RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

آمار نگران کننده از نارضایتی مردم از بیمه ها

۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۲/۷کد خبر: 333616
ایستانیوز:آن طور که نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می دهد، وضعیت پوشش و عملکرد بیمه ها مطلوب نیست و باید فکری جدی برای بهبود آن کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،این نظرسنجی در بازه زمانی ۲۷ تا ۳۱ فروردین امسال انجام شده و پاسخ های ۱۵۹۱ فرد بالای ۱۸ سال در شهرها و روستاهای کشور به سوالات تلفنی اخذ شده است.
 
۵۱.۵ درصد بیمه شدگان از بیمه ها ناراضی اند
 
یک سوال مهم این نظرسنجی درباره میزان رضایت مردم از بیمه ها بوده که پاسخ های آن قابل توجه است:۷/۲۸درصد به میزان خیلی کم،۸/۲۲درصد کم،۳/۱۴درصد متوسط، ۲۳ درصد زیاد و۳/۸ درصد خیلی زیاد. به استناد این نظرسنجی، رضایت ۵۱.۵ درصد مردم از بیمه ها در حد «خیلی کم» و «کم» است که به نوعی اعلام نارضایتی است.
۱۸ درصد هیچ بیمه ای ندارند
 
همچنین از مردم سوال شده: «شما تحت پوشش چه بیمه‌ای هستید؟»، و پاسخ ها این گونه بوده است:۷/۵۰درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی،۸/۹درصد بیمه روستایی و عشایری،۸/۷درصد بیمه خدمات درمانی،۲/۷درصد بیمه سلامت،۴/۳درصد بیمه نیروهای مسلح و۹/۲درصد سایر موارد (رانندگان، بانک‌ها، صدا و سیما و ...). نکته مهم این که ۶/۱۷درصد از مخاطبان این نظرسنجی اعلام کرده اند که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند.
گلایه مندان بیمه درمان تامین اجتماعی بسیارند
 
سازمان تامین اجتماعی با پوشش بیش از ۴۳ میلیون بیمه شده اصلی و تبعی، بزرگ ترین سازمان بیمه ای کشور است و مهم است که بدانیم نظر افراد تحت پوشش این بیمه درباره پوشش خدمات درمانی آن چیست؟ برایند پاسخ شرکت کنندگان به این سوال، این است:۷/۲۸ درصد به میزان خیلی کم، ۶/۲۳درصد کم،۲/۱۵ درصد متوسط،۷/۲۳درصد زیاد و۶/۶درصد خیلی زیاد. با این حساب ۵۲ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی از خدمات درمانی این بیمه گلایه مندند و رضایت ندارند.
 
فقط ۲۹ درصد بیمه شدگان بیمه تکمیلی دارند
 
درباره بیمه تکمیلی هم، فقط۸/۲۸درصد پاسخ گویان اعلام کرده اند که تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و در مقابل۱/۵۲درصد گفته اند بیمه تکمیلی ندارند. ضمن آن که فراموش نکنیم، ۱۷.۶ درصد هم تحت پوشش هیچ بیمه پایه ای نبوده اند، چه برسد به بیمه تکمیلی.
 
عملکرد نسبتا خوب بیمه های تکمیلی
 
البته بررسی میزان رضایت مندی از بیمه های تکمیلی حدود ۶۰ درصد است: ۴/۱۲درصد رضایت خیلی زیاد،۱/۲۹درصد زیاد، ۳/۱۹درصد متوسط،۶/۱۷درصد کم و۷/۱۴درصد رضایت خیلی کم؛ که البته حتما گروه هایی مانند فرهنگیان بازنشسته که از بیمه تکمیلی وزارت آموزش و پرورش گلایه های زیادی دارند جزو گلایه مندان هستند.
 
یک هشدار و نگرانی جدی
 
یک سوال مهم دیگر این نظرسنجی این بوده است که «آیا شما در خانواده بیماری دارید که دایما به خدمات درمانی نیاز داشته باشد؟» که ۳۸.۷ درصد مردم به این سوال پاسخ مثبت داده اند. نگران کننده این که از این ۳۸.۷ درصد، ۱۶.۸ درصدشان تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند و ۷۰.۵ درصدشان هم بیمه تکمیلی ندارند. این یعنی ۸۶ درصد خانواده های دارای افراد بیمار، از خدمات بیمه تکمیلی محروم اند و هزینه های سنگین درمان روی دوش خودشان است.
 
این آمارها، اهمیت اقدام دولت و مجلس برای گسترش سطح پوشش بیمه در جامعه و نظارت بر کیفیت خدمات بیمه ها را دو چندان می کند؛ موضوعی که تصویب قوانین مرتبط با آن گام اولی است که برداشته شده اما گام های بعدی را که اجرا و نظارت است نباید فراموش کرد.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *