RSS
امروز یکشنبه ، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

پیشتازی بانک شهر در حمایت از پروژه های شهری

اعلام جزییات احکام حقوقی ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین اجتماعی

بانک‌ها شنبه‌ها تعطیل نشدند

انتخاب هوشمندانه بیمه پاسارگاد برای مدیریت روابط عمومی

برگزاری مراسم تجلیل از نمایندگان برتر بیمه کوثر

اهداف فصل نوین مدیریتی بیمه تجارت‌نو چگونه محقق شد؟

شرایط فروش ارز به زائران حج تمتع اعلام شد

انتشار غیرقانونی اطلاعات مالی یک موسسه

مبلغ جریمه مالیاتی بانک‌هایی که وام مسکن ندادند

تورم، دزدی را افزایش داد

چند درصد از ایرانی‌ها در دام فقر افتاده اند؟

روش دریافت مجوز فعالیت نهاد پولی اعلام شد

معامله بلوک ۸۵ درصد سهام "استقلال" قطعی شد

جهش ۸۸ درصدی درآمد‌های بیمه تعاون

تشریح راهبردهای نوین بانک صادرات به فعالان صنعت نفت

بیمه سامان محصولات متنوع خود را در نمایشگاه صنعت پخش به نمایش می گذارد

همکاری و حمایت کارفرمایان و بانک رفاه از توسعه مسکن کارگری

حمایت بیمه سینا از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران

طراحی محصولات بیمه نوین به نفع مشتریان

بحران مجردها برای اقتصاد ایران

تکرار مصوبه تهاتر نفت در بودجه ۱۴۰۳

حجم معاملات گواهی سپرده شمش از ۵ تن عبور کرد

بازگشت عرضه‌های اولیه به بورس

برنامه‌های راهبردی بانک سینا با جدیت دنبال می‌شود

افتتاح ۲۱۳ نیروگاه خورشیدی در استان سمنان با حمایت بانک سپه

بودجه سال آینده یک بودجه مخرب و تورم‌زاست

ابرتورم در دل بودجه

علی سعدوندی/ اقتصاددان/ آینده نگر
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۹کد خبر: 348129
ایستانیوز:اقتصاد ایران در حال حاضر، در شرایطی تحریمی به سر می‌برد و بودجه سال ۱۴۰۲، مطلقاً برای شرایط تحریمی مناسب نیست. اقتصادی که تحریم شده، مانند یک بیمار زخمی است که خونریزی دارد. در مقابل این بیمار، مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهیم، جلوگیری از خونریزی است
بودجه ۱۴۰۲ یک بودجه استثنایی است. اگر بودجه ۱۴۰۰ را مخرب‌ترین بودجه بدانیم، بودجه ۱۴۰۱ رکورد بودجه ۱۴۰۰ را شکسته و بودجه ۱۴۰۲ هم رکورد بودجه ۱۴۰۱ را شکسته است و با این روش بودجه‌نویسی مشکلات ادامه خواهد داشت. 
 
بودجه سال ۱۴۰۲ بودجه‌ای کاملاً تورمی و انبساطی بوده که دقیقاً مانند بودجه سال گذشته است و تفاوتی با آن ندارد. تنها تفاوت بودجه امسال با بودجه سال گذشته افزایش ۴۰درصدی بودجه برخی دستگاه‌هاست و جز این مورد نمی‌توان نقطه تمایزی بین بودجه ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ قائل شد. در واقع بودجه سال گذشته کپی شده و تنها بودجه برخی دستگاه‌ها را در ۴۰ درصد ضرب کرده‌اند.
 
بودجه سال آینده نقاط ضعف بسیاری دارد و در شرایط تورمی بودجه‌ای انبساطی است. در واقع هدف از نگاشتن این بودجه چیزی جز استمرار تورم نبوده و افرادی که این بودجه را نگاشته‌اند، دغدغه‌ای برای تورم نداشته‌اند. در صورتی که هدف باید بر مهار تورم گذاشته می‌شد. 
 
در اقتصاد، تورم مانند یک جاروبرقی است. این جاروبرقی پول را از افراد کم برخوردار جامعه دریافت می‌کند و به افراد ثروتمند می‌دهد. اگر دولتی خود را از مردم جدا نداند، مهم‌ترین کاری که انجام خواهد داد این است که از تورم جلوگیری کند. 
 
اگر بخواهیم وضعیت تورم در سال آینده را پیش بینی کنیم، باید گفت که با بودجه فعلی، تورم در حد ۴۰ تا ۵۰درصد باقی خواهد ماند. اما نکته مهم و قابل توجه آن است که اگر در سیاست‌گذاری ارزی و دیگر سیاست‌گذاری‌های اقتصادی، عقلانیت به کار نبندیم و نوعی تبدیل شبه پول به پول را شاهد باشیم، وضعیت از این هم وخیم‌تر خواهد شد و ابرتورم به وقوع خواهد پیوست. هرچند احتمال ابرتورم پایین است، اما این احتمال پایین انقدر مهم است که باید فکری به حالش کرد و راهی مناسب جهت گریز از آن در پیش گرفت. 
 
اقتصاد ایران در حال حاضر، در شرایطی تحریمی به سر می‌برد و بودجه سال ۱۴۰۲، مطلقاً برای شرایط تحریمی مناسب نیست. اقتصادی که تحریم شده، مانند یک بیمار زخمی است که خونریزی دارد. در مقابل این بیمار، مهم‌ترین اقدامی که باید انجام دهیم، جلوگیری از خونریزی است. تورم مشکل فعلی اقتصاد ایران است و سیاست‌گذاران باید برای جلوگیری از خونریزی اقتصاد ایران، جلوی تورم را بگیرند. 
 
در وضعیت فعلی، پنجره جمعیتی ایران باز شده است. اگر بودجه به نحوی باشد که تورم کنترل شود، می‌توان به بازگشت رشد اقتصادی به کشور نیز امیدوار بود. اگر سیاست‌گذاری در کشور اصلاح شود، تحریم و هیچ مشکل دیگری نمی‌تواند تاثیر چندانی بر اقتصاد بگذارد. 
 
اقتصاد ما توانایی افزایش سرمایه‌گذاری را ندارد؛ زیرا نااطمینانی در آن به دلیل تورم و تحریم بالاست. 
 
امید ما این است که به عقلانیت اقتصادی بازگردیم. زیرا با سیاست‌هایی که شکست آنان نه در اقتصاد ایران که در اقتصادهای جهان ثابت شده است، به جایی نخواهیم رسید. سیاست‌هایی مثل بودجه‌ریزی انبساطی، نرخ بهره منفی، رانت‌پاشی مکرر، تبعیض و... از مسایلی هستند که باید اصلاح شوند. بودجه فعلی هیچ قرابتی با اصلاح شرایط ندارد. اگر من به جای دولتمردان بودم، مسیری را دنبال می‌کردم که مقصد آن، اتحاد و آرامش برای مردم است، نه تفرقه. 
 
 



برچسب‌ها:ابرتورم، دل بودجه
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *