RSS
امروز شنبه ، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

رشد ۶۴ درصدی منابع بانک سینا در دو سال گذشته

سفته الکترونیکی بانک کشاورزی، نسل جدید خدمات بانکی

تلاش شبکه فروش، اعتبار و اعتماد به صنعت بیمه را در جامعه افزایش می دهد

نرخ بهره بین بانکی چند درصد شد؟ + جدول

این تازه آغاز راه است...

بزرگترین رویداد فناورانه و نوآورانه چادرملو به ایستگاه آخر رسید

ضرب الاجل یک هفته‌ای قالیباف به بانک مرکزی

روش جایگزینی موبایل با کارت بانکی اعلام شد

دو کارگزاری جدیدالتاسیس مجوز فعالیت دریافت کردند

ظرفیت تامین مالی از محل اوراق جدید برای بازار سرمایه

هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی

نخستین برات الکترونیکی شبکه بانکی صادر شد

زمان بیست و یکمین جلسه حراج شمش طلا

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

ریال ایران بر لبه پرتگاه

شرایط دریافت سود سهام عدالت

جزئیات نقل و انتقال پول اعلام شد

بحران در کمین اقتصاد جهان

چاپ پول روی کاغذ بانک‌ها

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

قوانین و احکام بی‌اعتبار بیمه حذف می‌شود

۱۱:۴۳ - ۱۴۰۲/۲/۸کد خبر: 350873
ایستانیوز: تعدادی از نمایندگان مجلس با امضای طرحی خواستار حذف یک فهرست طولانی از قوانین و احکام نامعتبر حوزه بیمه بازرگانی شده‌اند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)ُبه گفته آنها، در مدت ۱۱۵ سال قانونگذاری ایران، قوانین متعددی در حوزه بیمه به تصویب رسیده که در حال حاضر بخشی از این قوانین، غیرمعتبر و بخشی دیگر معتبر باقی مانده‌اند. آیا بیمه مرکزی از این تصمیم مجلس خبر دارد؟
 
فرهاد بشیری، عبدالکریم جمیری، محمدحسین فرهنگی، جلال محمودزاده، مسلم صالحی، مهدی اسماعیلی، حسین حق وردی، مجید نصیرائی، جعفر قادری، الیاس نادران، علی اکبر کریمی، سید علی یزدی خواه، حسینعلی حاجی دلیگانی، سیداحمد رسولی نژاد، اصغر سلیمی، علی اکبر بسطامی، علی اصغر باقرزاده، روح الله حضرت پورطلاتپه، سیدجواد حسینی کیا، ابوالفضل ابوترابی، نصرالله پژمانفر، فرهاد طهماسبی، علیرضا زندیان، موسی احمدی، سید محمد مولوی، غلامعلی کوهساری، مجید ناصری نژاد نمایندگانی هستند که طرحی را با عنوان فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه را امضا و تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده‌اند.
 
در مقدمه این طرح که به کمیسیون‌های اقتصاد و اجتماعی مجلس فرستاده شده، آمده است: در شرایط حاضر نه تنها دسترسی به مصوبات معتبر به سختی امکان‌پذیر است، بلکه باعث می‌شود هر شخص تفسیر و تعبیر متفاوتی از مصوبات با موضوع واحد داشته باشد و به این ترتیب اجرای قوانین و مقررات با چالش جدی روبه‌رو شده و اجرا و احقاق حقوق مردم با دستگاه‌های اجرایی با اشکال مواجه می‌شود.
 
این نمایندگان با اشاره به اهمیت و ضرورت زدودن و حذف قوانین غیرمعتبر و ارائه قوانین معتبر یادآوری می‌کنند: با توجه به مفاد جز الف تبصره بند ۱ ماده ۳ قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات کشورمصوب ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ دستگاه‌های اجرایی مکلف به ارائه کلیه قوانین مرتبط با حوزه فعالیت خود به تفکیک وضعیت‌های تنقیحی، تا پایان تیرماه ۱۳۹۰ به معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی شده‌اند؛ لیکن با توجه به اینکه فهرستی از سوی وزارت امور اقتصاد و دارائی ارسال نشده این معاونت رأساً اقدام به گردآوری و تنقیح قوانین مربوط به بیمه کرده و با توجه به اولویت‌های ابلاغ شده از سوی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی، در وهله اول کلیه قوانین موضوعه شامل بیش از ۱۲ هزار عنوان قانون مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و احکام مرتبط با موضوع بیمه استخراج و گردآوری شده است.
 
به گفته این نمایندگان، در گام بعدی احکام اصلی مرتبط با کد بیمه جهت تعیین وضعیت اعتبار، مورد ارزیابی و مداقه واقع شد؛ در این راستا ابتدا فهرست کلیه «قوانین منسوخ صریح» در حوزه بیمه به همراه مستند نسخ آنها تهیه و همزمان «قوانین مدت منقضی» مشتمل بر قوانین و مواد موقت و آزمایشی به همراه دلایل انقضاء آنها توسط کارشناسان مربوطه در واحد نظارت مشخص و در فهرست مربوطه تنظیم شد.
 
در ادامه هم پس از کنار گذاشتن موارد غیرمعتبر قطعی در بخش‌های منسوخ صریح و مدت منقضی، تهیه فهرست قوانین اصلی نامعتبر حوزه بیمه که شامل قوانین و مواد منسوخ ضمنی، منتفی با اجرا و موضوع منتفی و تکراری است، در دستور کار قرار گرفت که این مرحله به بررسی مغایرت‌های موجود در مصوبات مجلس و تعارض‌های موجود در میان قوانین با یکدیگر و نهایتاً تشخیص مصوبات معتبر از غیرمعتبر اختصاص دارد.
 
در مقدمه طرح نمایندگان تاکید شده است که اعتبارسنجی قوانین مربوط به موافقت‌نامه‌های دو یا چندجانبه و قوانینی که جنبه بین‌المللی دارند در مرحله بعدی بررسی و با مشارکت وزارت امور خارجه انجام خواهد شد و در نهایت اینکه تمام احکام اصلی مربوط به حوزه بیمه در قوانین موضوعه مورد اعتبارسنجی قرار گرفته و در مواردی بعضی از مواد یک قانون منسوخ صریح، بعضی منقضی، بعضی منتفی، بعضی منسوخ ضمنی و بعضی معتبر شناخته شده‌اند.
 
جمع‌بندی نمایندگان این است که کد بیمه در ۲۹۱ قانون گردآوری و تعداد احکام قانونی هم بالغ بر ۱۶۹۴ بوده که ۷۵۳ حکم ماهیت اصلی و ۹۴۱ حکم هم ماهیت فرعی داشته است.
کدام حکم قانون بیمه حذف می‌شود؟
 
براساس گزارش دنیای بیمه احکام قانونی که نمایندگان اذعان دارند باید منسوخ اعلام شود، یک فهرست طولانی است که عناوین آن در پی می‌آید؟
 
آیین‌نامه منابع درآمد صندوق تامین خسارت‌های بدنی موضوع ماده ۱۱ قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در مقابل شخص ثالث مصوب ۰۲/۱۲/۱۳۴۸
بند ۶ ماده ۵ و ماده ۲۴ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری مصوب ۳۰/۰۳/۱۳۵۰
مواد متعددی از اساسنامه شرکت سهامی بیمه ایران مصوب ۰۲/۱۱/۱۳۵۲
ماده ۳ قانون تشکیل وزارت بازرگانی مصوب ۲۴/۰۴/۱۳۵۳
آیین‌نامه استخدامی بیمه مرکزی ایران مصوب ۲۹/۰۴/۱۳۵۴
موادی از لایحه قانون ملی شدن موسسات بیمه و موسسات اعتباری مصوب ۰۱/۰۸/۱۳۵۸
مفادی از لایحه قانونی اصلاح برخی از مواد آیین‌نامه استخدامی بیمه مرکزی و تبصره‌های آن مصوب ۳۱/۰۹/۱۳۵۸
مفادی از لایحه قانونی تشکیل صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی و لغو قوانین بیمه کشاورزی و صندوق امداد روستاییان مصوب ۰۸/۱۰/۱۳۵۸
قانون اصلاح بند الف ماده یک آیین‌نامه منابع درآمد صندوق تامین خسارت‌های بدنی مصوب ۰۲/۰۳/۱۳۶۳
ماده ۵ قانون اداره امور شرکت‌های بیمه مصوب ۱۳/۰۹/۱۳۶۷
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *