RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

تاریخ تکراری بانک مرکزی

۹:۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۵کد خبر: 347549
ایستانیوز:رییس کل بانک مرکزی می‌گوید وضعیت ذخایر ارزی مناسب است و شاید به همین دلیل در سیاست جدید تصمیم بر افزایش سهمیه ارز هر کد ملی تا سطح ۵هزار یورو گرفته شده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، سوال این است که آیا توان پاسخگویی به همه نیازهای ارزی وجود دارد؟
 
کامران ندری، کارشناس حوزه بانکی در این باره به اعتماد گفت: به نظر می‌رسد آقای فرزین نیز همان مسیری را می‌روند که روسای قبلی بانک مرکزی رفته‌اند اما زمانی که حدی برای فروش ارز تعیین می‌شود به معنی کمبود ارزی است به عنوان مثال محدودیت فروش ۵ هزار دلار از سوی صرافی‌ها یا اینکه گفته می‌شود همه تقاضاها به رسمیت شناخته نمی‌شوند به این معنی است که این مازاد تقاضا باید در جای دیگری پاسخ داده شود و آنجا هم جایی جز بازار آزاد نیست.
 
این کارشناس حوزه بانکی تصریح کرد: در صورتی که دولت توانایی پاسخگویی همه تقاضاها را در سامانه‌هایی که تعریف شده و در چارچوب‌هایی که وجود دارد نداشته باشد چطور می‌خواهد این بازار را مدیریت کند؟
ایجاد بازارهای ارزی مختلف نشانه چیست؟
 
او ادامه داد: اینکه در کشور چندین بازار مختلف وجود دارد از بازار نیما تا سنا و … نشان‌دهنده آن است که آقای فرزین هم بازار جدید دیگری را می‌خواهد ایجاد کند که این اتفاق هم اصلا جدید نیست و سایر روسای بانک مرکزی نیز این اقدامات را انجام داده‌اند.
 
به احتمال زیاد در صورتی که بخواهند با نرخ‌هایی که اعلام کرده‌اند پاسخگوی همه نیازها باشند، شدنی نیست.
 
به همین خاطر بازارهای مختلفی نظیر نیما تشکیل می‌شود و گفته می‌شود تنها افرادی که ثبت سفارش کرده‌اند، می‌توانند وارد این بازار شوند یا در بازار متشکل اسکناس گفته می‌شود تنها صرافی‌ها می‌توانند از این بازار استفاده کنند.
 
ندری خاطرنشان کرد: همه این محدودیت‌ها و کنترل‌های ارزی نشان‌دهنده آن است که در قیمت‌هایی که مد نظر حاکمیت و بانک مرکزی است به دلیل اینکه نمی‌توانند همه آنها را تامین کنند لذا این محدودیت‌ها و کنترل‌ها را می‌گذارند و در صورتی که واقعا به لحاظ ارزی امکان این موضوع وجود داشته باشد که بر اساس آن نرخ‌هایی که بانک مرکزی اعلام می‌کند پاسخگوی همه نیازها باشند دیگر این همه محدودیت‌ها و کنترل نیاز نخواهد بود.
۲۰ میلیارد دلار کجاست؟
 
این کارشناس حوزه بانکی در مورد آزادسازی دلارهای بلوکه‌شده و عدم تاثیر آن در بازار ارز افزود: آقای فرزین بر این باور هستند که این فضا‌سازی رسانه‌ای است اما به لحاظ اقتصادی باید گفت یک تقاضایی در بازار وجود دارد و این تقاضا مدیریت نشده است و البته شاید رسانه‌های داخلی نتوانستند در این زمینه کار چندانی انجام دهند و رسانه‌های معاند به تعبیر حاکمیت در این زمینه سیاه‌نمایی داشته‌اند.
 
اما واقعیت این است که این تقاضا در بازار وجود دارد و این میزان عرضه نیز به اندازه تقاضای بازار نیست و واقعیت امر این است که مردم در بازار مشاهده می‌کنند و زمانی که قیمت ارز رشد می‌کند نشان‌دهنده آن است که میزان تقاضا در بازار ارزی از میزان عرضه ارز کمتر است.
 
او ادامه داد: در صورتی که این ۲۰ میلیارد دلار ارزی که آقای فرزین به آن اشاره می‌کنند موجود باشد که رقم بسیار بزرگی است قاعدتا نباید شاهد این افزایش قیمت‌ها در بازار باشیم.
چرا محدودیت‌های ارزی و دسته‌بندی و گروه‌بندی کالایی وجود دارد؟
 
ندری تصریح کرد: متاسفانه برخی از اخبار باعث شده که مردم به این اظهارات چندان واکنشی هم نشان ندهند و تنها آنچه در بازار می‌تواند منشأ اثر باشد این است که این ارز به صورت واقعی به بازار تزریق شود و در صورتی که نتوانند مطابق نیازی که در بازار وجود دارد ارز را به بازار تزریق کنند چاره‌ای جز محدودیت‌های ارزی و دسته‌بندی و گروه‌بندی کالایی نیست.
 
این کارشناس حوزه بانکی افزود: هم‌اکنون نیز در بخش دلار ۲۸۵۰۰ تقاضای بالایی در بازار وجود دارد و به دلیل اینکه آقایان توان اینکه این میزان تقاضا را تامین کنند هم ندارند محدودیت‌هایی را در بازار ایجاد می‌کنند و عده‌ای را حذف می‌کنند و مقداری از نیازها را هم به رسمیت نمی‌شناسند و با این روش داستان بازار ارز به همین منوال پیش رفته است و هرازگاهی این نرخ‌ها هم بالا و پایین می‌رود اما تعادل جدید بیشتر از تعادل قبلی قرار می‌گیرد و این تکرار داستان بازار ارزی است.
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *