RSS
امروز چهارشنبه ، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

سرمایه گذاری بیمه البرز در طرح های هلدینگ صبا انرژی

بیمه هاما به خانواده صنعت بیمه پیوست

حضور فعال بانک صادرات در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی

مرکز تامین مالی در وزارت اقتصاد ایجاد می‌شود

تغییرات مبلغ فروش ۵۰ شرکت بزرگ بازار سرمایه از نظر ارزش بازار

رشد ۲۸.۲ درصدی تسهیلات‌دهی بانک‌ها در سال ۱۴۰۲

۱۰ شرکت دولتی امسال واگذار می‌شود

پرسپولیس شفاف‌سازی کرد

چاپ تورم!

هراس طلافروشان از افشای اطلاعات

بانک سینا در حوزه بانکداری دیجیتال پیشرو خواهد بود

آغاز طرح سراسری فرهنگ سازی برخورد با وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه شخص ثالث

تسهیلات بانک رفاه به دارندگان دستگاه‌های کارتخوان و درگاه‌های پرداخت اینترنتی

شرط صعود بازار سهام چیست؟

چرا بازار ارز آرام نمی‌شود؟

روش دریافت وام های کسب و کار اعلام شد

تقدیر از اقدام برجسته بانک سپه در مدیریت یارانه پرداختی دولت در حوزه آرد و نان

درخشش تیم کاراته بیمه تعاون در مسابقات گرندپری جمهوری چک ۲۰۲۴

تامین مالی شرکت‌های بورسی تسهیل می‌شود

خرید و فروش طلا مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران

فروش دلار سهمیه ای متوقف شده است؟

۱۱.۵ درصد از چک‌ ها نقد نشد

آخرین جزییات از تغییر سن بازنشستگی

تاریخ صنعت بیمه با بیمه ایران گره خورده است

جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها کاهش یابد

تمرکز منابع صندوق‌ها در بازار سرمایه‌

۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۷/۱۶کد خبر: 218083
ابیستانیوز:یک کارشناس اقتصادی با اشاره به ضرورت کاهش تدریجی سپرده بانکی از ترکیب دارایی صندوق‌های بادرآمد ثابت، گفت: یکی از راه‌های کاهش این سهم، سیاست‌گذاری بانک مرکزی در جهت کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در بانک‌هاست به‌گونه‌ای که بانک اولویت اول سرمایه‌گذاری نباشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،سید بها‌ء الدین حسینی هاشمی با اشاره به ابلاغیه سازمان بورس مبنی بر سقف 50 درصدی سپرده‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در بانک‌ها، اظهارداشت: هدف از تاسیس این صندوق‌ها، تجهیز منابع برای سرمایه‌‌گذاری در محصولات مالی غیربانکی به ویژه بازار اوراق با سود ثابت بوده است و به همین دلیل به هر میزان که سهم سپرده‌‌گذاری بانکی از ترکیب دارایی این صندوق‌ها کاهش یابد، مطلوب‌تر است.
 
وی افزود: سهم 50 درصد سپرده‌‌گذاری بانکی برای ترکیب داریی‌های صندوق‌های بادرآمد ثابت مطلوب نیست،اما گام خوبی در جهت کنترل وضعیت این صندوق‌هاست و سازمان بورس متناسب با ظرفیت اجرا، این نسبت را در نظر گرفته است.
 
مدیرعامل اسبق بانک صادرات با بیان اینکه بازار پول نباید تا این حد جذابیت داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه سپرده‌گذاری در بازار پول، سرمایه‌گذاری بدون ریسک است و به همین دلیل باید به‌گونه‌ای نرخ سود آن تعیین شود که نسبت به بخش حقیقی اقتصاد که سرمایه‌گذاری آن با ریسک همراه است، جذاب‌تر نباشد.
 
وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که بانک‌ها همواره با ریسک نقدینگی مواجه هستند و در این فضا، قدرت چانه‌زنی صندوق‌های با درآمد ثابت برای گرفتن سود بالاتر، بیشتر است، به همین دلیل به تدریج باید ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها به‌گونه‌ای تعیین شود که بخش عمده منابع آنها در بازار سرمایه متمرکز شود. 
 
حسینی هاشمی با اشاره به حجم منابع و سود پرداختی بانک‌‌ها گفت: بانک‌ها در سال حدود 50 میلیارد تومان سود سپرده به سپرده‌گذاران پرداخت می‌کنند که بخش عمده این پول‌ها ناشی از بازدهی بخش حقیقی اقتصاد نیست و این پدیده موجب انباشت نقدینگی و سرمایه‌ها در بانک‌ها شده است.
 
وی اضافه کرد: بنابراین پرداخت این میزان سود که تناسبی با اقتصاد ایران ندارد، نشان‌دهنده عدم تعادل در نرخ سود است و اتفاقا دلیل اولویت قرار گرفتن سپرده‌گذاری بلند مدت مردم در بانک‌ها، همین نرخ‌های سود غیرمنطقی است.
 
به گزارش فارس ،این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش نرخ سود سپرده به 15 درصد، اظهارداشت: در صورت ادامه این روند و رونق کسب و کار، بانک مرکزی و دولت می‌توانند سیاست‌های پولی را به‌گونه‌ای تدوین کند که اولویت اول سرمایه‌گذاری، سپرده‌گذاری در بانک‌ها نباشد و تنها در این صورت است که می‌تواند به بهبود سرمایه‌گذاری در اقتصاد امیدوار بود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *