RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

همه مردم رتبه اعتباری می‌گیرند

۱۲:۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱کد خبر: 358082
ایستانیوز: مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران گفت:اعتبارسنجی از ماه آینده اجرایی می شود و ما براساس رفتار گذشته افراد رفتار آینده آنها را پیش بینی می کنیم.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، قاسم پور مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، به تسنیم اظهارداشت: ما براساس رفتار گذشته افراد رفتار آینده آنها را پیش بینی می کنیم؛ این رفتار در صنایع مختلف تفاوت دارد.
 
وی با بیان اینکه در اعتبارسنجی رفتار پنج سال گذشته افراد بررسی می شود نه فقط در حوزه بانکی بلکه در حوزه های مختلف این بررسی انجام می شود، افزود: هر چقدر امتیاز بالاتر باشد ریسک بازپرداخت تسهیلات کمتر می‌شود؛ در صنعت بیمه نیز براساس امتیاز افراد ریسک مشتریان بیمه را مشخص می کنیم.
 
او ضمن اشاره به اینکه اعتبارسنجی در دنیا حدود ۲۰۰ سال قبل اجرایی شده است تصریح کرد: در سال ۱۸۰۰ میلادی که اعتبارسنجی بصورت سنتی شروع شد در ابتدا گزارشات سنتی و ابتدایی بود ولی در ادامه پیشرفت های زیادی داشتند. مدل ها و روش های جدید اعتبارسنجی در سالهای گذشته رواج زیادی داشته است؛ حتی در معاملات مسکن و خودرو و … ابتدا اعتبارسنجی انجام می شود.
صنعت بیمه بزرگترین مشتری اعتبارسنجی
 
قاسم‌پور با تاکید براینکه امروزه بزرگترین مشتری اعتبارسنجی در دنیا صنعت بیمه است، گفت: تا سال ۲۰۰۵ هیچ فعالیتی بصورت رسمی در داخل کشور برای اعتبارسنجی نداشتیم؛ از سال ۲۰۰۷ با تصویب قانون و همکاری بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، تعدادی از بانکها و بیمه ها اولین و تنها شرکت اعتبارسنجی تاسیس شد.
 
مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران، ادامه داد: بانک ها از سال ۹۶ برای پرداخت تسهیلات از امتیاز اعتباری افراد استفاده می کنند؛ در دنیا اعتبارسنجی در تمام حوزه ها استفاده می شود ولی در کشور ما تا سال قبل اعتبارسنجی فقط در صنعت بانکی و‌ پرداخت تسهیلات انجام می شد.
 
او گفت: ماموریت ما اینطور تعریف شده تا ایجاد اعتماد در فضای کسب و کار، اقتصاد و بازار بکنیم؛ می خواهیم در تمام حوزه ها وارد شویم و باید منابع متعدد اطلاعاتی داشته باشیم.
 
مدلی که الان در حال استفاده است براساس ۱۸ شاخص اعتباری است و با این مدل موجود برای ۳۰ درصد افرادی که تسهیلات گرفته اند می توانیم اعتبارسنجی کنیم و ۷۰ درصد مردم امتیازی ندارند؛ اشخاص حقوقی وضعیت بدتر است، در این حوزه فقط برای ۱۰ درصد می‌توانیم اعتبارسنجی کنیم.
۲۴۸ شاخص در مدل جدید اعتبارسنجی
 
قاسم‌پور از تعیین ۲۴۸ شاخص در مدل جدید اعتبارسنجی خبر داد و گفت: مدل در شورای سنجش بانک مرکزی ارایه و تایید شد؛ اطلاعات شاخص های مد نظر تا حدودی دریافت شد.
 
در حوزه های چک، تعهدات ارزی، ضمانت نامه ها، صنعت قضایی، بیمه، سدک درامدی و حوزه های مختلف شاخص ها را نهایی سازی کردیم؛ مدل اماده رونمایی است و تا یک ماه اینده این مدل را رونمایی خواهیم کرد.
 
وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مردم جامعه با این مدل دارای امتیاز اعتباری می شوند و دقت مدل از ۷۶ درصد به ۸۹ درصد رسیده است، تصریح کرد: نیازمند طراحی محصولات متنوع در حوزه های مختلف بودیم، مدیریت ریسک و امتیاز اعتبار سقف چک را می توانیم داشته باشیم؛ در حوزه بیمه افرادی که ریسک کمتری دارند با حق بیمه کمتری می توانند بیمه نامه بخرند.
 
وی با بیان اینکه اعتبارسنجی در دنیا در حوزه های مختلف کاربرد دارد، تاکید کرد: مردم می توانند در ۱۸ حوزه از اعتبارسنجی با وضع موجود استفاده کنند تا ریسک معاملات و اقدامات خود را کاهش دهند.
 
برنامه داریم اعتبارسنجی را در معاملات پیاده سازی کنیم؛ طرفین قبل از معامله می‌توانند از ریسک معاملات باخبر شوند؛ در گام نخست در معاملات خودرو بناست مدل اعتبارسنجی پیاده سازی شود.
 
وی با تاکید براینکه نرخ سود تسهیلات بانکی می تواند براساس ریسک مشتری منعطف شود؛ تصریح کرد: گردش منابع مالی با اعتبارسنجی می تواند متغییر باشد؛ شرایط ضامن ؛ قبول و دریافت چک، سقف صدور دسته چک و … با اعتبارسنجی می تواند با تحولات مثبتی همراه شود.
 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *