RSS
امروز جمعه ، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
آخرین اخبار

طلا بازهم گران شد

تزریق ۲۰۳ همتی پول به بانک ها

سه خبر خوب برای تولید کنندگان

تولید، شرط اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها

اولین جلسه شورایعالی بیمه در سال ۱۴۰۳ برگزار شد

یارانه دهک های چهارم تا نهم واریز شد

چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی تکذیب شد

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» به شبکه بانکی ابلاغ شد

زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد

اهتمام بانک کشاورزی به حمایت از زنجیره های تامین، با ارائه پلتفرم ها و ابزارهای مالی تعهدی

رمز موفقیت بیمه ما در ۱۴۰۲

چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

شاخص فلاکت رکورد ۱۰ ساله را شکست

بازی باخت- باخت سرخابی‌ها با بانک ها

ایران چک های ۵۰۰ هزار تومانی می آیند؟

استقراض بیشتر دولت از بانک مرکزی

مبلغ وام فرزندآوری ۱۴۰۳ اعلام شد

شرایط جدید ضامن وام ازدواج چیست؟

بیت کوین دو برابر طلا کمیاب می‌شود

برات الکترونیکی به زودی رونمایی می شود

فولاد در بن بست نیما

سیاست معیوب کنترل تورم

همسایه های بدهکار

ثبت نام سهامداران در «سجام» از ۴۶ میلیون نفر عبور کرد

سبقت تورم از پیش‌بینی‌ها

۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲کد خبر: 330478
ایستانیوز:بازوی آماری و تحقیقاتی وزارت کار، پیش از این پیش‌بینی کرده بود نرخ تورم از مرداد امسال روندی نزولی را طی خواهد کرد و از ۴۵درصد در میانه تابستان به ۲۹.۸درصد در پایان امسال می‌رسد، اما روند نرخ تورم در ۴ماه گذشته نشان می‌دهد؛ نرخ تورم واقعی، از تورم پیش‌بینی شده، فاصله گرفته؛ به‌گونه‌ای که برخلاف پیش‌بینی قبلی، به جای تحقق نرخ تورم ۳۸.۲درصدی پیش‌بینی شده، در آذرماه، نرخ تورم واقعی به ۴۳.۴درصد رسیده است. به این ترتیب بعید است نرخ تورم در پایان سال به محدوده پیش‌بینی یادشده برسد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار می‌گوید: از بین 12گروه عمده هزینه‌ای خانوارهای ایران، 4گروه مسکن، آب، برق، گاز و دیگر حامل‌های انرژی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بهداشت و درمان و حمل‌ونقل به‌ترتیب بیشترین وزن را در سبد خانوارها تشکیل می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که 76درصد از ضریب اهمیت سبد کالاها و خدمات مورد مصرف خانوارهای ایرانی، در مناطق شهری و روستایی را شامل می‌شود. افزون بر این سهم گروه مسکن، آب، برق و گاز و سایر حامل‌های انرژی به همراه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها 59درصد از وزن سبد هزینه‌ای خانوار را دربرمی‌گیرد.
 
برآورد سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد با حذف ارز 4200تومانی دست‌کم 7درصد بر نرخ تورم افزوده می‌شود و در این شرایط دولت مصمم است تا هم الگوی اختصاص سهمیه بنزین را از خودرومحوری به شخص‌محوری افزایش دهد و هم اینکه با حذف ارز 4200تومانی واردات کالاهای اساسی، به توزیع یارانه نقدی بین دست‌کم 64میلیون ایرانی اقدام کند. به گزارش همشهری، به‌نظر می‌رسد این دو اقدام باز هم شتاب حرکت 3موتور تورم، شامل قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، حمل‌ونقل و اجاره‌بها را به‌ویژه در کلانشهرها افزایش دهد.
 
پیشتازان تورم خوراکی‌ها
 
نهاد آماری وابسته به وزارت کار در گزارش خود فاش می‌سازد؛ در آذرماه امسال، نسبت به آبان ماه، قیمت اقلامی چون ادویه و چاشنی شامل زعفران، رب گوجه فرنگی و سس گوجه فرنگی با 5.5درصد و دخانیات با 3.9درصد و سبزی‌ها و حبوب، از جمله سیب‌زمینی، گوجه و پیاز با 3.5درصد در صدر جدول تورم ماهانه اقلام خوراکی قرار داشته است. در همین بازه زمانی، کمترین رشد قیمت مربوط به میوه و خشکبار با 1.1درصد، گوشت قرمز و مرغ با منفی 2دهم درصد بوده است.
 
در مقایسه رشد قیمت خوراکی‌ها در آذر امسال نسبت به آذر ماه سال گذشته، قیمت شکر، مربا، عسل، شکلات و شیرینی با 58.3درصد و گوشت ماهی با 57.5درصد بیشترین و قیمت گوشت قرمز و مرغ با 24.8درصد کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه را ثبت کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید: بالاترین نرخ تورم سالانه هم به رشد قیمت روغن و چربی‌ها به میزان 86درصد، شیر، پنیر و تخم مرغ با بیش از 71درصد و گوشت ماهی با 67درصد اختصاص داشته است.
 
سیب‌زمینی، هویج را ضربه فنی کرد
 
دیروز مرکز آمار ایران در گزارشی از تابلوی رشد قیمت خوراکی‌ها در آذرماه رونمایی کرد. براساس این گزارش، از 53قلم کالای خوراکی منتخب در مناطق شهری ایران، تعداد 33قلم کالاها تغییر سالانه بالاتر از نرخ تورم نقطه به نقطه، به میزان 35درصد را تجربه کرده است. اگر تا چندماه پیش هویج فرنگی در بازار میوه و در بین اقلام خوراکی منتخب یکه‌تازی می‌کرد و صدرنشین رشد قیمت‌ها بود، حالا این سیب‌زمینی است که هویج را ضربه فنی کرده و در یک ماه با رشد قیمت 24درصد مصرف‌کنندگان را غافلگیر کرده؛ آن‌هم در ماهی که هویج فرنگی 24درصد افت قیمت داشته است.
 
نه فقط هویج فرنگی، بلکه به‌گفته مرکز آمار، در آذرماه امسال، فلفل دلمه‌ای، پرتقال، کدوسبز، تخم مرغ، موز، لیموترش، ماکارونی، گوشت گوسفندی، هلو، مرغ ماشینی، روغن نباتی جامد و گوشت گوسفندی در آذرماه نسبت به آبان ماه سال‌جاری ارزان‌تر شده و در مقابل سایر کالاهای خوراکی گران‌شده است.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *