RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

انتخاب بایدن و ترامپ هرکدام چه اثراتی به همراه دارد؟

بازارهای ایران و انتخابات آمریکا

۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۸/۱۲کد خبر: 313651
ایستانیوز:به اعتقاد کارشناسان چالش های اقتصادی ایران بسیار فراتر از انتخاب هر رئیس جمهوری در آمریکاست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،انتخابات آمریکا حدود 24 ساعت دیگه به صورت رسمی آغاز می شود و در این بین نه تنها چشم میلیون ها آمریکایی بلکه میلیاردها نفر در جهان به پیروز این انتخابات است. رئیس جمهوری که با عملکرد خود و تصمیماتش نه تنها سرنوشت آمریکایی ها را رقم می زند بلکه اثرات اقداماتش در جهان قابل مشاهده است. در این بین بازارهای ایران هم در هفته های گذشته چشم انتظار انتخابات آمریکاست و حتی مشاهدات میدانی نشان می دهد بسیاری از فروشندگان کالاها خرید و فروش را متوقف کرده اند تا پیروز انتخابات آمریکا مشخص شود. اما سوال اصلی این است که حضور ترامپ و بایدن هر کدام چه اثراتی در آینده بازارهای ایرانی می تواند داشته باشد.
 
اگر ترامپ باقی بماند؟
 
حضور مجدد ترامپ در کاخ سفید برای ایران به معنی ادامه روند کنونی تحریم ها ( حتی فشارهای بیشتر) خواهد بود و موضوع اثرات منفی بسیاری در بلند مدت و کوتاه مدت روی بازارهای ایران خواهد گذاشت. در این بین البته بخشی از کارشناسان معتقدند با اعلام پیروزی ترامپ ممکن است برای مدت کوتاهی بورس صعودی شود ولی در طولانی مدت روند شاخص نزولی خواهد شد. در کنار این به اعتقاد کارشناسان واکنش بازارهای طلا، سکه، ارز، مسکن و خودرو و... به ریاست جمهوری ترامپ به شدت صعودی خواهد بود اگر چه که در بازه طولانی مدت روند رشد قیمت ها کندتر می شود.
 
اگر بایدن رئیس جمهور شود؟
 
جو بایدن که در دوره ریاست جمهوری اوباما معاون اول او بود؛ تفکرات اوباما را در مقابل ایران ادامه خواهد داد و همان گونه که اعلام کرده است در صورت پیروزی، آمریکا به برجام بازخواهد گشت، اما نکته مهم این است که این روند طولانی خواهد بود و شاید ماه ها طول بکشد. از طرف دیگر نباید فراموش کرد که نگاه کلی آمریکا در مقابل ایران با حضور بایدن هم به صورت کلان تغییر نخواهد کرد. اما واکنش بازار به حضور بایدن به اعتقاد کارشناسان مثبت خواهد بود و باید در انتظار ریزش قیمت ها باشیم. به این معنی که قیمت ارزهای خارجی به خصوص دلار به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و طلا و سکه هم ریزش چند میلیون تومانی را تجربه می کنند. بازار خودروهای خارجی هم با شکست قیمت ها و افت قیمت رو به رو خواهد شد. البته این خیلی خیال پردازانه است که تصور شود همه شرایط اقتصادی کشور بهبود پیدا می کند بلکه همه کاهش قیمت ها مقطعی است و در بلند مدت باید در انتظار رشد قیمت ها (به صورت کند) بود و نباید تصور کرد که ریزش قیمت ها خیلی خیلی گسترده است.
 
مشکل اقتصاد ایران
 
مشکلات اقتصادی ایران بدون شک بسیار فراتر از انتخابات آمریکاست و همین نکته که اقتصاد و بازارهای کشوری به انتخابات کشوری دیگر گره بخورد خود بیانگر همین شرایط است. به اعتقاد کارشناسان نکته مهمی که وجود دارد ( به خصوص چند ماه مانده به انتخابات ایران) این است که اقتصاد ایران باید به صورت اساسی مورد بازنگری و اصلاح ساختاری قرار گیرد و اگر این اتفاق رخ ندهد؛ مشکلات اساسی اقتصاد ایران جدا از اینکه چه کسی در آمریکا رئیس جمهور بشود، باقی خواهد ماند.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *