RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

حال و هوای بازار ارز و سکه در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۲

۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۷/۱کد خبر: 355403
ایستانیوز: در این گزارش به بررسی اخبار و سیگنال‌های مثبت و منفی در بازار ارز تهران در نیمه دوم شهریور ۱۴۰۲ پرداخته شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، در هفته سوم و چهارم شهریورماه اخبار و سیگنال‌های سیاسی مثبت و منفی متنوعی به بازار ارز تهران مخابره شد. در روزهای یاد شده اخبار تحریم‌ها و بیانیه تروییکای اروپایی در پایان جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باعث شده بود  سطح انتظارات در بین معامله‌گران دلار صعودی شود .
 
از سوی دیگر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای مدعی شد که ایران مجوز فعالیت تعدادی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است. گروسی این اقدام ایران را «بیش از حد»، «بی‌سابقه» و «غیرمتناسب» ارزیابی کرده بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خبر موجب شد برخی نگرانی‌ها در خصوص چشم‌انداز مناسبات دو طرف در بین معامله‌گران تا حدودی پررنگ شود. بااین‌حال اسکناس آمریکایی در تهران نتوانست مسیر صعود را دنبال کند و قیمت دلار در استقبال از آزادسازی زندانیان در هفته گذشته نزولی شروع به کارکرد.
 
در این بین آمریکا و تروییکای اروپایی هم  اعلام کردند که علی‌رغم نزدیک‌شدن زمان‌بند غروب در ۱۸ اکتبر (۲۶ مهر) تحریم‌های موشکی ایران را حفظ خواهند کرد، ولی دلار بازار هم به اخبار منفی اعتنایی نکرد و در آستانه تبادل زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به روند کاهشی خود ادامه داد.
 
طبق خبرهای منتشر شده هم‌زمان با سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور کشور به آمریکا برای سخنرانی در مجمع‌عمومی سازمان ملل، پرونده تبادل زندانیان و آزادسازی هفت میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی پس از سال‌ها بسته شد.
 
 پیش از سفر رئیسی به نیویورک، برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که در این سفر دور تازه‌ای از دیپلماسی کلید بخورد؛ پیام حسین امیر عبداللهیان در شبکه اجتماعی اکس دربارهٔ دیدار با همتای عمانی‌اش نیز این گمانه‌زنی را تقویت کرد. ادعای رویترز هم درباره تلاش‌های قطر برای یافتن زمینه مشترک برای موضوع حل ناپذیر برنامه هسته‌ای نیز سیگنالی بود که پای دو میانجی عربی را در این سفر به جریان دیپلماسی میان ایران و غرب باز کرد، ازآنجایی‌که قطر و عمان دو میانجی عربی دیپلماسی ایران و غرب بوده‌اند که تا کنون در این زمینه ابتکارات موفقی داشته‌اند، دلار در واکنش به این خبر هم کاهشی شد.
به عبارت دیگر، دلیل کاهش تقاضا در بازار ارز تهران را می‌توان به صعودی‌شدن قیمت نفت جهانی، تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، برقراری مجدد جریان دیپلماسی در نیویورک و پادرمیانی میانجی‌های عربی در مذاکره با غرب ربط داد که مانند ضربه گیری در مسیر اخبار منفی بر بازار ارز عمل کرد. 
 
 قیمت دلار در بیشتر روزها در کانال ۴۹ هزار تومان و در دامنه ۴۹ هزار و ۴۰۰ تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان در رفت‌وبرگشت بوده است. البته در برخی از روزها (۱۸ شهریور و ۲۲ شهریور) به مرز روانی ۵۰ هزار تومان هم نفوذ کرده است.
 
قیمت سکه امامی هم در این دو هفته بین دو کانال ۲۷ میلیون تومان و ۲۸ میلیون تومان در نوسان بود. مرز مقاومتی مهم سکه در این روزها محدوده ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بوده و از سوی کف حمایتی آن نیمه کانال ۲۷ میلیون تومان بود که در ۲۹ شهریور تا یان محدوده پایین آمده است.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار ارز و سکه
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *