RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

تولید مسکن با شعار اتفاق نمی افتد

۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۳/۲۹کد خبر: 337603
ایستانیوز:صحبت های مسئولان درباره میزان تولید مسکن، مبنای علمی، مدیریتی و کارشناسی ندارد. دولت ابتدا باید خودش براساس مبنای علمی و مدیریتی آمار ارائه دهد، بعد کارشناسان درباره آن اظهارنظر کنند. وقتی در حال حاضر هیچ مبنای درستی درباره این میزان ساخت و ساز وجود ندارد، پس نمی توان روی آن نظر داد، چه برسد به اینکه آن را محقق کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،دولت سیزدهم با شعارهای مختلف زیادی شروع به کار کرد. یکی از این شعارها که از همان ابتدای کار هم با اما و اگرهای زیادی رو به رو بود، وعده ساخت ۴ میلیون مسکن تا پایان کار این دولت به مردم بود. یعنی دولت باید سالی یک میلیون مسکن بسازد که حالا بعد از گذشت حدود یک سال، خبری از آن نیست. البته که به تازگی هم وزیر راه و شهرسازی وعده ۴میلیونی ساخت مسکن را به دومیلیون کاهش داده است. رستم قاسمی همچنین با اشاره به تعیین سهم هر استان در طرح نهضت ملی مسکن و ثبت آن در سامانه، گفت: بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در دست اجراست که تا شهریور، ۱۰۰ هزار واحد تحویل خواهد شد.
 
محمدرضا زهره وندی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره وضعیت تولید مسکن به سایت خبری اتاق تهران گفت: ما شعار زیاد می دهیم. همان زمانی که دولت سیزدهمین در ابتدای کارش صحبت از تولید 4 میلیون مسکن در طول این دوره ریاست جمهوری کرد، مشخص بود که هیچ کار کارشناسی‌ای روی این موضوع نشده است. حالا 300 روز از آن زمان گذشته و هیچ آمار و تحلیل درستی هم ارائه نشده است.
 
به گفته او، نه مبنای تولید آن یک میلیون مسکن در طول یکسال مشخص بود و نه حالا که به یکباره وزیر راه و شهرسازی از تولید 500 هزار واحد مسکن در یک سال صحبت کرده، مشخص است.
 
زهره وندی تاکید کرد: این ارقام برای تولید مسکن، ارقام بسیاری بالایی است. در ابتدا باید دید اصلا توان تولید و قدرت مالی برای چنین پروژه هایی وجود دارد یا خیر. ما هنوز یکسری پروژه داریم که 40 سال است کلنگش زده شده، اما تا چند سال دیگر هم تمام نمی شود.
 
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: صحبت های مسئولان درباره میزان تولید مسکن، مبنای علمی، مدیریتی و کارشناسی ندارد. دولت ابتدا باید خودش براساس مبنای علمی و مدیریتی آمار ارائه دهد، بعد کارشناسان درباره آن اظهارنظر کنند. وقتی در حال حاضر هیچ مبنای درستی درباره این میزان ساخت و ساز وجود ندارد، پس نمی توان روی آن نظر داد، چه برسد به اینکه آن را محقق کرد.
 
براساس صحبت های زهره وندی، پروژه های قبلی مسکن از جمله مسکن مهر و پردیس هم مشکلاتی داشته اند. بهترین کار این بود که دولت روی مشکلات و حل آن تمرکز می کرد. او ادامه داد: اگر مسئولان به جای شعار دادن، کمی بشنوند و منطقی تر رفتار کنند، مشکلاتی از این دست هم رخ نخواهد داد.
 
او همچنین گفت: من با توجه به آمار تعداد آسانسورهایی که در ساختمان ها به کار برده شده، می توانم بگویم که چه سالی بیشترین تولید مسکن رخ داده است. در واقع سال 94، 95 بیشترین سالی بود که با حدود 70 الی 75 هزار دستگاه آسانسور، مسکن در کشور ساخته شده است. سال قبل از آن آسانسور به کار برده شده 65 هزار و سال بعدش 55 هزار دستگاه بوده است. با توجه به پروژه مسکن مهر که اصولا تمام آنها باید به آسانسور مجهز باشند، می توان گفت که نهایت ظرفیت تولید در همان سال 95 رخ داده است. بنابراین در کل این مدت، میزان تولید به 300 الی 400 هزار واحد مسکن هم نرسیده است. البته این را هم تاکید کنم که این آمار مربوط به ساختمان های استانداردی بوده که به موقع مجوز گرفته اند. برخی از این ساختمان ها شاید آسانسور نداشته اند، یا بعدا آسانسورشان نصب شده باشد. اما نکته اصلی این است که برای ارائه برنامه، باید براساس مستندات و آمار و ارقام صحبت کرد. به گفته او، در 16 سال احمدی نژاد و روحانی چه میزان مسکن تولید شد که حالا دولت سیزدهم در 4 سال می خواهند رکورد آن را بزند. آیا دولت جدید به منابع مالی جدیدی دست پیدا کرده؟
 
به گفته زهره وندی، قیمت مواد اولیه و مصالح در ساختمان سازی طی چند هفته افزایش یافته است. این افزایش ها در پروژه هایی مانند ساختمان سازی، رقم های بالایی را نشان خواهد داد و نمی توان به راحتی از کنار آن عبور کرد.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:تولید مسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *