RSS
امروز یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش طلافروشان به مالیات برعایدی سرمایه

خریدهایی که از بی ارزش شدن پول می کاهد

خبر مهم برای طلافروشان

منتظر صلح دلار کاغذی و دیجیتال باشید

چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد

تقویت بورس، زمینه‌ساز ورود سرمایه‌های خرد مردم به سمت تولید

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

امروز بودجه در صحن مجلس بررسی می‌شود

کلیات بودجه منتظر رای دوباره مجلس

۱۱:۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸کد خبر: 317484
ایستانیوز:بعد از سیزده روز بار دیگر مجلس لایحه بودجه ۱۴۰۰ را بررسی می‌کند. دیروز دولت بعد از انجام اصلاحاتی در لایحه بودجه آن را تقدیم مجلس کرده است. به نظر می‌رسد دولت در اصلاحیه بودجه سعی در تغییر برخی اعداد پر سروصدا مانند میزان فروش نفت، سهم صندوق توسعه از دلارهای نفتی و درآمدهای مالیاتی داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،پس از سیزده روز از رد کلیات بودجه در مجلس، روز گذشته دولت اصلاحیه بودجه سال 1400 را با اصلاحیه‌ای هفت برگه‌ای تقدیم مجلس کرد و امروز در صحن توسط نمایندگان باحضور محمدباقر نوبخت بررسی می‌شود.
 
 روز 12 آذرماه دولت لایحه بودجه خود برای سال آینده را تقدیم مجلس کرده بود، اما پس از دو ماه اصلاح لایحه در کمیسیون تلفیق مجلس، نمایندگان نه به اصلاحات این کمیسیون رأی مثبت دادند و نه به کلیات لایحه دولت. از همان ابتدا لایحه بودجه 1400 با حاشیه‌هایی همراه بود و درنهایت دولت پذیرفت که لایحه خود را براساس خواسته‌های مجلس در مهلت دو هفته‌ای اصلاح و دوباره به مجلس بازگرداند که دیروز این اصلاحیه در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفت و قرار است که امروز درباره آن تصمیم‌گیری شود.
 
افزایش 13 هزار میلیارد تومانی منابع عمومی بودجه، کاهش 40 هزار میلیارد تومانی مصارف و افزایش 53 هزار میلیارد تومانی اوراق قرضه، کاهش 34 هزار میلیارد تومانی کسری تراز عملیاتی، افزایش 25 هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی و حق تعرفه واردات گوشی‌های لوکس شاید مهم‌ترین اصلاحیه‌های بودجه سال آینده باشد که در صورت رأی آوردن در صحن علنی مجلس، برای  بررسی بیشتر  به  کمیسیون  تلفیق  ارسال  می‌شود. 
 
از همان روزهای نخست انتشار کلیات بودجه سال 1400 خیلی‌ها معتقد بودند که درآمدها به‌خصوص در قسمت فروش نفت، محقق نمی‌شود و بنابراین منابع عمومی بودجه بیش‌ازحد برآورد شده، در اصلاحیه منابع عمومی بودجه با افزایشی 13 هزار میلیارد تومانی به 854 هزار میلیارد تومان رسید؛ اما رئیس‌جمهوری در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس سقف منابع را به 855 هزار میلیارد تومان افزایش داده بود که در اصلاحیه 600 میلیارد تومان کاهش یافت.
 
از طرفی باوجود بیماری کرونا و بیم از شیوع گسترده مجدد کرونا، ممکن است مشکلات بیشتری برای کسب‌وکارها از حیث زمان و نوع فعالیت ایجاد شود، اما در اصلاحیه درآمدهای مالیاتی نیز 25 هزار میلیارد تومان بالا رفته و به 250 هزار میلیارد تومان رسیده است. البته مدت‌هاست که فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی تأکید می‌کنند برای افزایش درآمدهای مالیاتی باید فرارها و معافیت‌ها را کاهش داد که به نظر نمی‌رسد خبری از کاهش معافیت‌ها باشد. در اصلاحیه بودجه قرار است سهم صندوق توسعه از فروش روزانه نفت تا سقف یک‌میلیون بشکه، 20 درصد و فروش بیشتر، 38 درصد باشد. به نظر می‌رسد دولت در اصلاحیه بودجه سعی در تغییر برخی اعداد پر سروصدا مانند میزان فروش نفت، سهم صندوق توسعه از دلارهای نفتی و درآمدهای مالیاتی داشت. بااین‌وجود همچنان تکیه اقتصاد کشور بر نفت بسیار است. موضوعی که آسیب‌پذیری کشور مقابل تحریم و کرونا همچنین تاب‌آوری در برابر مشکلات اقتصادی را کاهش می‌دهد.
 
حالا باید منتظر بررسی این لایحه در مجلس ماند و دید که سرنوشت یازده اصلاح بر بودجه سال 1400 به کجا خواهد رسید و آیا کلیات بودجه با وجود اصلاحاتی، رای می‌اورد یا نه؟
 

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:کلیات بودجه، مجلس
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *