیز از همه چالش هایی که ایجاد شده، به نظر من باید تمام این دستورالعمل ها در چارچوبی قرار بگیرد و زمان بندی خاصی برای آن تعیین شود تا افراد بتوانند از آن استفاده کنند؛ این اتفاق قطعا به نفع تمام قشرهای بازرگانی اعم از عرضه کننده، تولیدکننده و بازرگانان داخلی و خارجی و چه نهادهایی که برای شفافیت عرضه و تقاضا زحمت می کشند، خواهد بود.
 
صرامی با اعلام اینکه بورس کالا، سکاندار شفافیت در بازار کالای کشور است، گفت: ما برای بورس کالا جایگاه بسیار متعالی و ویژه ای می خواهیم و تقاضای صددرصدی داریم که بورس با مکانیسم های بین المللی و شفاف تر به مباحث عرضه و تقاضا وارد شود. قطعا ما فعالان صنایع از حضور و عرضه در بورس اطمینان خاطر بیشتری پیدا می کنیم. 
 
به گفته این عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت گاز و پتروشیمی، شخصا اعتقاد ندارم که بورس کالا مانعی برای صادرات باشد. بلکه بورس کالا با این مکانیسم و اساس و رویه تشکیل شده که به کمک ما و منافع ملی کشور بیاید که انصافا هم در این سال ها به شیوه ای مطلوب عمل کرده است؛ البته به شکل طبیعی در بخش هایی ضعف هم وجود دارد همان طور که در تجارت و صنعت کشور هم در برخی بخش ها ضعف دیده می شود.
 
وی ادامه داد: با همه این تفاسیر، باید به دور از هر گونه شعار، منفی بافی، جناح بندی و سیاست زدگی از صنعت کشورمان حفاظت کنیم.
 
صرامی در خصوص دلایل مقاومت هایی که گاهی اوقات با عرضه محصولات صنایع مختلف در بورس کالای ایران از سوی تولیدکنندگان مشاهده می شود، گفت: اینکه برخی به چه دلیل ورود نمی کنند شاید به سیاست شرکت ها بر می گردد. اما موضوع مهم این است که بورس می تواند با ثبت دقیق داده های معاملاتی، مبنای اطلاعات و تصمیمات قرار گیرد. اعتقاد دارم هر چه محصولات بیشتری در بورس عرضه شود، شفافیت بیشتر شده و اعتمادسازی بیشتر می شود. همچنین در بورس مباحث پرداخت و دریافت روشن تر است و رشته صادراتی و تجارتی افراد در بورس مشخص تر است. 
 
 
 
هدایت نقدینگی به سمت تولید از کانال بورس
 
این عضو اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی افزود: بورس کالا محل امنی است که بین دولت و بخش خصوصی حاکمیت می کند و راهی برای کانالیزه کردن سرمایه های ما به سمت تولید است. بطوریکه بورس می تواند با طراحی مدل های نوین، منابع را در اختیار تولید قرار دهد.
 
وی به تشریح نقش بورس کالا در توسعه صنایع پتروشیمی و فرآورده های نفتی پرداخت و اظهار کرد: قطع به یقین بورس های کالایی در تمام دنیا نقش کلیدی در رابطه با شفافیت قیمت و نوع عرضه در بازار دارد. بورس کالای ایران هم علی رغم گذشت چند سال از تولدش، در حوزه فرآورده های نفتی نوپا محسوب می شود و شاید در مواردی گره هایی دارد که این گره ها به دست مدیران ارشد و کارشناسانی که دلشان برای کشور می تپد، در حال حل و فصل است. اگر بخواهیم به بورس کالای ایران نمره دهیم، در همین مدت کوتاه به اعتقاد من 60 تا 70 درصد از اهدافی که برای رینگ داخلی و صادراتی تعریف شده تامین کرده است.
 
وی به کارکردهایی که بورس کالا در حوزه کشف قیمت، شفافیت معاملاتی، حذف رانت و واسطه های غیر ضروری دارد، اشاره کرد و گفت: ما رانت را به معنای سهم خواهی بدون تولید ثروت تعریف می کنیم. به این معنا که اگر بنا هست که شرکتی توسعه پیدا کند و بتواند سهم بهتری از بازار را بگیرد، باید از طرف آن شرکت به خلق ثروت هم بیانجامد. متاسفانه در بخش های مختلف صنایع پتروشیمی و دیگر صنایع دیدیم که بیش از آنچه که حق یک شرکت بوده، به آن مجموعه واگذار شده و آن شرکت هم از آن فضا استفاده کرده است. ما به هیچ عنوان رانت را تحت هیچ ضابطه و رابطه ای قبول نداریم و معتقدیم با ورود بورس های کالایی به این معاملات، جلوی بسیاری از این رانت ها گرفته شده است. 
 
وی افزود: در بحث شفافیت و کشف قیمت نیز بیش از 70 درصد انتظارات و اهداف محقق شده است. تنها در بخش متقاضیان و خریداران باید اصلاحاتی صورت گیرد و نظارت ها و پایش بیشتری اعمال شود تا از خریداران و متقاضیان کالایی هم حمایت هایی صورت گیرد. چراکه به نظر می رسد در شرایط فعلی بیشتر وزنه به سمت تولیدکننده هاست و اگر بخواهیم در بازارهای بین المللی که همه شرایط مبتنی بر فضای رقابتی است، خوش بدرخشیم، باید موانع برطرف شود و حمایت های لازم از خریداران نیز بیش از پیش صورت گیرد. زیرا ما در فضایی مشغول به تولید هستیم که کشور با تحریم های بین المللی مواجه است و لازم به نظر می رسد تا تحریم ها و موانع داخلی برداشته شود.
 
وی در پایان گفت: بخشنامه های ارزی و تخصیص دوباره ارز حاصل از صادرات به واردات کالاهای موردنیاز چالش بزرگی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایجاد کرده است و انتظار داریم دولت در این رابطه و در شرایطی که تحریم هستیم، از ما بیشتر حمایت کند. من به عنوان یک بازرگان باید حق مدیریت پول و سرمایه خود را داشته باشم که بتوانم تجارت کنم.
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بورس کالا، شفافیت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *