RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

دولت بخش خصوصی را همراهی کند

۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۶کد خبر: 185564
بخش خصوصی نمی تواند پاسخگوی ریسک‌های دولتی باشد دولت باید امکان بازاریابی جهانی را برای بخش خصوصی فراهم کند ایستانیوز:عضو انجمن صادرکنندگان سنگ آهن می‌گوید: بخش‌خصوصی بدون همراهی و همکاری دولت نمی‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقش‌آفرین و موفق باشد، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در کشورهای دیگر مؤلفه‌های اثرگذاری مانند ثبات نرخ ارز، شفافیت قوانین و مقررات، ریسک سیاسی و همراهی دولت‌ها را ارزیابی می‌کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)،کیوان جعفری‌طهرانی عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران ، درباره تأثیر نوسانات ارزی بازار ایران بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور گفت:"بخش‌خصوصی بدون همراهی و همکاری دولت نمی‌تواند در جذب سرمایه‌گذاری خارجی نقش‌آفرین و موفق باشد زیرا سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در کشورهای دیگر مؤلفه‌های اثرگذاری مانند ثبات نرخ ارز، شفافیت قوانین و مقررات، ریسک سیاسی و همراهی دولت‌ها را ارزیابی می‌کنند. بخش عمده‌ای از این مؤلفه‌ها اساسا در حوزه اختیارات و مسئولیت‌های نهادهای حاکمیتی و بخصوص دولت است بنابراین بخش‌خصوصی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیازمند همراهی و کمک دولت است و در غیر این صورت تنها می ‌تواند نقش مشوق و معرف را داشته‌باشد. به همین خاطر تأکید دارم بهره‌گیری از سرمایه‌های خارجی می‌تواند در قالب یک کار تیمی بین دولت و بخش‌خصوصی دنبال شود".
 
وی ادامه‌داد:"فعالان بخش‌خصوصی در سفرهای برون‌مرزی با پرسش‌های متعددی درباره اقتصاد کشور مواجه می‌شوند که پاسخ بسیاری از این پرسش‌ها در حوزه اختیارات یا دایره اطلاعات آن‌ها نیست چرا که نه به طور قطع می‌دانند دولت قرار است چه تصمیماتی در حوزه سیاست‌های کلان بگیرد و نه چندان مشورتی از بخش‌خصوصی برای تعیین این سیاست‌ها گرفته‌می‌شود بنابراین کاملا طبیعی است که فعالان این بخش نمی‌توانند پاسخگوی ابهامات و پرسش‌های سرمایه‌گذاران خارجی درباره شرایط و ریسک‌های حضور در ایران باشند".
 
رئیس امور بین‌الملل انجمن سنگ‌آهن به عنوان نمونه به نرخ ارز اشاره‌کرد و گفت:"یکی از پرسش‌هایی که دائما از سوی سرمایه‌گذاران‌خارجی مورد سؤال قرار می‌گیرد، مسأله ارز تک‌نرخی است که از سوی دولت برای 6 ماهه دوم امسال وعده شده بود ولی تا کنون اتفاق نیفتاده‌است. در مقابل این نکته منفی، می‌توان به تورم اشاره کرد که دولت موفق شده‌، به موفقیت‌های چشمگیری در کاهش نرخ آن دست یافته‌ و بخشی از عدم قطعیت‌ها را در اقتصاد ایران رفع کرده‌است. با این حال سرمایه‌گذاران خارجی می خواهند بدانند آیا برای سال آینده نیز با توجه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و احتمال تغییر دولت، تأکید بر تورم تک‌رقمی همچنان از اولویت‌های دولت آینده خواهدبود یا خیر"؟
 
وی افزود: " فعالان بخش خصوصی در سفرهای خارجی متعددی با مسئولان دولت همراه بودند تا زمینه‌های همکاری را با طرف‌های خارجی بیش از پیش شناسایی کنند اما این همراهی برای تشویق سرمایه‌گذاران خارجی کافی نیست و انتظار می‌رفت، دولت تلاش بیشتری برای استفاده از ظرفیت‎‌های بخش خصوصی در متقاعد کردن سرمایه‌گذاران خارجی بخرج‌دهد".
جعفری‌طهرانی در ادامه با اشاره اقدامات انجام گرفته در حوزه معدن برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی گفت:" همایش‌ها و نشست‌های فراوانی پس از اجرای برجام برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش معدن ایران توسط دولت و بخش‌خصوصی برگزار شده که با استقبال دولت‌ها و کمپانی‌های خارجی نیز مواجه شده است. به عنوان مثال بزودی نمایندگانی از دو شریک تجاری ایران یعنی چین و روسیه در همایش بین‌المللی سنگ آهن ایران حضور خواهندیافت. از چین یکی از بزرگترین شرکت‌های طراحی مهندسی و پیمانکاری در زمینه EPCیعنی مهندسی،تدارکات و ساخت و همچنین EPCF یعنی مهندسی، تدارکات، ساخت و تامین مالی حضور دارد که علاقمندی شرکت مطبوع خود را برای اجرا از صفر تا صد پروژه‌های محصولات بالا دستی سنگ‌آهن شامل کنسانتره، گندوله و آهن اسفنجی برای بخش خصوصی ایران که مغفول واقع شده است، اعلام کرده‌اند. همچنین امکان فاینانس پروژه‌ها با نرخ‌های قابل رقابت توسط طرف چینی وجود دارد. از روسیه نیز نمایندگانی از شرکت معتبری در رابطه با پروژهای EPC در زمینه فرآوری و بازیافت آب در صنایع معدنی،فولاد، فلزی و همچنین تکنولوژی روز اتوماسبون دیجیتال صنعتی برای همکاری با ایران ابراز تمایل کرده‌اند که همه اینها نشان‌دهنده اهمیتی است که بازار معدن ایران و صنایع وابسته به آن برای سرمایه گذاران خارجی دارد".
 
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن درباره عملکرد بخش سنگ آهن در سال 95 نیز توضیح داد: "براساس آمار موجود، واحدهای تحت پوشش ایمیدرو تاکنون 40 میلیون تن و بخش خصوصی نیز پنج میلیون تن سنگ آهن تولید کرده‌اند و انتظار می رود تا پایان امسال تولیدات آنها به 48 میلیون تن برسد. آمارهای پیشین هم نشان می‌دهد در سال 2013 مجموع تولید سنگ آهن از مرز 52 میلیون تن گذشت وپیش‌بینی می‌شود بین 15 تا 18 میلیون تن سنگ‌آهن تا پایان سال‌جاری صادر شود".
 
وی گفت:" با این عملکرد قطعا حوزه معدن در ایران یکی از جذاب‌ترین فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاران خارجی است مشروط بر اینکه دولت از اعمال سیاست‌های بازدارنده پرهیز کند و به معدن‌کاران یک سال امکان تجدیدقوا بدهد".
 
این فعال حوزه معدن به یکی از این سیاست‌های بازدارنده اشاره‌کرد و گفت:"عوارض دستوری باعث ایجاد حس بدبینی در سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می شود و رقبای منطقه‌ای و صادراتی ما را خوشحال می‌کند. به همین خاطر هم از زمانی که دولت ایران بر وضع عوارض صادراتی برای سنگ‌آهن تأکید کرده است، سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده و صادرکننده که در حال تولید سنگ‌آهن هستند از این تصمیم دولت ایران بسیار خوشحالند".
 
به گزارش خبر آنلاین ،وی ادامه‌داد:" در سال‌های 2014 و 2015 قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها به کف رسید و شرایط برای صادرکنندگان ایرانی هم نامطلوب بود ولی برخلاف پیش‌بینی‌ها با تغییر سیاست‌های چین، سال 2016 برای تولیدکنندگان مواد معدنی سال خوبی بود و
به نظر من سال ٢٠١٧ سال خوبی برای بازار مواد معدنی جهان است، هر چند از سال ٢٠١٦ از نظر قیمتی پایین تر خواهد بود اما سال 2018 سال خیلی خوبی نخواهد بود. به همین دلیل از دولت می‌خواهیم اجازه دهد معدنکاران در 2017 اجازه نفس کشیدن داشته باشند تا آماده 2018 شوند".

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *