RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

ارز ۴٢٠٠ ماندنی شد

۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۳کد خبر: 331374
ایستانیوز:سرانجام اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس به ابقای ارز ۴۲۰۰تومانی در سال آینده رأی دادند، آنها سهم دولت از درآمدهای نفتی را کاهش دادند تا رئیس‌جمهور مجوز لازم برای هزینه‌کرد بیشتر دلارهای نفتی را از مقام معظم رهبری دریافت کند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، کمیسیون تلفیق روز جمعه بررسی تبصره‌های بودجه پیشنهادی دولت را به پایان رساند. در گزارش ارائه شده از کمیسیون تلفیق سقف منابع و مصارف بودجه بسته نشده است. طبق مقررات از ابتدای اسفندماه نمایندگان وارد تصویب بودجه می‌شوند. امسال برخلاف سال‌های گذشته دیگر خبری از بررسی کلیات نیست زیرا با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، کلیات لایحه بودجه قبلا به تصویب رسیده است. با این تغییر نمایندگان در جلسات روزهای آینده فقط به بررسی احکام و تبصره‌ها می‌پردازند.
 
تغییرات؛ بیش از 5درصد
 
 براساس گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، این هفته هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق برای تراز بودجه‌ای و تنظیم اعداد و ارقام بودجه جلسه ویژه‌ای برگزار می‌کند. این نماینده مجلس درباره دلیل کاهش سهم دولت از درآمدهای نفتی اعلام کرد: به‌دلیل اینکه دولت هنوز نامه موافقت مقام معظم رهبری با استقراض 20درصدی از صندوق توسعه ملی را ارائه نکرده، به ناچار 137هزار میلیارد تومان از درآمد ناشی از این محل در لایحه بودجه تا زمان ارائه نامه قابل استفاده نیست.
 
از سوی دیگر با توجه به پیشنهادها در قالب هدفمندی یارانه‌ها، منابع 470هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت به 600هزار میلیارد تومان افزایش یافت.  زارع با تأیید میزان تغییرات در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به میزان دست‌کم 5درصد، گفت: البته 60هزار میلیارد منابع از محل واردات خودرو و 5.5میلیارد یورو از محل فروش نفت در کمیسیون تلفیق پیش‌بینی شد، با این حساب میزان تغییرات بیش از 5درصد است.
 
حفظ ارز ترجیحی
 
زارع درباره جزئیات مصارف تبصره 14بودجه سال آینده هم گفت: همچنین 73هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی45هزار تومانی و معیشتی مصوب شد. به‌گفته او، در سال آینده تغییری در میزان پرداخت یارانه‌های نقدی به‌وجود نخواهد آمد زیرا ارز ترجیحی در بودجه سال 1401حذف نشده و یارانه برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی درنظر گرفته شده است .
 
به‌گفته این نماینده مجلس، 32هزار میلیارد تومان غیر از یارانه ارز ترجیحی مصوب شده برای حوزه سلامت و بهداشت قرار داده شده است. محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو دیگر این کمیسیون هم اعلام کرد: بودجه یارانه نقدی و معیشتی رقم 73.8هزار میلیارد تومان، یارانه برای تامین کالاهای اساسی 109هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج 710هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
 
خبر خوب برای بازنشستگان
 
به نوشته همشهری، تداوم اجرای قانون همسان‌سازی‌ حقوق بازنشستگان در سال آینده از دیگر مصوبات کمیسیون تلفیق است. محمد وحیدی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه در این‌باره گفت: براساس این پیشنهاد بازنشستگان کشوری و لشکری باید ۹۰ درصد شاغلان در سال آینده دریافتی داشته باشند. محمد وحیدی افزود: امیدواریم این مصوبه کمیسیون تلفیق در صحن علنی مجلس نیز مورد موافقت نهایی نمایندگان واقع و این حکم قانونی برای سال آینده هم اجرایی شود.
 
تکرار حذف ثروتمندان
 
براساس این گزارش، برای چندمین سال متوالی، باردیگر موضوع حذف یارانه نقدی ثروتمندان در بودجه 1401مطرح شده است. این بار هم کمیسیون تلفیق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 3ماه مهلت داده تا با همکاری سازمان هدفمندی یارانه‌ها و با استفاده از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، با دهک‌بندی درآمدی همه خانوارهای یارانه‌بگیر، از طریق شاخص‌ها و اطلاعات متقن و ثبتی، نسبت به حذف یارانه نقدی و معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.
 
بودجه در بودجه
 
به‌نظر می‌رسد با تغییرات اعمال شده در کمیسیون تلفیق، تبصره 14لایحه بودجه سال آینده، به یک لایحه مستقل بودجه، درون بودجه 1401تبدیل شده است.
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *