RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

مرکز آمار ایران مسئول تهیه و تولید شاخص تورم و رشد اقتصادی است

منابع آماری متفاوت در محاسبه ارزش افزوده

۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۱/۳۰کد خبر: 318900
ایستانیوز:در حوزه تورم، بانک مرکزی صرفاً برای جمع‏‌آوری اطلاعات قیمت، فقط به تعدادی از شهرهای بزرگ کشور مراجعه و نتایج را به عنوان تورم کل کشور اعلام می‌‏کند ولی مرکز آمار ایران اطلاعات تغییرات قیمت را برای خانوارهای کل کشور جمع­‌آوری و به این منظور به ۲۳۱ شهر و ۶۶۲ آبادی کشور به شکل ماهانه مراجعه می‏‌کند.
ایوب فرامرزی، معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار ایران/تاریخچه تشکیل سازمان‌های آماری مربوط به سال­های پس از جنگ جهانی دوم است. ضرورت تمرکز مدیریت آمارهای رسمی کشور در چارچوب یک نهاد تخصصی برای تسریع شکل­گیری جریان‌­های معطوف به توسعه، سبب شکل‌­گیری سازمان­‌های آماری شد. در این راستا مسئولیت تولید و انتشار بسیاری از آمارهای مختلف، از برخی دستگاه‌­ها گرفته و به مراکز آماری سپرده شد. اما فرایند انتقال مسئولیت­‌ها به ندرت از 5 الی 10 سال فراتر رفته است.
 
اما در ایران، در تیرماه 1344 ه.ش قانونی در مجلس شورای ملی به تصویب رسید که مرکز آمار ایران را بنا نهاد و این مرکز را از وزارت کشور منتزع کرد و به عنوان زیرمجموعه سازمان برنامه به رسمیت شناخت. در این قانون، بر تمرکز بیشتر در جمع‌‏آوری اطلاعات از طریق طرح‌های آمارگیری نمونه‌ای و سرشماری مرکز آمار ایران تأکید شد و همه دستگاه‌ها را موظف کرد تا آمار و اطلاعات مورد نیاز مرکز آمار ایران را در اختیار این مرکز قرار دهند. در قانون مرکز آمار ایران مصوب بهمن‌‏ماه سال 1353 مجلس شورای ملی به صراحت مسئولیت تهیه و تولید نرخ تورم و رشد اقتصادی به مرکز آمار ایران داده شد، همچنین بر اساس ماده 10 احکام دائمی برنامه­‌های توسعه کشور نیز به منظور یکپارچه‌­سازی و رفع موازی‌‏کاری در تولید و انتشار آمارهای رسمی، مرکز آمار ایران مرجع رسمی تهیه، تولید و انتشار آمارهای رسمی کشور معین شد.
 
 اینک سال‌­هاست که مرکز آمار ایران بر اساس قانون به تهیه و تولید هر دو شاخص تورم و رشد اقتصادی می‏‌پردازد اما هنوز بعد از گذشت تقریباً 46 سال بانک مرکزی حاضر به پذیرش قانون نشده و کماکان به تولید و انتشار این آمارها اقدام می‌کند.
 
در حوزه تورم، بانک مرکزی صرفاً برای جمع‏‌آوری اطلاعات قیمت، فقط به تعدادی از شهرهای بزرگ کشور مراجعه و نتایج را به عنوان تورم کل کشور اعلام می‌‏کند ولی مرکز آمار ایران اطلاعات تغییرات قیمت را برای خانوارهای کل کشور جمع­‌آوری و به این منظور به 231 شهر و 662 آبادی کشور به شکل ماهانه مراجعه می‏‌کند. بیش از 25 درصد از جمعیت کشور در روستاها سکونت دارند و این هم‌وطنان­مان دارای الگوی مصرفی متفاوت با خانوارهای ساکن شهر هستند لذا تعمیم تورم شهرهای بزرگ به مناطق روستایی و کل کشور با اشتباه و خطا همراه است. از سوی دیگر مرکز آمار ایران اطلاعات 475 قلم کالا را هر ماه جمع‌‏آوری می‌­کند اما تعداد اقلام بانک بسیار کمتر است. مرکز آمار ایران آمار تورم را به تفکیک نقاط شهری و روستایی و کل­ کشور تولید می­‌کند. همچنین آمار تورم را به تفکیک استان‌­های کشور و دهک‌­های درآمدی تولید می‌­کند که ارائه آمار تورم با چنین تفکیک‌­هایی برای بانک مرکزی امکان‌‏پذیر نیست.
 
در حوزه رشد اقتصادی، مهم‌ترین عامل ایجاد اختلاف در نتایج رشد اقتصادی ناشی از منابع آماری متفاوت در محاسبه ارزش افزوده رشته فعالیت‌های مختلف است. آمارگیری‌های نمونه‌ای مرکز آمار بر اساس طرح فنی، طراحی و اجرا می‌شود. لذا انتخاب نمونه در آن‌ها به شیوه‌های علمی صورت می‌گیرد. همچنین طرح‌های آمارگیری کارگاه‌های صنعتی (سالانه با مراجعه به 20780 کارگاه) و معادن در حال بهره‏‌برداری کشور که مورد استفاده حساب‌های ملی است تقریباً به صورت تمام‏‌شماری اجرا می‌شود. آمارهای ثبتی مورد استفاده در حساب‌های ملی نیز دارای پوشش گسترده و وسیعی است.
 
اطلاعات مورد استفاده در تهیه حساب‌های ملی در مرکز آمار ایران دارای پوشش کامل موضوعی و جغرافیایی است (سالانه حدود 60 طرح آمارگیری ویژه حساب‌های ملی در مرکز آمار ایران اجرا می‌شود). به عنوان مثال طرح هزینه و درآمد خانوار که نتایج آن برای تهیه حساب‌های ملی و شاخص‌های قیمت به‌کار می‌رود پوشش کامل شهری و روستایی دارد. اما بانک مرکزی امکان تهیه و اجرای طرح‌های آماری مرکز آمار ایران را ندارد لذا در محاسبات ملی عمدتاً از برآوردها و تخمین‌ها استفاده می‌کند./ آینده نگر 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *