RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

نبود اطلاعات عامل عدم تحقق ۱۰ هزار میلیاردی مالیات

۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۸/۲۵کد خبر: 264996
ایستانیوز:براساس آمارهای رسمی، رشد درآمدهای مالیات‌های مستقیم در شش ماهه نخست سال منفی شد که به گفته معاون سازمان امور مالیاتی، عامل آن نبود اطلاعات کافی برای دریافت مالیات است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در نیمه نخست سال جاری رشد درآمد مالیات‌های مستقیم منفی شد. طبق عملکرد درآمدهای مالیاتی دولت که توسط بانک مرکزی منتشر شده، در این مدت 22 هزار  و 760 میلیارد تومان مالیات مستقیم وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با افت 1.9 درصدی روبرو شد. 
 
* رقم مصوب شش ماهه
 
مصوب 6 ماهه امسال 32 هزار و 370 میلیارد تومان باید محقق می‌شد که حدود 10 هزار میلیارد تومان فقط در این بخش با کاهش تحقق روبرو هستیم. بر اساس تکلیف قانون بودجه، امسال در مجموع باید 63 هزار و 520 میلیارد تومان درآمد از محل مالیات‌های مستقیم وصول شود. 
 
* وضعیت مالیات اشخاص حقوقی
 
جزئیات درآمد مالیاتی در بخش مالیات اشخاص حقوقی نشان می‌دهد، طی 6 ماه 12 هزار و 220 میلیارد تومان وصول شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رقم منفی 12.9 درصد را ثبت کرده است. 
 
زیرمجموعه این نوع مالیات عبارتند از مالیات علی‌الحساب اشخاص حقوقی دولتی، مالیات عملکرد شرکت‌های دولتی، مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی و مالیات علی‌الحساب شرکت‌های دولتی در حال واگذاری که در نیمه نخست سال به ترتیب نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد 12.9-، 33.7، 48.9- و 2.2 درصد روبرو شدند. 
 
 

ماخذ بانک مرکزی
 
 
* کل درآمدهای مالیاتی چقدر است
 
طبق نماگرهای بانک مرکزی، در  این مدت بالغ بر 50 هزار و 340 میلیارد تومان نیز با رشد 16.8 درصدی مالیات (مستقیم و غیرمستقیم) کسب شد که سهم مالیات‌های غیرمستقیم نیز 27 هزار و590 میلیارد تومان است. 
 
* شرکت‌های دولتی زیان ده هستند
 
به گزارش فارس، کاهش حدود 50 درصدی مالیات شرکت‌های دولتی زنگ هشدار رکود و زیان‌ده بوده این شرکت‌ها را به صدا در آورده است. مالیات‌هایی که در حال حاضر اخذ می‌شود، مربوط به سال 95 و 96 بوده و هنوز متاثر از فضای کنونی اقتصادی که طبق پیش‌بینی‌ صندوق بین‌المللی پول رشد منفی در پیش خواهیم داشت، نشده است. 
 
پیش‌تر نیز معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی گفته بود، اکثر شرکت‌های دولتی در صورت‌های مالی زیان ثبت کرده‌اند. 
 
* فرار مالیاتی 
 
کارشناسان اقتصادی معتقدند، با توجه به فرار مالیاتی 13 تا 40 هزار میلیارد تومانی در اقتصاد کشور،‌ داشتن پایگاه اطلاعات متمرکز، جامع و هوشمند طبق ماده 169 مکرر مالیات‌های مستقیم می‌توان بدون افزایش ضریب مالیاتی شاهد افزایش درآمد مالیات‌ها بود.
 
در همین راستا نادر جنتی معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور اسفند سال ۹۵ از الزام تمامی دستگاه‌های دولتی و موسسات وابسته به دولت به ارایه اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای قانون مالیاتی خبر داده بود.
 
* اطلاعات کافی برای اخذ مالیات در اختیار نداریم
 
نادر جنتی در جای دیگری گفته بود اطلاعات کافی برای اخذ مالیات در اختیار نداریم و اگر همه مسئولان همت کنند که بتوانیم به بانک های اطلاعاتی دستگاه‌های اجرایی به صورت آنلاین دسترسی پیدا کنیم، مسائل و مشکلات فعلی و نارضایتی‌ های مردم از سیستم مالیاتی برطرف می ‌شود. با اجرای طرح جامع مالیاتی و دستیابی به اطلاعات شفاف، علاوه بر جلب رضایت مردم، حق و حقوق دولت نیز به صورت کامل دریافت می‌ شود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مالیات
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *