RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

جهان درگیر فقری فراتر از فقر پولی

۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۸/۲۰کد خبر: 264720
ایستانیوز:بررسی فقر چندبعدی، میزان فقر در جهان را به نسبت فقر پولی ۵۰ درصد بالا می‌برد (۱۸ درصد در مقابل ۱۲ درصد).
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، بانک جهانی گزارشی از فقر چندبعدی منتشر کرده است که شامل تنها درآمد افراد نمی‌شود. بانک جهانی در گزارش سالانه فقر، بررسی فقر چندبعدی را برای سنجش میزان فقر میان کشورها پیشنهاد داده است.
 
این گزارش اضافه می‌کند محرومیت در آموزش (ثبت‌نام کودکان در مدارس و پیشرفت تحصیلی بزرگسالان)، دسترسی به زیرساخت‌های اساسی (آب آشامیدنی، بهداشت و برق) برای اندازه‌گیری تصویر کامل‌تر از فقر کمک‌رسان است. با این تعریف وسیع‌تر از فقر، بسیاری از مردم فقیر به نظر می‌رسند.
 
طبق تعریف بانک جهانی، خانواده فقیر پولی، خانواده‌ای است که در روز با کمتر از 1.90 دلار زندگی می‌کند. اما بررسی فقر چندبعدی نشان می‌دهد که افراد بیشتری در فقر زندگی می‌کنند. برآوردهای به‌دست‌آمده در گزارش بانک جهانی از بررسی 119 کشور و حدود سال 2013 به‌دست‌آمده است.
 
دو خانواده را در نظر بگیرید که میزان هزینه (یا درآمد) آنها به ازای هر نفر یکسان است، اما در مدل‌های مختلفی زندگی می‌کنند.
 
در خانواده اول، همه بچه‌ها به مدرسه می‌روند. اما در خانواده دوم، بچه‌ها برای حمایت از خانواده کار می‌کنند. خانواده اول، از طریق شیر و لوله‌کشی به شبکه عمومی توزیع متصل است، درحالی‌که خانواده دوم آب موردنیازش را رودخانه و نهری نزدیک محل زندگی‌اش تأمین می‌کند.
 
هنگام شب، خانواده اول خانه‌اش را برق روشن می‌کند، اما خانواده دوم در تاریکی به سر می برود. یک شخص غیرکارشناس هم می‌تواند به‌راحتی تشخیص دهد که کدام‌یک از این دو خانواده وضعیت بهتری دارند.

 

 
 
اما بااین‌حال، معیار سنتی رفاه خانواده، هر دو خانوار را همتراز هم قرار می‌دهد، چراکه در آن سیستم، وضعیت رفاه خانوار با استفاده از هزینه (یا درآمد) آن خانوار سنجیده می‌شود.
 
بررسی فقر چندبعدی، میزان فقر در جهان را به نسبت فقر پولی 50 درصد بالا می‌برد (18 درصد در مقابل 12 درصد).
 
جنوب آسیا در کاهش فقر پولی پیشرفت کرده است، اما هنگامی‌که بحث محرومیت از تحصیلات و دسترسی به زیرساخت‌های اساسی مطرح می‌شود، سهم جمعیت در فقر آن دو برابر بیشتر می‌شود. میزان فقر در آفریقا نگران‌کننده است و تقریباً دو نفر از هم سه نفر در فقر چندبعدی به سر می‌برند.
 
این گزارش همچنین می‌نویسد در بررسی‌ها تنها یک نفر از هشت نفر در فقر پولی به سر می‌برند، اما هشت نفر از هر نه نفر حداقل یک بعد از فقر چندبعدی را تجربه می‌کنند. آنها یا با فقدان آموزش‌وپرورش روبه‌رو هستند یا به زیرساخت‌های اساسی دسترسی ندارند. در خاورمیانه و شمال آفریقا و امریکا لاتین و حوزه کارائیب، باوجود شیوع کم فقر پولی، اما تقریباً یک نفر از هر هفت نفر به امکانات بهداشتی دسترسی ندارد.
 
در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، بیش از هر منطقه دیگری، کمبودها وجود دارد. حتی در جنوب آسیا بااینکه پیشرفت خوبی در کاهش فقر انجام‌شده است، اما کمبود آموزش بزرگسالان و کودکان هنوز وجود دارد که ربطی هم به فقر پولی ندارد. علاوه بر این، در این منطقه، تعداد افرادی که به برق دسترسی ندارند خیلی بیشتر از افرادی است که در فقر پولی زندگی می‌کنند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *