RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

گزارش بانک مرکزی از نتایج حراج اوراق مالی اسلامی نشان می دهد:

تمایل چندانی به خرید اوراق مالی اسلامی وجود ندارد

۱۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۳/۲۸کد خبر: 336598
ایستانیوز:در مجموع با احتساب همه شرکت‌‌ کنندگان و خریداران، ارزش کل اوراق مالی اسلامی دولتی فروخته ‌شده در این حراج، ۲هزار و ۱۳۰میلیارد تومان بوده است که نسبت به حراج برگزارشده قبلی ۶۲۰میلیارد تومان کاهش داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،بانک مرکزی در گزارش هایی جزئیات چهارمین مرحله حراج اوراق مالی اسلامی و نتیجه عملیات اجرایی سیاست پولی را منتشر کرد؛ گزارش هایی که نشان می دهد باوجود رشد عجیب نقدینگی در کشور اما افراد تمایلی به خرید اوراق ندارند. بانک مرکزی باتوجه به وضعیت نقدینگی بازار اقدام به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید (ریپو) به ارزش ۶۵هزار میلیارد تومان کرد اما بررسی میزان فروش اوراق در این حراج و مقایسه آن با حراج‌‌های قبلی نشان می‌‌دهد که روند فروش اوراق مانند حراج‌‌های قبلی خردادماه همچنان نزولی بوده است. در حراج ۲۴خرداد ۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان اوراق فروخته شده که نسبت به حراج ۱۸خرداد ۶۲۰میلیارد تومان کمتر است.
 
چهارمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی در تاریخ 24خرداد برگزار شد. در این مرحله از حراج اوراق، سه‌‌ اوراق با نماد‌‌های «‌‌اراد105»، «‌‌اراد106» و «‌‌اراد107» فروخته شد که این اوراق از نوع مرابحه عام، کوپن‌‌ دار و با تواتر پرداخت سود 6ماهه (پرداخت کوپن 2‌‌بار در سال) هستند. نرخ بازده تا سررسید برای اوراق «‌‌اراد105» 22درصد، برای اوراق «‌‌اراد106» 5/ 21درصد و برای اوراق «اراد107» 22درصد است. در این حراج تعداد 3بانک و موسسه اعتباری غیربانکی شرکت کردند و در مجموع سفارش‌ هایی به ارزش 2هزار و 240میلیارد تومان برای نماد «اراد 106» ثبت کردند که از این میزان تنها هزار و 270 میلیارد تومان توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی پذیرفته شده است. همچنین ارزش اوراق فروش‌رفته به خریداران حقوقی و حقیقی در بازار سرمایه برای اوراق 860میلیارد تومان بوده است. در مجموع با احتساب همه شرکت‌‌ کنندگان و خریداران، ارزش کل اوراق مالی اسلامی دولتی فروخته ‌شده در این حراج، 2هزار و 130میلیارد تومان بوده است که نسبت به حراج برگزارشده قبلی 620میلیارد تومان کاهش داشته است.
 
این کاهش در ادامه روند کاهشی فروش اوراق مالی در خردادماه اتفاق افتاد؛ به‌طوری‌‌ که در اولین حراج که در سوم خرداد ماه انجام شد درمجموع اوراقی با ارزش بالغ بر 3هزار و 200میلیارد تومان فروخته شد و این عدد در حراج چهارم به 2هزار و 130میلیارد تومان رسید. حال باید دید که این روند کاهشی در حراج پنجم نیز ادامه پیدا می کند یا نه؟
 
بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین‌‌بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به‌صورت هفتگی و موردی اجرا می‌‌کند. موضع عملیاتی این بانک (خرید یا فروش از طریق ابزارهای موجود) بر اساس پیش‌‌بینی وضعیت نقدینگی در بازار بین‌‌بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین‌‌بانکی حول نرخ هدف، از طریق انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین‌‌بانکی اعلام می‌‌شود. پس از انتشار اطلاعیه مذکور، بانک‌‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی می‌‌توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین‌‌بانکی، نسبت به ارسال‌‌ سفارش‌‌ها تا مهلت تعیین‌شده از طریق سامانه بازار بین‌‌بانکی اقدام کنند. بر اساس گزارش بانک مرکزی، تعداد 20بانک و موسسه اعتباری غیر بانکی در چارچوب توافق بازخرید (ریپو)، با ارسال سفارش‌هایی به ارزش بالغ بر 82هزار میلیارد تومان در حراج 24خردادماه شرکت کردند.



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *