RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

قشم ایر به چه کسی واگذار شده است؟

ابهام در خصوصی سازی های جدید

۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۵/۲۱کد خبر: 254254
ایستانیوز:استانداری اصفهان از خرید قشم ایر از سوی بخش خصوصی این استان خبر داده است اما وزارت نفت اصفهانی ها را تنها یک مشتری جدی می داند. ابهام در واگذاری این بنگاه دولتی زنگ خطری برای دیگر واگذاری هاست؟
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،قشم ایر که روزی برای پرداخت مطالبات کلان بابک زنجانی به وزارت نفت واگذار شده بود، در آستانه واگذاری دوباره قرار گرفته است. محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان اعلام کرد که پس از پیگیری های سه ماهه،  قشم ایر یکی از بهترین خطوط هوایی مطرح کشور، قرار است به عنوان خط هوایی اختصاصی اصفهان فعالیت کند. به گفته استاندار اصفهان این ایرلاین متعلق به بخش خصوصی خواهد بود و در حال حاضر استانداری اخذ مجوز و قراردادهای آن را پیگیری می کند و نکته مهم تر اینکه قشم ایر مشکل تحریم هم ندارد و حتی اجازه پرواز ویژه به اروپا را هم اخذ کرده است.
 
انتشار خبر واگذاری قشم ایر به عنوان یک بنگاه متعلق به دولت به بخش خصوصی واکنش رسانه ها را درپی داشت. قشم ایر  که مالکیت آن به وزارت نفت واگذار شده بود، بدون سروصدا و برگزاری هیچ مناقصه ای به بخش خصوصی در اصفهان می رسید درحالیکه نه مالک قبلی یعنی وزارت نفت و نه خریدار یعنی بخش خصوصی درباره این خرید و فروش مهم اظهارنظر نکرده بودند و خبر از سوی استاندارد اصفهان منتشر شده بود. پیگیری رسانه ها در نهایت سید اصغر هندی مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت را به واکنش وا داشت. هندی به شانا گفت: «هم اکنون چند خریدار خواهان خرید این هواپیمایی هستند که مذاکرات با آنها ادامه دارد. بخش خصوصی اصفهان که حمایت استانداری را نیز با خود دارد از جدی‌ترین خریداران این شرکت هوایی است، اما هنوز مذاکرات با آنها نهایی نشده است».
 
ابهام در واگذاری قشم ایر در شرایطی که اقتصاد  ایران به دور تازه ای از واگذاری بنگاه های دولتی و عمومی به بخش خصوصی وارد می شود جای سوال دارد. واعظی، مسئول دفتر ریاست جمهوری در گفت وگو با روزنامه ایران از آغاز واگذاری بنگاه های متعلق به نهادهای نظامی خبر داده است. واعظی گفته که بسیاری از این شرکت ها در بورس عرضه می شود و البته دلیل رشد بورس واگذاری شرکت های جدید به مردم است. واعظی هم چنین خبر داده که بانک های متعلق به نیروهای نظامی هم در آستانه ادغام و واگذاری قرار دارد و دولت گام های خوبی در این زمینه برداشته است.
 
اقتصاد ایران یک بار تجربه  واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی براساس ابلاغیه سیاست های اصل 44 قانون اساسی را در نیمه دهه 80 خورشیدی پشت سر گذاشته است. ابهام در واگذاری ها و عدم توجه به اهلیت خریدار، اتکا به شیوه تهاتر و دیگر نقصان ها فرایند خصوصی سازی در آن سال ها را بی نتیجه گذاشت و به شکل گیری بخش دیگری در اقتصاد کشور انجامید که آن را خصولتی می نامند. بخش خصوصی که اکنون از رقابت با خصولتی ها در عرصه تجارت و تولید رنج می برد، امیدوار است که دولت مسیر واگذاری بنگاه های دولتی را با توجه به تجربه گذشته با شفافیت و عدم ابهام بیشتری بپیماید.
 
گفتنی است براساس آمار منتشر شده از عملکرد شرکت های هواپیمایی در سال 95، قشم ایر با انجام 1598 پرواز ورودی و خروجی بین المللی سومین خط هوایی ایران است هرچند در همین سال نسبت سل 94 کاهش عملکرد مسافر را به ثبت رسانده است. 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *