RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

سهم ۵۰ درصدی بخش خانگی در مصرف برق در زمان های اوج بار

بحران قطعی برق جدی است

۱۲:۲ - ۱۳۹۷/۴/۱۳کد خبر: 249113
ایستانیوز:تعرفه گذاری فعلی برق خانگی در زمان اوج بار و کم باری غیرمؤثر و ناعادلانه بوده و مشترکان پرمصرف کمتر از مشترکان کم مصرف جریمه مصارف اوج بار خود را احساس می کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، تابستان که شروع می شود، بحران برق و قطعی های آن هم شروع می شود. در همین چند روز گذشته، قطع برق با ساعات طولانی در مناطق مختلف رخ داده است که می تواند در صورت ادامه داشتن به بحران تبدیل شود. حالا مرکز پژوهش‌های مجلس به ارزیابی ابعاد بحران تأمین برق تابستان و راهکارهای مقابله با آن پرداخته است.
 
طبق این گزارش، تأمین برق مصرفی در تابستان سال جاری با توجه با کاهش حجم بارندگی ها و در نتیجه کاهش ظرفیت نیروگاه های برقابی بیش از پیش به بحران تبدیل شده است. پیش بینی ها نشان می دهد به طور متوسط کمبود تقاضای توان مصرفی بیش از 5000 مگاوات در فصل تابستان خواهد بود.

 

این در حالی است که بررسی تجربیات سایر کشورها در مقابله با بحران تأمین برق در زمان اوج بار نشان می دهد تمرکز بر مشترکان پرمصرف، تغییرات قیمتی محسوس در روزها و ساعات اوج بار، استفاده حداکثری از رسانه های عمومی و همچنین حمایت از توسعه تجهیزات کم مصرف اصلی ترین راهکارهای مقابله با بحران تأمین برق در اوج بار در دنیاست.

این گزارش می نویسد: با توجه به سهم 50 درصدی بخش خانگی در مصرف برق در زمان های اوج بار، کنترل مصرف بخش خانگی نسبت به سایر بخش ها در اولویت است. راهکارهای کوتاه مدت و میان مدت برای کاهش اوج بار در این بخش عبارتند از: اصلاح نظام تعرفه گذاری اوج بار و زیرساخت های قبوض و کنتورها، استفاده حداکثری از ظرفیت وسایل ارتباطی و همچنین توسعه تجهیزات کم مصرف سرمایشی.

نتایج این پژوهش نشان می دهد تعرفه گذاری فعلی برق خانگی در زمان اوج بار و کم باری غیرمؤثر و ناعادلانه بوده و مشترکان پرمصرف کمتر از مشترکان کم مصرف جریمه مصارف اوج بار خود را احساس می کنند. برای حل این معضل پیشنهاد شده است با تعیین «الگوی مصرف برق در اوج بار» برای اقلیم های مختلف، از مصارف بالاتر از الگوی مصرف در زمان اوج بار جریمه اخذ شود و طبق فرمول دقیقی، این جریمه میان مشترکان کم مصرف توزیع شود. درنتیجه در این روش از آنجا که اکثریت مردم از تشویق ها بهره مند می شوند و تنها 25 درصد از کل مشترکین، جریمه می پردازند، ازسویی مشترکان پرمصرف به اصلاح رفتار خود ترغیب می شوند و ازسوی دیگر نارضایتی عمومی از تغییر تعرفه ها کاهش می یابد.

آنطور که در این گزارش آمده است: تأثیرگذاری تعرفه های اوج بار منوط به اصلاح قبوض و همچنین اصلاح برخی زیرساخت ها در رابطه با کنتورهاست. پیشنهاد شده است که با استفاده بهینه از ظرفیت رسانه ای قبوض برق، مشترکان به صورت  واضح اطلاعاتی از قبیل ساعات اوج بار، میزان مصرف نسبت به سایر ساکنین منطقه یا شهر، میزان جریمه اوج بار، میزان کاهش مبلغ قبض در صورت کنترل مصرف و... را در قالب قبوض دریافت کنند. همچنین ضروری است توسعه کنتورهای دیجیتالی و هوشمند به صورت جدی پیگیری شود و با استفاده از ابزارهای نوین بر بستر نرم افزارهای گوشی هوشمند، خوداظهاری قبوض برق به صورت هفتگی در دستور کار قرار گیرد.

به علاوه، براساس تجربه های موفق جهانی، پیشنهاد شده است که با تعطیلی برنامه های تلویزیونی در برخی ساعات خاص در روزهای بحرانی و همچنین نشان دادن نمایشگر وضعیت بحرانی در کنار برنامه های تلویزیونی مشترکان به کاهش مصرف برق ترغیب شوند.

در نهایت از منظر تجهیزات مصرف انرژی، با توجه به اینکه اختلاف اوج بار تابستان و زمستان به بیش از 20000 مگاوات رسیده است باید نقش و اهمیت وسایل سرمایشی در کاهش مصرف اوج بار به صورت جدی توجه شود. در این راستا مکانیسم ها برای اسقاط تجهیزات فرسوده و نوسازی آنها و همچنین حمایت از تولیدکنندگان و خریداران تجهیزات کم مصرف پیشنهاد شده است. همچنین ضروری است با اصلاح تعرفه ها، روند شتابان گسترش استفاده از کولرهای گازی در مناطق عادی (غیرگرمسیر) هرچه سریعتر متوقف شود.

 




برچسب‌ها:برق
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *