RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

مذاکرات رسمی رئیس جمهور ایران و مقامات عالی رتبه سوئیس

روابط اقتصادی ایران با کشور ساعت و شکلات

۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۴/۱۲کد خبر: 249064
ایستانیوز:رئیس جمهور کشورمان حسن روحانی در حالی روز گذشته و در راس یک هیات بلندپایه وارد کشور سوئیس شد و مورد استقبال رسمی رئیس جمهور این کشور قرار گرفت که از امروز مذاکرات رسمی دو کشور آغاز خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مذاکراتی که محورهای اصلی آن بر حفظ برجام با وجود خروج آمریکا از توافق هسته ای و گسترش روابط اقتصادی ایران و سوئیس خواهد بود. سوئیس کشوری است که به عنوان یکی از امن ترین کشورهای جهان شناخته می شود و از نظر نظام بانکداری و مالی یکی از مهم ترین کشورهای جهان است. در حال حاضر یکی از مشکلات عمده بین المللی ایران به روابط بانکی و عدم ارتباط بانک های ایرانی با بانک های بین المللی باز می گردد، مشکلی که با گسترش روابط اقتصادی ایران و سوئیس می تواند قابل حل باشد.
 
تراز تجاری کالایی ایران با سوئیس همواره منفی و به نفع سوئیس بوده است. میزان صادرات سوئیس به ایران در سال 2016با کاهش ارزشی حدود 46 درصدی نسبت به سال 2015، به رقم 509 میلیون دلار رسیده؛ در حالی که در همین سال ارزش واردات سوئیس از ایران با رشد 5.4 درصدی به 22 میلیون دلار رسیده است. فرش و سایر کفپوش ها، میوه های سخت پوست (تازه و خشک) و زعفران از مهمترین کالاهای صادراتی ایران به سوئیس هستند.در گروه انواع فرش و کفپوش ها، بیش از60 درصد نیاز وارداتی سوئیس از طریق ایران تامین می شود. حدود 48 درصد از نیاز وارداتی سوئیس به میوه های سخت پوست نیز از ایران تامین می شود. آمارهای صادرات سال 1395گمرک ایران نشان می دهد، در برخی از این کالاها، علیرغم عدم پوشش تمام نیاز وارداتی سوئیس توسط ایران، امکان توسعه صادرات وجود دارد.

.

روند صادرات کالا از سوئیس به ایران

روند صادرات کالا از ایران به سوئیس

سوئیس یکی از پیشرفته ترین اقتصادهای اتحادیه اروپا و سطح جهان را دارد؛ طبق آمار بانک جهانی و صندوق بین المللی پول نرخ رشد اقتصادی در این کشور در سال جاری میلادی 1.6 درصد پیش بینی می شود. همچنین تولید ناخالص داخلی در این کشور رو به رشد است به طوری که از 659.9 میلیارد دلار در سال 2016 پیش بینی می شود امسال به 672.8 میلیارد دلار برسد.

سوئیس جزء اقتصادهای  صنعتی با درآمد بالا و توسعه  یافته طبقه بندی می شود.  ارزش افزوده تولیدات صنعت ساخت سوئیس در سال 2016 بالغ بر121 میلیارد دلار بوده و سهم آن ازGDP این کشور حدود 19 درصد بوده است. مهمترین تولیدات صنعتی سوئیس شامل مواد و محصولات شیمیایی (با سهم 24 درصد) شامل ماشین آلات و تجهیزات اداری و محاسباتی با سهم (21 درصد) و سایر ماشین آلات و تجهیزات (با سهم 12 درصد) است. سوئیس در شاخص رقابت پذیری صنعتی در جهان از میان 148 کشور در جایگاه ششم قرار دارد. سرانه ارزش افزوده تولیدات صنعتی سوئیس در سال 2016 به قیمت ثابت سال 2010، 14.5هزار دلار است که تقریباً 3 برابر متوسط اقتصادهای با درآمد بالا، 9 برابر متوسط جهانی و 19برابر ایران است. 97 درصد از صادرات کالایی سوئیس را کالاهای صنعتی تشکیل می دهد. البته در سال 2016 مهم ترین صادرات کالایی سوئیس در زمینه طلا و دارو بوده است. در میان محصولات کشاورزی نیز قهوه و انواع نوشیدنی و نوشابه های غیرالکلی (به جز آب میوه و آب سبزیجات) و شکلات بیشترین ارزش صادرات را داشته است.

مقاصد عمده صادراتی کشور سوئیس با اتحادیه اروپا با 48.4 درصد، چین با 9 درصد، هند با 4و8 درصد، هنگ کنگ با 6.1درصد و آمریکا با 12.1 درصد است. همچنین مبادی عمده وارداتی سوئیس هم شامل اتحادیه اروپا با 56 درصد، آمریکا با 8.9 درصد، هنگ کنگ با 3.1 درصد، امارات با 6.2 درصد و چین با 4.7 درصد است. نکته مهم در مقاصد عمده صادراتی و وارداتی سوئیس که روی مبادلات اقتصادی این کشور بعد از شروع تحریم های آمریکا می تواند اثر بگذارد حجم بالای واردات و صادرات ( تجارت) این کشور با آمریکا است؛ اتفاقی که می تواند باعث شود در نهایت سوئیس این کشور را برای ادامه تجارت انتخاب کند و از ترس تحریم ها و فشار آمریکا روابط خود با ایران را قطع یا در بهترین حالت به شدت کاهش دهد.

 




» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *