RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

سازمان خصوصی سازی اعلام کرد

واگذاری دوباره بلوک مدیریتی ایران ترانسفو با نرخ ۲ درصد بالاتر از تابلو

۱۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱کد خبر: 269274
ایستانیوز:سازمان خصوصی سازی که مرداد ۴ سال قبل بلوک ۲۸.۳۸ درصدی سهام ایران ترانسفو را با کاهش قیمت پایه به مبلغ ۸۲۰۰ ریال به آداک واگذار کرده بود، بنا دارد به وکالت از این شرکت بلوک ۱۱.۶ درصدی «بترانس» را واگذار کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سازمان خصوصی سازی به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک، بنا دارد بلوک مدیریتی غیر کنترلی 11.617 درصدی ایران ترانسفو  معادل 435 میلیون و 650 هزارو 370 سهم از کل سهام این شرکت را به قیمت هر سهم 7035 ریال در تاریخ 9 بهمن ماه امسال روانه میز فروش بازار اول بورس تهران نماید.
 
شرایط این واگذاری به طور یکجا و نقد یا اقساط شش ماهه با احتساب نرخ سود اقساطی 13 درصد عنوان شده که معادل مانده اقساطی سهام مورد معامله تا پرداخت کامل بهای آن نزد سازمان خصوصی سازی به عنوان وثیقه باقی خواهد ماند و حداقل معادل 50 درصد مانده بدهی از خریدار اسناد تضمینی دریافت می‌شود.
 
حداکثر مهلت ارائه سند تسویه خارج از پایاپای و قطعیت معامله حداکثر14 روز کاری پس از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت خواهد بود و کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که 10 درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را نقداً یا به صورت ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط به مدت حداقل دو ماه از تاریخ عرضه از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه نمایند و تأییدیه شرکت مزبور را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه، به شرکت بورس اوراق بهادار تهران ارائه کنند.
 
در اطلاعیه عرضه از سوی بورس تهران عنوان شده کسب اطلاعات کافی و وافی از وضعیت مالی، اقتصادی، فنی و حقوقی شرکت مورد واگذاری قبل از تاریخ انجام معامله بر عهده خریدار یا خریداران بود ه و خریدار یا خریداران بعد از واگذاری، حق هیچ گونه ادعا علیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران و سازمان بورس اوراق بهادار به استناد نداشتن اطلاعات لازم از اسناد و صورت‌های مالی، اقتصادی، فنی و حقوقی و آخرین وضعیت حساب‌ها و موارد اعلامی و اطلاعات دیگر مربوط به سهام مورد معامله و شرکت مربوطه را ندارند.
 
 این میزان سهم از طریق کارگزاری بانک ملت و با دو کد معاملاتی تجمیعی شامل «سها 50060 » به تعداد 60 میلیون و 650 هزار و 371 سهم و کد قابل فروش «سها 47928» به تعداد 374 میلیون و 999 هزارو 999 سهم مشومل مالیات با شرایط پرداخت وجه نقد 20 درصدی طی مهلت 14 روز کاری و مابقی به صورت اقساط مساوی شش ماهه طی 4 سال عرضه خواهد کرد.
 
قیمت هر سهم ایران ترانسفو هم اکنون در تابلوی معاملات بورس تهران معادل قیمت پایانی 698 تومان معامله می‌شود.
 
 سازمان خصوصی سازی در 31 شهریور ماه امسال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد،  بنا دارد بلوک 10 درصدی سهام شرکت ایران ترانسفو را به قیمت هر سهم 7800 ریال در بورس تهران واگذار نماید.
 
سازمان خصوصی‌سازی 27 آبان ماه امسال نیز بلوک 10 درصدی سهام شرکت ایران‌ترانسفو را به وکالت از شرکت صنعت و تجارت آداک را روانه میز فروش بازار اول معاملات بورس تهران کرد که با تغییر 30 درصدی قیمت پایه هر سهم بالاتر از آگهی اعلام شده، خریداری برایان پیدا نشد.
 
در این مقطع شرکت صنعت و تجارت آداک طی نامه ای به مدیرکل دفتر بازرگانی و واگذاری بنگاه‌های سازمان خصوصی سازی عنوان کرده بود «توافقات انجام شده برای معامله عمده به قیمت ۷۸۰ تومان در مردادماه، در زمانی صورت گرفت که قیمت تابلوی این سهم کمتر از ۶۰۰ تومان بود لذا این رقم پایه با عنایت به تمایل خریداران مذکور به خرید، حداکثر ۳۰ درصد بیشتر تعیین شد.»
 
در ادامه این نامه آمده بود« با توجه به فرآیند رشد قیمت‌ها در بازارسرمایه طی این مدت و نیز افزایش حداقل قیمت سهام ایران ترانسفو نسبت به سایر شرکت‌ها، در حال حاضر قیمت معاملاتی سهام به بیش از قیمت پایه مذکور رسیده که توجیه پذیری رقم پایه قبلی را با ابهام مواجه کرده است، لذا طبق توافق قبلی خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به اصلاح قیمت پایه عرضه سهام شرکت مذکور به نرخ تابلو فعلی به علاوه ۳۰ درصد( مبلغ ۱۰۴۰ تومان) اقدام کنند.»
 
بر اساس این گزارش، سازمان خصوصی سازی نخستین بار در 27 اسفند ماه 93 بلوک 28.38  درصدی سهام ایران ترانسفو را به قیمت پایه هر سهم مبلغ 8699 ریال با شرایط 30 درصد نقد و مابقی در اقساط 3.5 ساله روی میز فروش گذاشت که در یافتن خریدار ناکام بود.
 
پس از آن در 22 اردیبهشت ماه 94 یکبار دیگر این بلوک اما به قیمت پایه هر سهم 8343 ریال روی میز فروش بورس گذاشت که پرداخت 15 درصدی ارزش نقدی معامله و مابقی در اقساط 5 ساله از شروط آن بود.
 
این عرضه نیز بی نتیجه ماند تا اینکه سازمان خصوصی سازی برای سومین بار بلوک 28.38  درصدی سهام ایران ترانسفو را در 26 مرداد ماه 94 با کاهش قیمت پایه به مبلغ 8200 ریال اما با همان شرایط تسویه عرضه اول خود روی میز فروش گذاشت که کارگزاری آراد ایرانیان به وکالت از شرکت «صنعت و تجارت آداک» با شرایط ۱۵ درصد نقد و الباقی اقساط ۵ ساله، اقدام به خرید سهام می‌کند.
 
در آن زمان ارزش کل معامله بلوکی سهام شرکت ایران ترانسفو بالغ بر 349 میلیارد و 163 میلیون و 326 هزار و 700 تومان شد که خریدار با توجه به لزوم پردخت حصه 15 درصدی این معامله برای قطعی شدن آن مبلغ 52 میلیارد و 374 میلیون و 499 هزار  تومان به بورس طی 9 روز پرداخت کرد.
 
به این ترتیب مرداد 94 سازمان خصوصی سازی بعد از کشمکش‌های فراوان قادر به فروش بلوک ۲۸.۳۸ درصدی ایران ترانسفو به ارزش ۳۵.۵ میلیارد تومان می‌شود تا شرکت «صنعت و تجارت آداک» متعلق به یکی از سهامداران عمده یک شرکت کارگزاری فعال در بورس و اوراق بهادار به عنوان مالک جدید "بترانس" در کنار شرکت «سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی» و شرکت «آفرین ساز»، ترکیب هیأت مدیره «بترانس» را تشکیل دهند.
 
شرکت صنعت و تجارت آداک در زمان واگذاری این بلوک مدیریتی، مالکیت 5.57 درصدی سهام ایران ترانسفو را نیز دارا بود.
 
با توجه به عدم پرداخت اقساط باقیمانده حالا سازمان خصوصی سازی تلاش می‌کند تا بلوک 11.6 درصدی ایران ترانسفو را دوباره واگذار نماید.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:ایران ترانسفو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *