RSS
امروز دوشنبه ، ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

بانک‌های کدام استان بیشتر وام می‌دهند؟

ریشه تورم در ایران

دام اجاره حساب‌های بانکی

مرور عملکرد بیمه تجارت‌نو در فروردین ۱۴۰۳ نسبت به بازه مشابه سال گذشته

بانک سینا ظرفیت تبدیل شدن به بانکی مدرن را دارد

فروش اوراق گواهی سپرده سرمایه‌گذاری (عام) آغاز شد

بانک کشاورزی اولین بانک پذیرنده چک الکترونیک سایر بانک ها به صورت غیرحضوری

پیش بینی ۱۷ تحلیلگر از بازار طلای پیش رو

پیش‌بینی مهم رییس اتحادیه املاک از قیمت مسکن

نشست تخصصی «پوشش ریسک نرخ سود در بازار سرمایه اسلامی»برگزار می‌شود

۵پیش بینی از تورم تا پایان سال جاری

تقدیر از نمایندگان نوآور و برترفروش بیمه پاسارگاد

بانک کارآفرین تسهیلات ۳ میلیارد ریالی خرید کالا می‌دهد

اعلام اسامی برندگان نهمین دوره قرعه‌کشی طرح ارمغان بانک رفاه

سفر استانی مدیران ارشد بانک ایران زمین به هرمزگان

اعطای ۱۵ هزار و ۶۵۸ فقره تسهیلات به آسیب دیدگان حوادث غیرمترقبه

امضای تفاهم‌نامه بانک صادرات ایران با تاپیکو

جزئیات مبلغ ، اقساط و سود وام مستاجران

زمان واریز ۳ یارانه‌ اعلام شد

نفت داریم ولی پول توسعه نداریم

قیمت بیت‌کوین به ۱۵۰هزار دلار می‌رسد

کلیات طرح یک فوریتی اصلاح برخی احکام مالیاتی تصویب شد

راهبرد بیمه البرز مشارکت دادن مردم در طرح های بیمه ای تولید محور است

پیشتازی بانک شهر در حمایت از پروژه های شهری

اعلام جزییات احکام حقوقی ۱۴۰۳ بازنشستگان تامین اجتماعی

آیا می‌شود در بازار نزولی ثروتمند شد

بیت‌کوین: آمادگی برای ماه‌های سخت

ترجمه کاوه شجاعی/ نویسنده: بنجامین کاوِن، متخصص تحلیل تکنیکال
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱/۲۹کد خبر: 333446
ایستانیوز:ممکن است بیت‌کوین طی هفته‌های آینده سقوطی ۵۰ درصدی را تجربه کند. تصور کنید این سقوط ۵۰ درصدی چه بلایی سر سبدی می‌آورد که میزان Altcoinها در آن -‏یعنی تمام ارزها به‏جز بیت‌کوین- بالاست. سبد شما در این حالت ۷۰ تا ۸۰ درصد سقوط خواهد کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یکی از اصولی که من در بازار کریپتو همیشه رعایت می‌کنم این جمله است: به بهترین حالت امیدوارم اما برای بدترین وضع برنامه می‌چینم.
 
چرا برنامه‌ریزی برای بدترین حالت مهم است؟ چون کمک می‌کند سبدتان را طوری تنظیم کنید که اگر بدترین سناریوی ممکن رخ داد رمزارزهایی را نداشته باشید که بدترین سقوط را می‌کنند. و این یعنی بخش مهم سبد شما در موقع سقوط سنگین بازار باید بیت‌کوین باشد نه رمزارزهای پرریسک دیگر. و همچنان پول نقد در سبدتان داشته باشید تا بتوانید در ارزانی رمزارز بخرید.
 
پس کاری که در این جلسه خواهیم کرد - و اصلاً برای من جذاب نخواهد بود - نشان دادن بازار در حالت خرسی است، در بدترین حالت ممکن. و ببینیم که چرا باید برایش برنامه‌ای داشته باشیم. چون اگر برای چنین وضع بدی برنامه داشته باشیم می‌توانیم موقع وقوعش از آن بهره ببریم نه اینکه سرمایه‌مان را از دست بدهیم.
 
بیت‌کوین در خرسی‌ترین وضعیتش عموماً تمایل دارد که به میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود سقوط کند و این میانگین در حال حاضر حدود ۲۰ هزار دلار است (منحنی نارنجی). همان‌طور که در نمودار می‌بینید این عدد ۲۰ هزار دلار مهم است چون یکی از نقاط اوج حیاتی بیت‌کوین در چرخه قبلی بوده است.
 
البته هیچ تضمینی نیست که ما یک بار دیگر به بیت‌کوین بیست و یکی دو هزار دلاری برگردیم. اما به گذشت که نگاه می‌کنیم می‌بینیم بیت‌کوین اصولاً در بدترین حالت‌هایش با این منحنی نارنجی برخورد داشته و به آن سقوط کرده است.
 
بیت‌کوین در حال حاضر حدود ۴۰ هزار است و در بدترین حالت به ۲۰ هزار دلار سقوط خواهد کرد. این یعنی سقوطی ۵۰ درصدی. حالا تصور کنید این سقوط ۵۰ درصدی چه بلایی سر سبدی می‌آورد که میزان Altcoinها در آن - یعنی تمام ارزها به جز بیت‌کوین - بالاست. سبدی که مملو از ارزهای غیربیت‌کوینی است سقوطی بسیار بدتر از ۵۰ درصد خواهد داشت. احتمالاً در این حالت سبد شما دچار ۷۰ تا ۸۰ درصد سقوط خواهد شد.
 
 چرا بازار ممکن است خرسی شود؟
 
مهم‌ترین دلیلش وضعیت بازار بورس آمریکاست که طی هفته‌های اخیر دچار نزول شده و اگر روند ادامه پیدا کند و ما شاهد کف‌های قیمتی پایین‌تری باشیم این احتمال وجود دارد که بازار کریپتو هم با آن پایین کشیده شود. اصولاً کم پیش می‌آید که به طور ماهانه بازار بورس افول کند و بیت‌کوین بالا برود.  
 
مسئله دیگر شاخص دلار است که مدت‌هاست در حالت صعودی قرار دارد. در دوره‌ای که اوضاع دلار خوب است سرمایه‌گذاران سعی می‌کنند کمتر به سمت دارایی‌های پرریسک مثل بیت‌کوین بروند.
 
نکته بعدی مسئله میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای است (منحنی آبی). هربار که بیت‌کوین در بازه زمانی هفتگی خود از میانگین متحرک ۵۰ ‌هفته‌ایش پایین‌تر آمده، به میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای‏اش هم سقوط کرده است. و حالا ما زیر میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای بیت‌کوین هستیم، پس احتمالش بالاست که به میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای سقوط کنیم. سقوط به این مرحله می‌تواند سریع باشد یا ممکن است چند ماه طول بکشد. به هر حال وقتی ما زیر میانگین متحرک ۵۰ هفته‌ای هستیم عموماً روند نزولی دو سه ماه ادامه پیدا می‌کند. پس در مرحله کنونی ما باید منتظر روزهای بدتری باشیم. این یعنی احتمالاً ما در بهار شاهد سقوط سنگین خواهیم بود.
 
به همین دلایل است که خوش‌بینی در کوتاه‌مدت نسبت به بیت‌کوین پایین آمده و آنهایی که تحمل نوسانات شدید بازار کریپتو را ندارند بی‌خیال می‌شوند و رمزارزهایشان را می‌فروشند و همین باعث ریزش بیشتر قیمت‌ها می‌شود.
 
حالا چه کنیم؟
 
اول از همه باید حواسمان باشد که بخش عمده سبدمان بیت‌کوین باشد. چون اگر شاهد سقوط سنگین بازار باشیم آلت‌کوین‌ها صدمه سنگینی می‌خورند.
 
نکته دوم: داشتن پول نقد و بالابردن حجم پول نقد تا زمان سقوط بعدی است. در چنین وضعیتی وقتی بازار سقوط کند می‌توانید رمزارزها را به قیمت پایین‌تری بخرید.
 
نکته سوم: بخشی از سبدتان را در حوزه دیگری سرمایه‌گذاری کنید. 
 
این تحلیل البته مطمئناً مخالفانی خواهد داشت چرا که اگر در کل به وضعیت بازار کریپتو نگاه کنیم روزی نیست که تحول مثبتی اتفاق نیفتد و موسسه‌ای دیگر وارد این دنیا نشود. اما ما باید ریسک‌ها را بشناسیم. موقعی که من وارد بازار کریپتو شدم این ریسک‌ها را نمی‌شناختم و در سال ۲۰۱۳ زمانی که بیت‌کوین ۹۰ درصد سقوط کرد و ضربه سنگینی به من زد.
 
همه اینها دلیل نمی‌شود بی‌خیال بازار کریپتو شوید. فراموش نکنید در نهایت هر چه می‌گذرد بیت‌کوین ارزشش بالاتر می‌رود، اما در کوتاه‌مدت اذیتتان خواهد کرد. چیز مهمی که من در این بازار یاد گرفتم این است: بازار صعودی به شما سود می‌رساند، اما این بازار نزولی است که پولدارتان می‌کند. چطور: اگر این بازار خرسی نزولی را تحمل کنید و با پول نقدی که کنار می‌گذارید در سقوط اصلی رمزارزهای اصلی را به قیمت خوب بخرید.
 



برچسب‌ها:بازار کریپتو
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *