RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

پشت پرده مالیات‌گیری فزاینده

محمد‌صادق جنان‌صفت
۱۱:۵ - ۱۴۰۲/۹/۴کد خبر: 357490
ایستانیوز:رفتار شگفت‌انگیز دولت سیزدهم با شهروندان ایرانی در داستان بودجه کل کشور کارشناسان و رسانه‌ها و حتی رسانه‌های حکومتی را بهت‌زده کرده است. سازمان برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کشور گویی با شهروندان سر لجبازی دارد و می‌خواهد تلخی شکست در تامین درآمدهای دولت از سایر بخش‌ها را با پیروزی بر شهروندان شیرین کند. وزارتخانه‌های‌ اقتصاد و نفت به مثابه دو نهاد پولساز ریالی و ارزی بدون اینکه به ایرانیان توضیح دهند چرا نمی‌توانند نسبت درآمدهای نفت و دیگر درآمدها مثل مولد‌سازی و دیگر بخش‌های بودجه امسال را برای سال بعد حفظ کنند همه بار درآمدی را بر دوش شهروندان انداخته‌اند.
 رفتار شگفت‌انگیز دولت سیزدهم با شهروندان ایرانی در داستان بودجه کل کشور کارشناسان و رسانه‌ها و حتی رسانه‌های حکومتی را بهت‌زده کرده است. سازمان برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی کشور گویی با شهروندان سر لجبازی دارد و می‌خواهد تلخی  شکست در تامین درآمدهای دولت از سایر بخش‌ها را با پیروزی بر شهروندان شیرین کند. وزارتخانه‌های‌ اقتصاد و نفت به مثابه دو نهاد پولساز ریالی و ارزی بدون اینکه به ایرانیان توضیح دهند چرا نمی‌توانند نسبت درآمدهای نفت و دیگر درآمدها مثل مولد‌سازی و دیگر بخش‌های بودجه امسال را برای سال بعد حفظ کنند همه بار درآمدی را بر دوش شهروندان انداخته‌اند.
 
دولت در حالی که افزایش مالیات‌گیری از ایرانیان را با این توجیه که مالیات‌های تازه وضع شده و شمار مالیات‌دهندگان افزایش می‌یابد و تور مالیاتی گسترده‌تر می‌شود توضیح می‌دهد که هیچ نقطه روشنی از کارنامه امسال نشان نمی‌دهد. به نظر می‌رسد یکی از پشت پرده‌های مهم در بخش درآمدهای بودجه ۱۴۰۳ بی‌اعتمادی مردم به خرید دارایی‌های دولت است که ارقام آن به شدت کاهش را تجربه خواهد کرد. چرا هیچ گزارشی از دلایل ناکامی دولت در این باره ارائه نمی‌شود؟
 
از سوی دیگر کاهش درآمد حاصل از صادرات نفت در بودجه که از دو متغیر کاهش میزان صادرات و کاهش قیمت هر بشکه نفت به دست می‌آید نیز یکی از پشت پرده‌های افزایش سهم مالیات در کل در‌آمدهای بودجه است. در این بخش دو مقوله وجود دارد: نخست اینکه دولت و نهادهای حکومتی بازار نفت در جهان را تیره‌وتار می‌بینند و احتمال می‌دهند دولت درگیر تحریم‌های شدید‌تر در صادرات نفت قاچاق به چین شود. مقوله دوم این است که به هر دلیل دست نهاد دولت از درآمدهای حاصل از صادرات نفت بسته‌تر از همیشه است و چاله‌های دیگری برای هزینه‌کرد درآمدهای صادرات نفت کنده شده است.
 
دولت سیزدهم توجه ندارد که شهروندان با یک حساب و کتاب ساده می‌فهمند درحالی که دولت درآمدهایش از مالیات را ۱۰۰ درصد افزایش داده درآمد کارمندان و کارکنان دولت را می‌خواهد ۱۸ درصد افزایش دهد. مقایسه این دو عدد و تورم دست‌کم ۴۰ درصدی امسال حقوق‌بگیران را در برابر دولت قرار خواهد داد و این نقطه مستحکمی برای اداره اقتصاد اجتماعی درست نمی‌کند. دولت سیزدهم باید برای شهروندان پشت پرده‌ها را بازگو کند تا درجه اعتماد به این نهاد از این میزان نه چندان بالای فعلی نیز کمتر نشود.
 
منبع: روزنامه صنعت
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *