RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

جزییات تورم بخش کشاورزی منتشر شد

تولید محصولات کشاورزی گران تر شده است

۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۶/۱۹کد خبر: 340266
ایستانیوز:اما چرا تورم بخش کشاورزی با چنین سرعتی رشد کرده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در کنار اصلاحات دولت در تخصیص ارز نهاده های دامی و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ جنگ روسیه و اوکراین قیمت محصولات کشاورزی را به صورت چشمگیری افزایش داد و بخشی از کشورهای جهان را با مشکلات بسیار برای تامین مواد غذا مواجه کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،هزینه تولید در بخش کشاورزی در حال ثبت رکوردهای تازه است؛ بالاترین نرخ تورم تولید در بهار امسال در 3 شاخص تورم فصلی، تورم نقطه‌ای و تورم 12 ماهه به بخش کشاورزی اختصاص یافته است. تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از شاخص تورم پیش‌ نگر نشان می‌ دهد هزینه تولید در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته 15.8 درصد رشد داشته که در مقایسه به فصل قبل، 10.9 واحد درصد بر هزینه تولید اضافه شده است. بالاترین تورم در بهار امسال نسبت به زمستان پارسال به گروه کشاورزی با 38.5 درصد و کمترین هم به گروه معدن با 7.4 درصد اختصاص دارد و هزینه تولید، انتقال و توزیع برق هم 8 دهک درصد منفی شده است. این نخستین روایت رسمی از اثر حذف ارز 4200 تومان نهاده‌های تولید، به ‌ویژه در بخش کشاورزی ایران است.
 
این گزارش می‌افزاید: هزینه تولید در ایران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته با 7.3 واحد درصد به 49.3 درصد رسیده که بیشترین افزایش هزینه تولید نقطه به نقطه در بهار امسال بازهم به گروه کشاورزی با 66.2 درصد اختصاص پیدا کرده درحالی‌ که کمترین تورم نقطه به نقطه در گروه تولید، انتقال و توزیع برق به میزان 8.4 درصد ثبت شده است.
مرکز آمار می‌گوید: در فصل بهار امسال میانگین قیمت دریافتی تولیدکنندگان به ازای تولید در داخل کشور؛ شاخص تورم سالانه تولید  در4 فصل منتهی به بهار 1401نسبت به دوره مشابه سال قبل 49.7 درصد افزایش داشته که بیشترین تورم سالانه بازهم به گروه کشاورزی با 63.6 درصد و کمترین به گروه تولید، انتقال و توزیع برق با 13.8 درصد اختصاص داشته است.
در حالی هزینه تولید گروه کشاورزی در بهار امسال نسبت به زمستان سال گذشته 38.5 درصد رشد داشته که هزینه تولید محصولات زراعی 46.2 درصد، تولید غلات 36.5 درصد، تولید سبزی  و حبوب  71 درصد، محصولات باغی 28.7 درصد و شاخص تولید و پرورش در بخش حیوانات 31 درصد رشد کرده است. به‌ گونه‌ای که هزینه تولید تولید پرورش بز و بزغاله سنتی 8.7 درصد، گاوداری سنتی 20.6 درصد، پروش گوسفند به‌ صورت سنتی 11.1 درصد، دامداری صنعتی 32.4 درصد، گاوداری صنعتی 50.8 درصد و مرغداری صنعتی هم 19.5 درصد افزایش یافته است.
 
اما چرا تورم بخش کشاورزی با چنین سرعتی رشد کرده است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در کنار اصلاحات دولت در تخصیص ارز نهاده های دامی و حذف ارز 4200 تومانی؛ جنگ روسیه و اوکراین قیمت محصولات کشاورزی را به صورت چشمگیری افزایش داد و بخشی از کشورهای جهان را با مشکلات بسیار برای تامین مواد غذا مواجه کرد.
 
 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *