RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

در گفتگو با فعالان صنایع غذایی مطرح شد؛

ابرچالش‌های صنایع غذایی

۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۶/۲۰کد خبر: 355249
ایستانیوز:آنگونه که فعالان صنایع غذایی عنوان می‌کنند، تامین مواد اولیه، تسهیلات بانکی، قیمت‌گذاری دستوری و سرمایه در گردش از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، گفتگو با تولیدکنندگان صنایع غذلیی حاکی از چالش‌‎های متعدد پیش روی آن‌ها بود. افزایش شدید هزینه‌های تولید به واسطه جهش قیمت مواد اولیه و البته نایاب شدن برخی از مواد اولیه اساسی همچون شکر، آرد و روغن، کمبود نقدینگی و مشکل سرمایه در گردش، قطعی‌های مکرر برق، قیمت‌گذاری دستوری، بازگشت ارز حاصل از صادرات و نوسانات قیمت‌ها از مهم‌ترین چالش‌هایی است که تولیدکنندگان فعال در صنایع غذایی با آن روبرو هستند.
چالش مواد اولیه با چاشنی دولت
 
جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی شیرینی و شکلات به جهان صنعت نیوز گفت: از جمله چالش‌های مهم صنعت شیرینی و شکلات را تامین مواد اولیه است. بخشی از مواد اولیه صنعت همانند آرد،‌ شکر و روغن در انحصار و تحت نظارت کامل دولت است. قسمتی نیز توسط تولیدکنندگان یا تجار وارد کشور می‌شود. عمده مشکلات ما کالاهایی است که در انحصار دولت است؛ یعنی هر ساله با بحران درخصوص تامین شکر، روغن، گندم و آرد مورد نیاز روبه‌رو هستیم.
 
وی ادامه داد: البته طی سال‌های گذشته دولت‌ها در مواقع بحران به ما کمک می‌کردند؛ یعنی دولت قسمتی از مواد مورد نیاز صنعت را تامین می‌کرد و در اختیارمان می‌گذاشت. ما هم بدون واسطه بین تولیدکننده‌ها توزیع می‌کردیم. با وجود این، این اتفاق طی یکی، دو سال اخیر نیفتاده است و در قالب طرح انتظار بوده که کل این مواد اولیه زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی رفته و سال گذشته نیز شدیدا در تامین روغن مشکل داشتیم. امسال هم درخصوص تامین شکر و گندم مشکل داریم و بعد از حذف ارز ترجیحی از یکسو قیمت آرد، شکر و روغن مورد نیاز صنایع چندین برابر و از سوی دیگر، این مواد به شدت نایاب شد. همچنین درخصوص مواد اولیه وارداتی همانند مشتقات کاکائویی که نیاز صنعت است، در ثبت سفارش‌ها و تامین ارز با مشکل روبه‌رو هستیم.
مهاجرت به آلمان
بانک‌ها وام نمی‌دهند
 
محمدتقی قلندرلکی، مدیر عامل شرکت صنعتی پارس مینو نیز در گفتگو با جهان صنعت نیوز، سیاست‌های انقباضی بانک‌ها را یکی از چالش‌های عمده صنایع غذایی دانست و عنوان کرد: با توجه به شرایط تورمی کشور، واحدهای تولید به نقدینگی بیش‌تری برای سرمایه در گردش نیاز دارند. با این وجود عدم تامین این منابع از سوی بانک‌ها واحدهای تولیدی به ویژه تولیدکنندگان کوچک را با چالش جدی روبرو کرده است.
ابرچالشی به نام قیمت‌گذاری دستوری
 
امیررضا ثابت‌پی مدیرعامل گروه صنایع غذایی نامی‌نو در حاشیه کنفرانس بین‌المللی الگوهای نوین مدیریت کسب و کار که اوایل شهریور ماه برگزار شده بود به جهان صنعت نیوز گفت: در صنایع غذایی دغدغه بسیار است و مشکلات همواره بوده و هست، با این وجود در شرایط کنونی مهم‌ترین چالشی که در این صنعت وجود دارد، قیمت‌گذاری دستوری است. اگر این موضوع از سیاست‌های نظارتی دولت حذف شود می‌تواند اتفاق خوبی باشد.
 
وی بیان کرد: قیمت را باید عرضه و تقاضا تعیین کند و دستوری شدن قیمت‌ها و نظارت‌های اینچنینی نه تنها تاثیر مثبتی ندارد، بلکه منجر به تشدید التهاب قیمت‌ها و پایین آمدن کیفیت خواهد شد.
اصرار بر سیاست‌های منسوخ شده
 
محسن نقاشی، دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی-کشاورزی نیز در گفتگو با جهان صنعت نیوز عنوان کرد: این تفکر که چون تولیدکنندگان ارز دولتی دریافت می‌کنند،‌ بنابراین باید قیمت دستوری باشد قابل قبول نیست. مواد اولیه صنایع غذایی آنچنان وسیع است که برخی واحدهای تولیدی حداقل ۱۰۰ نوع ماده اولیه برای فرآوری دارند. تولیدکنندگان برای بسیاری از مواد اولیه خود، دلاری از دولت نمی‌گیرند. در نقطه مقابل بسیاری از نهاده‌های تولید همانند انرژی و سوخت، سالانه و حتی شش ماه یک بار افزایش پیدا می‌کنند. نقاشی در ادامه تاکید کرد: قیمت دستوری همانند ارز دستوری یک سیاست منسوخ شده است که در هیچ جای دنیا شاهد آن نیستیم، اما در ایران همچنان پیگیری می‌شود.
 
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *