RSS
امروز شنبه ، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش طلافروشان به مالیات برعایدی سرمایه

خریدهایی که از بی ارزش شدن پول می کاهد

خبر مهم برای طلافروشان

منتظر صلح دلار کاغذی و دیجیتال باشید

چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد

تقویت بورس، زمینه‌ساز ورود سرمایه‌های خرد مردم به سمت تولید

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

کاهش تولید در صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی

قطع برق کارخانه ها و کاهش تولید

۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۴/۲۱کد خبر: 322158
ایستانیوز:مشخص نیست قطع برق کارخانه‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. وزارت نیرو می‌گوید روند عرضه و تقاضای برق در مرداد‌ماه به تعادل می‌رسد و خاموشی‌ها کم می‌شود اما برخی تحلیلگران بر این باورند که بحران صنعت برق دست‌کم تا شهریور‌ماه ادامه دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)، به ‌دنبال قطع برق صنایع، با تصمیم دولت، فعالیت تولیدکننده ‌های فولاد، سیمان و بخشی از مجموعه های پتروشیمی به ‌طور کامل متوقف شده است و این شرکت‌ها عملا نمی‌توانند تولید کنند. برآورد می‌شود تولیدکننده‌های سیمان برای ادامه فعالیت مجبورند مازوت بسوزانند. برخی اطلاعات نیز نشان می‌دهد برق پتروشیمی تولید ‌کننده مواد پلیمری درخط اتیلن غرب نیز قطع شده و فعالیت آنها را متوقف کرده؛ اتفاقاتی که به کاهش تولیدات صنعتی در کشور منجر خواهد شد زیرا صنایع فولاد، سیمان و پتروشیمی از صنایع پیشران بوده که بسیاری از صنایع دیگر به آن ها وابسته هستند.
 
به دنبال افزایش خاموشی‌ها و بروز بحران در صنعت برق، هفته گذشته دولت دستور داد برق صنایع بزرگ و متوسط ازجمله سیمان، فولاد و پتروشیمی تا حل مشکلات صنعت برق قطع شود یا به کمترین میزان خود برسد. این موضوع موجب شده درکنار ریسک نتایج مذاکرات هسته‌ای در وین و سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم، یک ریسک تازه هم به بازار سرمایه اضافه شود و آن ریسک قطع برق است که می‌تواند عملکرد شرکت‌ها را تحت‌تأثیر شدید قرار دهد. هنوز شرکت‌هایی که قطع برق شامل آنها شده، گزارشی درباره آثار مالی این قطعی منتشر نکرده‌اند اما مدیران این شرکت‌ها در گفت‌وگو با رسانه‌ها تأکید کرده‌اند قطع برق به کاهش درآمد آنها منجر خواهد شد. خبر‌ها نشان می‌دهد فعالیت شرکت‌های تولید‌کننده فولاد به ‌طور کامل متوقف شده و حتی تولیدکننده‌هایی که خود نیروگاه دارند نیز باید برق خود را وارد شبکه سراسری کنند.
 
مشخص نیست قطع برق کارخانه‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. وزارت نیرو می‌گوید روند عرضه و تقاضای برق در مرداد‌ماه به تعادل می‌رسد و خاموشی‌ها کم می‌شود اما برخی تحلیلگران بر این باورند که بحران صنعت برق دست‌کم تا شهریور‌ماه ادامه دارد. با طولانی‌شدن قطع برق، باید شاهد آثار طولانی‌مدت‌تری بر صنایع باشیم که به‌ معنای کاهش بیشتر درآمد آنهاست.
 
به‌ دلیل مشکلاتی که در تولید و مصرف گاز در زمستان وجود دارد، هر سال برخی از صنایع با قطع گاز هم مواجه می‌شوند و این یعنی در تابستان قطع برق و در زمستان قطع گاز که می‌تواند چالش تولید را در صنایع بیشتر کند. برخی برآورد‌ها نشان می‌دهد بحران آب هم چالش دیگری است که ممکن است درصورت به‌ نتیجه ‌نرسیدن طرح‌های انتقال آب، فعالیت صنایع را با چالش جدی در سال های آینده مواجه کند؛ اگر چه که فعالان حوزه محیط زیست با طرح های انتقال آب مخالف هستند.
 
به‌ دنبال توقف کامل فعالیت تولیدکننده‌های فولاد و بروز مشکلات مختلف برای این صنعت، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به وزیر صنعت نامه نوشتند و خواستار آن شدند که حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد به‌ جز ذوب و فولادسازی، مشابه سایر صنایع امکان فعالیت و تولید داشته باشند و به واحدهای ذوب و فولادسازی نیز حداقل در زمان غیر از اوج بار مثل ساعات شب، اجازه فعالیت داده شود. مطابق اطلاعات دریافتی، هم‌اکنون فعالیت واحدهای ذوب، ریخته‌گری، نورد، ذوب القایی و قوس الکتریکی و کنسانتره‌سازی در شرکت‌های فولاد‌سازی‌ به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرده است: محدودیت‌های اخیر ابلاغی برای کارخانه‌های زنجیره فولاد که حداکثر ۱۰درصد از دیماند مصرفی آنان را مجاز شمرده است، عملاً موجب تعطیلی واحد‌های تولیدی این زنجیره شده که قطعاً تبعات نامطلوبی برای تنظیم بازار داخلی محصولات فولادی خواهد داشت و همچنین موجب اخلال در روند صادرات و ارزآوری فولاد کشور خواهد شد. انجمن فولاد پیشنهاد کرده است: به‌جای دستور تعطیلی به همه کارخانه‌های زنجیره فولاد، به این انجمن اجازه داده شود تا با همکاری شرکت‌های تولیدی، با مدیریت تولید در این زنجیره، کاهش برق مصرفی مورد انتظار از صنعت فولاد را برنامه‌ریزی و مدیریت کند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *