RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

ثروتمندان فقیر

۱۲:۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷کد خبر: 330602
ایستانیوز:بر اساس قانون جدید مالیاتی، تمامی مالکان حقیقی و حقوقی انواع خودرو‌های سواری و وانت دو کابین، که در پایان سال ۱۴۰۰ مجموع ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات سالانه خودرو هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)ُ بر این اساس میزان مالیات تا مبلغ ۱۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد ریال؛ یک درصد، تا مبلغ ۳۰ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد ریال؛ ۲ درصد، تا مبلغ ۴۵ میلیارد ریال نسبت به مازاد ۳۰ میلیارد ریال؛ ۳ درصد و نسبت به مازاد ۴۵ میلیارد ریال؛ ۴ درصد است.
 
مرجع محاسبه مالیات خودرو موضوع این بند قیمت روز انواع خودرو با توجه به تاریخ ساخت یا واردات آن است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا پایان سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام شده است.
 
این درحالیست اخذ چنین مالیاتی از نظر برخی از کارشناسان عادلانه نیست، زیرا بالا رفتن تورم باعث افزایش قیمت خودرو شده و درآمد مردم در این رابطه بالا نرفته، در چنین شرایطی شاهد ظهور یک طبقه جدید اقتصادی به نام «ثروتمندان فقیر» هستیم.
 
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه اخذ مالیات و عوارض از خودرو‌های بالای یک میلیارد تاثیری بر روی بازار خودرو نمی‌تواند داشته باشد، گفت: این قضیه را باید از دو جنبه نگاه کرد، در وهله اول اگر این طرح برای جلوگیری از سوداگری و سفته‌بازی در بازار انجام می‌شود، چنین کارکردی نمی‌تواند داشته باشد، زیرا اساسا خودرو از کالای مصرفی به سرمایه ای تبدیل شده و اخد مالیات از خودرو‌های یک میلیارد تومان آن‌هم به صورت پلکانی نمی‌تواند بازار را سروسامان دهد.
 
وی افزود: به بیان دیگر چنین راهکار‌هایی بازار را ساماندهی نخواهد کرد، بلکه این کار تنها باعث افزایش درآمد‌های مالیاتی دولت خواهد شد و هیچ کارکرده دیگری جزء این مسئله ندارد، این در حالی است که دولت با دخالت‌های پی در پی در بازار خود مسبب اصلی به وجود آمدن این وضعیت آشفته در بازار خودرو است، در وهله دوم نیز اخذ مالیات از خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان در حالی انجام خواهد شد، که این خودرو‌ها در دو سال پیش قیمت آن نصف مبلغ امروز بوده و حال مردم بر چه اساسی باید این هزینه را بپردازند، در حالی که تنها مردم در این رابطه بهای ناکارآمدی دولت را می‌پردازد، حال دولت می‌خواهد این هزینه را از جیب مردم پرداخت کند.
 
زاوه اظهار داشت: درحال حاضر بازار خودرو به دلیل تورم موجود در اقتصاد هر روز با تلاطم روبرو می‌شود، بنابراین در این رابطه دولت خود باید از سیاست‌گذاری‌های غلطی که در پیش گرفته بازگردد، در همین راستا نمونه عینی بودجه‌ریزی دولت برای سال آینده است، که با ایرادات بسیار زیادی روبرو بوده و تورم بیشتری را به بار خواهد آورد، ولی به نظر بنده، دولت همچنان همین روندی که در چندین ساله را طی کرده، باز هم ادامه خواهد داد و نمی‌توان انتظار معجزه به خصوص در کوتاه مدت داشت.
 
این فعال صنعت خودرو اضافه کرد: اتفاقی که در بازار خودرو رخ داده این است که، دارندگان خودرو‌های مدل بالا ارزش دارایی‌هایشان بالا رفته، اما در مقابل اگر آن‌ها خودروی خود را بفروشند، نمی‌توانند با آن پول مدل بالاتری بخرند، در حالی که در گذشته از چنین توانایی برخوردارند بودند. بنابراین دولت نمی تواند از چنین مسئله ای مالیات دریافت کند.
 
زاوه با اشاره به اینکه اگر دولت واردات خودرو را آزاد می کرد، قیمت خودرو‌های وارداتی امروز، به این طرز وحشتناک با افزایش روبرو نمی‌شد، ادامه داد: دولت با توسل به بهانه‌های مختلف واردات خودرو را پنج سالی می‌شود که ممنوع کرده، در حالی که اگر این ممنوعیت رفع شود، بازار خودرو قدری آرام خواهد گرفت، همچنین به اعتقاد بنده در نهایت دولت مجبور خواهد شد که واردات خودرو را آزاد کند، زیرا با توجه به کسری بودجه دولت نیاز دارد که با درآمد‌های حقوق و عوارض گمرکی بخشی از کسری بودجه دولت جبران شود، حال باید دید که چه زمانی این کار صورت خواهد گرفت.
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *