RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

راهکار‌ مدیریت بازار ارز

۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۵/۲۰کد خبر: 324039
ایستانیوز:آنطور که اکبر کمیجانی، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید: مدیریت واردات و تامین ارز ترجیحی کالاهای اساسی و ضروری، طراحی و عملیاتی‌کردن سازوکارهای ویژه ازجمله تهاتر برای دریافت‌ها و پرداخت‌های ارزی و گسترش عملیات بازار متشکل ارزی از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، با وجود برنامه‌های بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز اما تحلیلگران بر این باورند که برای مدیریت بازار ارز بانک مرکزی باید راهکار‌های دیگری را در پیش بگیرد به‌ویژه آنکه ممکن است مذاکرات هسته‌ای با شکست مواجه شود.
 
در چنین شرایطی ضروری است بانک مرکزی به سرعت راهکارهای نو‌آورانه‌ای را برای مدیریت بازار ارز به اجرا دربیاورد. به‌باور اغلب تحلیلگران اقتصادی تاسیس بورس ارز یکی از راهکارهای مدیریت بازار ارز است که حتی با فرض شکست در مذاکرات هسته‌ای می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار ارز کمک کند. بانک مرکزی از 2سال پیش زمینه‌های تاسیس بورس ارز را در قالب بازار متشکل ارزی فراهم کرد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد این بازار چندان موفق نبوده است.
 
هم‌اکنون بخش عمده معاملات بازار متشکل ارزی به مبادلات نقدی ارز اختصاص یافته و از ابزار‌های مشتقه برای پوشش ریسک حاصل از نوسان ارز خبری نیست. خبر‌های دریافتی نشان می‌دهد برخلاف آنچه رئیس‌کل بانک مرکزی می‌گوید، نهاد ناظر بازار پول برای توسعه معاملات بازار متشکل در قالب بورس ارز اراده جدی ندارد.
 
محمد‌علی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس هم در این‌باره به همشهری می‌گوید: در شرایط فعلی سازمان بورس با همکاری بانک مرکزی در تلاش است که زمینه تاسیس بورس ارز را فراهم کند اما مسیری که در شرایط فعلی با بانک مرکزی دنبال می‌شود، کند است. به‌گفته او، تاسیس بورس ارز می‌تواند به مدیریت بازار ارز کمک کند و محیط با‌ثبات‌تری را در اقتصاد ایجاد کند.
 
در عین حال، برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که صدور مجوز برای افتتاح حساب سپرده‌های ارزی یکی از راهکار‌هایی است که به مدیریت بازار ارز کمک می‌کند.
 
در طول سال‌های گذشته تحلیلگران و اقتصاددانان زیادی به دولت توصیه کرده‌اند که مجوز افتتاح حساب‌های ارزی را صادر کند چراکه افزایش تعداد سپرده‌های ارزی خرد خود می‌تواند به ایجاد تعادل در بازار ارز و افزایش مبادلات ارزی کمک کند.
 
حتی پیش از این برخی نمایندگان مجلس از بررسی طرح‌هایی خبر داده بودند که براساس آن به برخی حساب‌های ارزی سود ارزی نیز پرداخت می‌شد اما در نهایت خبری از این وعده‌ها نشد و طرح صدور مجوز افتتاح سپرده‌های ارزی نتیجه‌ای در‌بر‌نداشت.
 
به باور اقتصاد‌دانان، چنانچه متقاضیان بتوانند از طریق افتتاح حساب ارزی در بانک‌ها سود ارزی دریافت کنند، منابع ارزی بانک‌‌ها افزایش خواهد یافت و این خود می‌تواند عاملی برای مدیریت بازار ارز باشد، با این حال، دولت دوازدهم اقدام عملی در این‌باره انجام نداد و حتی برخی حساب‌های ارزی را به ریالی تبدیل کرد و به از دست رفتن اعتماد سپرده‌گذاران ارزی منجر شد.
 
عزت‌الله یوسفیان ملا، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس در این‌باره می‌گوید: مناسب است تا برای پرداخت سود ارزی به سپرده‌های ارزی به دلار، طرحی در مجلس به تصویب برسد که در این صورت خزانه کشور تکان خواهد خورد و قیمت ارز هم پایین می‌آید.
 
به‌گفته او، به خدمت نگرفتن راه‌های اینچنینی دولت را به سمت چاپ اسکناس بدون پشتوانه سوق خواهد داد که رشد تورم و بالا رفتن نقدینگی را به‌دنبال دارد. به‌گفته او، در شرایط فعلی ارز خانگی می‌تواند به اقتصاد کمک کند درحالی‌که دولت قبل هیچ کاری برای جذب این پس‌انداز‌های ملی انجام نداد.
 
 
 
 

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *