RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

سهم بالای به پرداخت ملت در بین شرکت های پرداخت و سیستم بانکی کشور

اثر بخشی، بهبود شاخص های رقابتی و کارت خوان فروشگاهی فعال در به پرداخت با تدابیر بانک ملت

۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲کد خبر: 268740
ایستانیوز:شرکت به پرداخت ملت با ۲۳.۵۴ درصد کل تراکنش های کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی و ۱۳ درصد از سهم کل تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی و کسب نمره شاخص ۱.۸۱۳ بیشترین اثربخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی را در کشور داشته است.
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،به پرداخت ملت با پوشش 24.15 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی بالاترین سهم را در اختیار خود دارد.همچنین به پرداخت در مبلغ پذیرش اینترنتی 32.65 درصد، و در موبایل 44 صدم درصد بوده است. بالاترین تفاضل و رشد در سهم ارزش ریالی تراکنشهای اینترنتی را شرکت به پرداخت ملت با رقم 5.73 درصد نشان میدهد و با پوشش 23.26 درصد از بازار تراکنشهای خرید، بالاترین سهم را در اختیار دارد
 عملکرد آبان ماه 97 شرکت های پرداخت نشان می دهد که  بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانکهای ملت، ملی ایران، کشاورزی و صادرات ایران، بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی به بانکهای پارسیان، ملی ایران، ملت و اقتصاد نوین و  بالاترین سهم تعدادی از تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی به بانکهای ملت، ملی ایران، آینده و  پارسیان اختصاص داشته است. 
همچنین بالاترین سهم مبلغی از تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانکهای ملت، صادرات ایران، ملی ایران و کشاورزی،  بالاترین سهم مبلغی از تراکنشهای ابزار پذیرش اینترنتی به بانکهای ملت، شهر،  سامان و پارسیان،  بالاترین سهم مبلغی از تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی به بانکهای ملت، ملی ایران، آینده و سامان مرتبط بوده است.
از نظر تعداد تراکنش،  شرکت به پرداخت ملت با 21.4 درصد، سامان الکترونیک 17.8 درصد، آسان پرداخت 15.36 درصد،  تجارت الکترونیک پارسیان 14.2 درصد، کارت اعتباری کیش 8.92 درصد، سداد 6.75 درصد ، پاسارگاد 5 درصد، بیشترین سهم را داشته اند.  
از نظر مبلغ نیز به پرداخت ملت با 24.72 درصد، کارت اعتباری کیش با 14.22 درصد، پرداخت الکترونیک سامان 13.88 درصد، تجارت الکترونیک پارسیان با 9.59 درصد، سداد با 9.43 درصد، آسان پرداخت 8.75 درصد، فن‌آواکارت 7.31 درصد بیشترین سهم را داشته اند. 
در مجموع شرکتهای به پرداخت ملت، سامان الکترونیک، تجارت الکترونیک پارسیان و آسان پرداخت بیشترین سهم از تعداد تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی را در اکثر استانهای کشور داشته اند و به پرداخت ملت تقریبا در تمام استانها با اختلاف نسبت به سایر شرکتها از تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی پشتیبانی مینماید.
بانک ملی با 22.3 درصد، بانک صادرات با 11.44 درصد، بانک ملت با 11.41 درصد، کشاورزی 7.44 درصد، سپه 6.84 درصد، تجارت 6.7 درصد،  رفاه 6.4 درصد، مسکن 3.22 درصد، انصار 2.9 درصد، بانک پارسیان با 2.23 درصد،  پاسارگاد 2.18 درصد، بیشترین سهم را در صدور کارت ها دارند.
 
اثر بخشی کارت خوان فروشگاهی فعال سیستمی 
 
شاخص اثربخشی کارتخوانهای فروشگاهی فعال سیستمی نشان می دهد که شرکت  به پرداخت ملت با 23.54 درصد کل تراکنش های کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی و 13 درصد از سهم کل تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی  و کسب نمره  شاخص 1.813 بیشترین اثربخشی کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی را در کشور داشته است 
جذب تراکنشهای این شرکتها بر روی کارتخوانها بیشتر از سهم تعداد کارتخوانهایشان از کل کارتخوانهای کشور بوده است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوانهای فروشگاهی این شرکتها به گونه ای بوده که در جذب بیشتر تراکنشها به نسبت سایر شرکتها موفقتر عمل نموده اند. شاخص اثر بخشی در به پرداخت از 1.780 در مهر به 1.813 در آبان رسیده و بهبود داشته است. 
شاخص اثربخشی کارتخوانهای فروشگاهی تراکنش دار نیز در شرکت به پرداخت به عدد 1.685 رسیده و سهم 23.54 درصد در کل تراکنش های کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار و 14 درصد از سهم تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار جایگاه ویژه ای در صنعت پرداخت داشته است. 
این بدین معناست که جذب تراکنشهای این شرکتها بر روی کارتخوانهای تراکنش دار بیشتر از سهم تعداد کارتخوانهایشان از کل کارتخوانهای تراکنش دار کشور بوده است. به عبارت دیگر نحوه توزیع کارتخوانهای فروشگاهی این شرکتها به گونهای بوده که در جذب بیشتر تراکنشها به نسبت سایر شرکتها موفقتر عمل نموده اند
نمره اثربخشی کارتخوان فروشگاهی تراکنش دار از 1.641 به 1.685 رسیده و رشد داشته است در استان ها نیز این شاخص بین 1.5 تا 2.5 در نوسان بوده و نشان دهنده وضعیت خوب به پرداخت در استفاده مناسب از کارتخوان هاست. به عبارت دیگر این شرکتها به نسبت بیشتری از تعداد ابزار کارتخوان فروشگاهی فعال سیستمی، تراکنشهای بازار را به خود اختصاص داده اند و این حاکی از جایابی مناسبتر این شرکتها در توزیع کارتخوانهای فروشگاهی برای جذب تراکنش میباشد
 
کاهش کارتخوان کم تراکنش
 
سهم تعداد کارتخوان های کم تراکنش و فاقد تراکنش در شبکه به پرداخت ملت به 15.66 درصد کاهش داشته است  که  کمترین سهم در شبکه پرداخت کشور به شمار میرود.
 
کمترین خطای تراکنش
 
همچنین به پرداخت با 0.033 درصد نسبت تعداد خطا به تراکنش ها جزو شرکت هایی است که کمترین تعدد خطا را دارد.
 
سهم از مبلغ تراکنش های بازار 
 
شرکت به پرداخت ملت با پوشش 24.15 درصدی از مبالغ بازار کارتخوان فروشگاهی بالاترین سهم را در اختیار خود دارد.همچنین به پرداخت در مبلغ پذیرش اینترنتی 32.65 درصد، و در موبایل 44 صدم درصد بوده است. 
بالاترین تفاضل و رشد  در سهم ارزش ریالی تراکنشهای اینترنتی را شرکت به پرداخت ملت با رقم 5.73 درصد نشان میدهد.
به پرداخت ملت همچنان با پوشش 23.26 درصد از بازار تراکنشهای خرید، بالاترین سهم را در اختیار دارد. این شرکت همانند گذشته با کسب 19.63 درصد از سهم بازار تراکنشهای مانده گیری،  به بالاترین حجم از این گونه تراکنشها نیز خدمت ارائه میدهد.
همچنین بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنشهای خرید در ماه آبان 97 نسبت به مهر ماه در شرکت به پرداخت ملت گزارش گردیده به طوریکه بر سهم تراکنشهای فوق در این شرکت 0.38 درصد افزوده شده است.
به پرداخت ملت همچنان با پوشش 24.88 درصد از  مبلغ بازار تراکنشهای خرید، ‌به عنوان بالاترین دارنده ی سهم مبلغی تراکنشهای مذکور محسوب میگردد و در عین حال سهم 21.53 درصدی از مبلغ تراکنش های قبض و خرید شارژ را کسب کرده است. در سهم مبلغی تراکنشهای پرداخت قبض و خرید شارژ این شرکت به پرداخت ملت است که افزایش اختلاف قابل ملاحظهای را نمایش میدهد در این ماه رشد مثبت تراکنشهای مذکور در شرکت  به پرداخت ملت قابل توجه میباشد.
 
شاخص رقابت به پرداخت
 
شاخص رقابتی هرفیندال هیرشمن در مورد ارزیابی شرکت های پذیرنده که تا عدد 1000 نشان دهنده رقابت در صنعت پرداخت است نشان می دهد که شرکت به پرداخت با نمره 554 در کارت خوان فروشگاهی ضمن رقابت با شرکت های دیگر، از سهم و حضور قوی تری برخوردار است و بقیه شرکت ها در نمره های پایین تر هستند و رتبه بعدی به الکترونیک سامان با 293 اختصاص دارد. در پرداخت اینترنتی نیز شرکت به پرداخت با نمره 108  و در ابزار موبایلی با نمره 1 قرار دارد.
 
عملکرد شرکت های پرداخت 
 
در آبان ماه 97 بالغ بر 1795 میلیون تراکنش با ارزش 221 هزار میلیارد تومان در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به مهر ماه رشد 2.89 -درصدی در تعداد و 15.42 -درصدی در ارزش ریالی داشته است. تراکنشهای آبان 97 به نسبت ماه مشابه سال 96 از نظر تعدادی 28.6 و از نظر ریالی 59 درصد رشد داشته است. اما بخشی از رشد ارزش ریالی تراکنشها ناشی از تورم در مدت مورد بررسی بوده است. از جمله سایر عوامل تاثیر گذار بر رشد تعداد و مبلغ تراکنشهای شاپرک میتوان به افزایش تعداد ابزارهای پذیرش،  دارندگان کارت، و افزایش میل به استفاده از شیوه های مختلف پرداخت الکترونیکی به جای استفاده از پول فیزیکی0 اشاره نمود همچنین ملاحظه میشود که رشد حقیقی ارزش تراکنشها بدون در نظر گرفتن اثرات تورم محاسبه شده است 13.7 درصد میباشد.
 
در آبان 97 ابزارهای فعال دریافت و پرداخت شامل 947 هزار ابزار اینترنتی، 1 میلیون و 127 هزار موبایل، و نزدیک به 7 میلیون کارت خوان فروشگاهی بوده است. همچنان سهم کارتخوان های فروشگاهی بیش از 77 درصد، موبایل 12 درصد و اینترنت 10 درصد بوده است. اما سهم کارتخوان ها از تعداد تراکنش 88 درصد، موبایل 6 درصد و اینترنت 5 درصد بوده است. 
با توجه به گسترش فعالیت ابزارهای NFC تعداد تراکنشهای ابزار پذیرش موبایلی نیز در ماههای اخیر که این دست از پرداختها در شبکه به کار گرفته شده است دارای نوسانات فراوان میباشد.بر این اساس، به ازای هر کارت خوان 227 تراکنش، به ازای هر موبایل 99 تراکنش و به ازای هر ابزار اینترنتی 100 تراکنش در ماه داشته است. 
 
از نظر مبلغ نیز در مجموع 221 هزار و 367 میلیارد تومان با میانگین 24 میلیون تومان برای هر ابزار پذیرش در آبان ماه رخ داده که از این مبلغ معادل 203 هزار میلیارد تومان مرتبط با کارتخوان های فروشگاهی با میانگین 29 میلیون تومان برای هر کارتخوان،‌ 740 میلیارد تومان مرتبط با موبایل با میانگین657 هزار تومان برای هر موبایل و 16937 میلیارد تومان مرتبط با ابزار اینترنت با میانگین 18 میلیون تومان برای هر ابزار اینترنتی بوده است. 
میانگین مبلغ هر تراکنش نیز در آبان به 123 هزار تومان رسیده که برای کارتخوان فروشگاهی 128 هزار تومان، برای موبایل 7 هزار تومان و برای اینترنت 179 هزار تومان بوده است. مقایسه عملکرد یکسال اخیر نیز نشان می دهد که  تعداد و مبلغ تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی، موبایل و اینترنت تغییر چندانی نداشته است. 
 
سهم خرید کالا از تعداد تراکنش 82 درصد، مانده گیری بیش از 5 درصد و قبض، خرید شارژ تلفن همراه نزدیک به 13 درصد بوده است. از نظر مبلغی نیز سهم خرید کالا بیش از 95 درصد و سهم قبض و شارژ تلفن کمتر از 5 درصد بوده است. 
استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس وخوزستان به ترتیب دارای بیشترین تعداد کارتخوان فروشگاهی فعال در آبان 97بوده اند.
بیشترین تعداد تراکنشهای ابزار کارتخوان فروشگاهی دارای مبلغی بین 5 تا 15 هزار تومان، بوده که 25 درصد زیر 5 هزار تومان، 38 درصد بین 5 تا 25 هزار تومان، 30درصد بالای 25 هزار تومان بوده است. 
407 میلیون تراکنش زیر 5 هزار تومان، 610 میلیون تراکنش ارقام 5 تا 25 هزار تومان، 476 میلیون تراکنش بالای 25 هزار تومان بوده است. در مجموع 90 درصد تراکنش های کارتخوان فروشگاهی زیر 500 هزار تومان بوده است. 
در ابزار اینترنتی نیز 29 درصد بین 5 تا 15 هزار تومان، 79 درصد مبلغی کمتر از 25 هزار تومان بوده است. 
در ابزار موبایلی نیز 40 درصد زیر 2 هزار تومان، 65 درصد زیر 5 هزار تومان، بوده است که دلیل آن استفاده عموم جامعه از کارتهای شارژ با مبلغ در حدود 5 هزار تومان بوده است.  همچنین اقبال فراوان ابزار پذیرش موبایلی به منظور تهیه کارتهای شارژ اپراتورهای مختلف، حضور حداکثری تراکنشهای موبایلی در دامنه مبلغی کمتر از 5 هزار تومان را توجیه  می کند. 
متوسط مبلغ هر تراکنش در ابزار فروشگاهی نیز نشان می دهد که دهک اول کم رقم، بالای 1500 تومان و دهک دهم بالاترین رقم  بالای 1.2 میلیون تومان بوده است. و در ابزار اینترنتی نیز رقم 900 تومان تا 1.4 میلیون تومان بوده است. 
به عبارت دیگر،  به طور متوسط 90 درصد تراکنشهای کارتخوان فروشگاهی مربوط به خرید کالا و خدمت با مبلغ کمتر از 100هزار تومان بوده است. زیرا میانگین هر تراکنش در 10 دهک به ترتیب، 1500- 3500-5500-8400-11500-16900-24100-37700-71400  تومان و برای دهک دهم 1.2 میلیون تومان بوده است. 
به گزارش اقتصاد گردان ،شاخص رقابت و حضور شرکت ها با توجه به سهم آنها از بازار نشان می دهد که شرکت آسان پرداخت پرشین پس از آن دو شرکت تجارت الکترونیک پارسیان و پرداخت الکترونیک سامان در بازار تراکنشهای اینترنتی و شرکتهای  پرداخت نوین آرین، آسان پرداخت پرشین و نیز پرداخت الکترونیک سامان در بازار تراکنشهای موبایلی تاثیرگذار هستند.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *