RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

رئیس اتاق تهران در افتتاحیه نمایشگاه بورس، بانک و بیمه کیش مطرح کرد:

برای بخش خصوصی نسخه نپیچید

۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۸/۲کد خبر: 263044
ایستانیوز:مسعود خوانساری در سخنرانی افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی کیش از تصمیم‌گیری‌ و سیاستگذاری بدون مشورت با بخش خصوصی انتقاد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،دهمین نمایشگاه ‌بین‌المللی معرفی فرصت‌های ‌سرمایه‌گذاری کشور با عنوان «اینوکس کیش 2018» و پنجمین نمایشگاه ‌بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با مشارکت 360 شرکت داخلی و خارجی در مرکز همایش‌های جزیره کیش آغاز به کار کرد.
 
در این رویداد اقتصادی، ضمن معرفی فرصت‌های ‌سرمایه‌گذاری کشور، شرکت‌های داخلی و خارجی آخرین توانمندی‌های و دستاوردهای خود را در زمینه‌های اقتصادی، بورس، بانک، بیمه، خصوصی‌سازی، ‌سرمایه‌گذاری و امکانات مالی در گستره 21 هزار مترمربع به معرض نمایش گذاشته‌اند.
 
آیین گشایش اینوکس 2018‌ با حضور معاون پارلمانی رییس‌جمهوری، دبیر شورایعالی مناطق آزاد، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون وزیر اقتصاد و رییس سازمان خصوصی‌سازی، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، استاندار هرمزگان، رییس شورای عالی بیمه مرکزی، مدیران و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی کشور در مرکز همایش‌های ‌بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد. اتاق بازرگانی تهران یکی از‌ نهادهای‌ حامی و مشارکت‌کننده در نشست‌ها و همایش‌های جانبی این رویداد است.
 
رییس اتاق بازرگانی تهران‌ در مراسم افتتاحیه این گردهمایی با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل اقتصاد و کشور به طور تاریخی، مساله عدم تصمیم‌گیری و تصمیمات دیرهنگام است، گفت: در مسایلی چون برجام یا پیوستن به FATF‌ هم دچار همین مشکل بوده‌ایم که یا تصمیم نگرفتیم یا آنقدر دیر تصمیم گرفتیم که از برخی مزایای تصمیم محروم شدیم. در تمام تصمیم‌گیری‌ها به دلیل اینکه دیر وارد گود شده‌ایم، دو قطب خادم و خائن ایجاد شده است.
 
مسعود خوانساری در ادامه به جلسه رییس‌جمهوری با اقتصاددانان اشاره کرد و گفت: رئیس‌جمهور با اقتصاددانان جلسه ‌می‌گذارد که آیا باید قیمت ارز متعادل شود یا باید کاهش یابد؟ یعنی هنوز بحث ‌می‌شود که نرخ ارز باید زیر ۱۰۰۰ تومان باشد یا بر اساس شاخص‌های اقتصادی تعریف شود.‌ این در حالی است که همه مشکلات ارزی ناشی از این است که تصمیم دیرهنگام گرفتیم. متاسفانه در ساختار اقتصادی ما دولت هم رگولاتور، هم کارخانه‌دار و هم کارفرما است و بنابراین نیازی نمی‌بیند که از بخش خصوصی نظرخواهی کند.
 
رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه‌ بسیاری از مدیران اقتصادی کشور حتی تجربه‌ یک بار گشایش ال‌سی را ندارند و تاکنون یک پروژه صادراتی نداشته‌اند، افزود: همین مدیران به‌راحتی برای اقتصاد کشور تصمیم می‌گیرند. حال آنکه در کشورهای توسعه‌یافته، توسعه فقط با بخش خصوصی انجام می‌شود و این در ترکیه، مالزی، چین و کره‌جنوبی تجربه شده است. در ایران کمتر به این مساله پرداخته ‌می‌شود و هنوز بحث ‌می‌کنیم که دولت پمپ بنزین داشته باشد و گوجه فرنگی کشت کند یا خیر؟
 
خوانساری در بخش دیگری از سخنانش گفت: انتظار ‌می‌رفت که یکی از ‌سرمایه‌گذاران را به کیش دعوت ‌می‌کردیم که بگوید با چه مشکلاتی مواجه است.
 
 او سپس به همکاری اتاق تهران با موسسه فریزر (موسسه معتبر ‌بین‌المللی در سنجش آزادی اقتصادی) اشاره کرد و افزود: موسسه فریزر از سوی اتاق تهران دعوت شده است تا این مساله را مورد بررسی قرار دهد که چرا ایران در جذب ‌سرمایه‌گذاری خارجی موفق نیست، در حالی که مسئولان این موسسه ‌می‌گویند که چندین هزار میلیارد دلار، سرمایه ایرانیان خارج از کشور است که وارد ایران نمی‌شود، ضمن اینکه به جای ورود سرمایه، خروج سرمایه هم رخ داده است. مساله دیگر این است که چرا نمی‌توانیم ایرانیان خارج از کشور را به ‌سرمایه‌گذاری در داخل جذب کنیم.
 
خوانساری سپس به نتایج نظرسنجی صورت گرفته‌ از فعالان اقتصادی‌ توسط اتاق تهران پرداخت و گفت: حدود ۷۵ درصد از افرادی که مورد نظرسنجی قرار گرفته‌اند، معتقدند که وضعیت بخش خصوصی روز به روز بدتر ‌می‌شود و 79 درصد نیز معتقد بودند‌ اقتصاد کشور نیز وضعیت نامساعدتری پیدا ‌می‌کند. به همین دلایل است که بخش‌خصوصی وارد سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه ماه‌هاست که بحث قاچاق سوخت مطرح است، ادامه داد: ماه‌هاست گفته ‌می‌شود سوخت از کشور خارج ‌می‌شود که میزان آن بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون لیتر در روز بوده و درآمد خروج این میزان سوخت چیزی حدود 8 میلیون دلار است که می‌تواند به بخش‌های مختلف تزریق شود. اما سوال این است که چرا‌ در این مورد تصمیم‌گیری نمی‌شود.
 
مسعود خوانساری گفت: اتاق تهران طرحی تهیه کرده است که به جای اینکه سوخت به خودرو‌ها تعلق گیرد، به فرد یا خانوار ارائه شود، طبق گزارش‌ها بالاترین دهک جامعه، 25 برابر دهک اول یارانه دریافت می‌کند. این درحالی است که باید سیاستی اعمال شود که دهک‌های بالا یارانه کمتری را مصرف کنند.
 
خوانساری واقعی شدن نرخ ارز را فرصتی برای رشد صادرات عنوان کرد و گفت: معتقدم امروز بهترین زمان برای افزایش صادرات است و‌ با توجه به شرایط ارزی و اتکا به بخش داخلی، ‌می‌توان صادرات را افزایش داده و رقبای خود را از منطقه خارج کنیم. به‌طور قطع‌ امروز صادرات، بیشترین نفع اقتصادی را برای ما خواهد داشت و می‌تواند کشور را نجات دهد.اگر قرار است که اقتصاد ایران را پویا کرده و بخش خصوصی فعال شود، باید نظرات بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته و این بخش مورد مشورت قرار گیرد. در واقع بدون مشورت با بخش خصوصی‌ که دستش در کار است و مشکل را به خوبی ‌می‌داند، نباید نسخه پیچید.
 
 او در پایان به این نکته اشاره کرد که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در سال 96 مساوی با سرمایه‌گذاری سال 56 بوده‌ و این بدان معناست که هیچ تفاوتی در این 40 سال برای سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی در این ایران به وجود نیامده است.
برچسب‌ها:نمایشگاه کیش
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *