RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

حل مشکلات اقتصادی با کمک بخش خصوصی و مردم

نگاهی به چالش های اقتصادی دولت سیزدهم

۱۲:۰ - ۱۴۰۰/۵/۳۰کد خبر: 324215
ایستانیوز:یکی از موضوعات مهم این است که دولت تا آنجا که می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را به فعالان بخش خصوصی، نهادهای مردمی و مردم بسپارد و خود صرفا در جهت ایجاد هماهنگی و نظارت کلان بر اقتصاد گام بردارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،یکی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران رکود کسب‌وکار، فرصت‌های شغلی بسیار کم و درآمد کم کارکنان شاغل است که موجب شده خانواده‌ها نتوانند از پس مخارج زندگی‌شان بربیایند و زندگی را اداره کنند. تورم، مشکل دیگری است که به کاهش مستمر ارزش پول ملی منجر شده است. دراین بین پرسش اصلی این است که دولت سیزدهم و مردان اقتصادی کابینه برای رونق تولید و راه‌اندازی کسب‌ وکار‌ها باید منابع مالی را از کجا تامین کنند؟ اگر دولت برای رسیدن به هدف افزایش تولید از یک سازوکارهایی استفاده کند که به افزایش تورم منجر شود، این موضوع می‌تواند تولید را از صرفه اقتصادی خارج کند؛ بنابراین متغیرهای اقتصادی را باید با هم تنظیم کرد. یکی از مشکلات اقتصاد ایران این است که مخارج دولت زیاد است و حتی در دورانی که درآمد‌های نفتی دولت زیاد بوده، باز هم میزان مخارج دولت بیشتر از توان مالی‌اش بوده است. درواقع در سال‌های گذشته دولت برای تامین منابع مالی موردنیازش عمدتا به سیستم بانکی فشار وارد کرده و افزایش فشار مالی به بانک‌ها و بانک مرکزی به‌ معنای چاپ پول و رشد پول پرقدرت در اقتصاد است و این خود عامل مهمی برای افزایش تورم است.
 
کارشناسان معتقدند هیچ اقتصادی در تورم‌های بالا به اهدافش دست پیدا نمی‌ کند و لازمه سرمایه ‌گذاری در هر کشوری این است که تورم پایین باشد، اما به ‌طور دقیق ‌تر باید متغیر‌های اقتصادی مانند تولید و تورم را با همدیگر تنظیم کرد. متغیر کاهش تورم را باید از طریق کاهش مخارج دولت، میدان دادن و واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و مردم دنبال کرد، اما راه‌اندازی کسب‌وکار را باید از طریق هدایت منابع مالی موجود در جهت کسب‌وکارهایی که پیشران اقتصاد هستند، دنبال کرد تا اقتصاد را به تحرک وادارند. اگر منابع مالی به سمت این پیشران‌های اقتصاد هدایت شود، می‌توان به اهداف موردنظر در زمینه تولید دست پیدا کرد. علاوه بر این ها احیا برجام باید از اولویت های دولت باشد. با احیای برجام درصد موفقیت دولت در حوزه اقتصاد بیشتر می‌ شود.
 
یکی از موضوعات مهم این است که دولت تا آنجا که می‌تواند فعالیت‌های اقتصادی را به فعالان بخش خصوصی، نهادهای مردمی و مردم بسپارد و خود صرفا در جهت ایجاد هماهنگی و نظارت کلان بر اقتصاد گام بردارد. اگر دولت بخواهد خودش همه کارها را انجام دهد، همان ابتدا منابع مالی‌اش به پایان می‌رسد و مشکلات همچنان پابرجا باقی خواهد ماند. با این حال باید توجه کرد که راز موفقیت دولت، در کار تیمی است. دولت باید در قالب یک کار تیمی چشم‌انداز و اهداف مشخصی را ترسیم کند و با طراحی یک سلسله اقدامات، تلاش کند تا به اهدافش دست پیدا کند. اگر کل تیم یک هدف مشخص را با هم دنبال کنند حتما موفق می‌شوند، اما اگر تک‌روی داشته باشند، قطعا دولت دچار مشکل می‌شود.
منابع مالی ایران همیشه و به ‌ویژه در شرایط فعلی بسیار محدود است؛ بنابراین باید یاد بگیریم که از این منابع برای هدف‌هایی که طراحی کرده‌ایم چگونه استفاده کنیم. علاوه بر کار تیمی دولت باید چشم‌انداز مشخصی داشته باشد تا از پراکنده کاری و روزمرگی جلوگیری کند.



برچسب‌ها:دولت سیزدهم
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *