RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران تحلیل کرد:

عنصر ترس از بازار سرمایه رخت بر بسته است؟

۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۷/۲۰کد خبر: 311122
ایستانیوز:عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان و نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران بر این عقیده است که اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند، احتمال رشد شاخص به دلیل افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها کماکان وجود خواهد داشت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،پس از سقوط آزاد شاخص بورس که از اواخر مرداد ماه آغاز شد، حالا کاهش چشمگیر صف‌های فروش و روند رو به صعود شاخص، این نوید را به تحلیلگران بازار سرمایه می‌دهد که «دوران اصلاح» به پایان خود نزدیک شده است. اما در این صورت می‌توان چنین استنباط کرد که صاحبان رفتارهای هیجانی از بازار خارج شده‌اند؟ و دیگر اینکه، تغییر جهت شاخص تحت تاثیر چه عواملی محقق شد و تا چه حد می‌تواند به پایداری آن امیدوار بود؟
 
نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه «ترس» و «هیجان» از بازار خارج شده و تعادل تا حدودی بر بازار سهام حاکم شده است، گفت: بازار سرمایه از ابتدای سال 1399، رشد تندی را تجربه کرد و پس از آن، این رشد هیجانی اصلاح شده و شاخص تا رقم یک میلیون و پانصد نیز سقوط کرد. این در حالی است که شاخص کانال دو میلیون و صد را هم رویت کرده بود. اما اکنون پس از آن اصلاح، حدود یک هفته است که بازار در وضعیت تعادل قرار دارد. البته در برخی روزها مثبت و برخی روزها منفی است. امروز (یکشنبه 20 مهرماه 99) هم شاخص رشد داشته و به کانال یک و میلیون 600 واحد نزدیک شده است.
 
عباس آرگون در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران افزود: یکی از دلایلی که می‌توان برای اصلاح بازار برشمرد، افزایش نرخ ارز است. افزایش نرخ ارز به نوعی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کرد و افرادی که رفتار هیجانی داشتند از بازار خارج سهام خارج شده و به بازار ارز روانه شدند. به نظر می‌رسد اکنون کسانی در بازار مانده‌اند که نگاه میان‌مدت و بلندمدت‌تری به بازار دارند. رفتار صحیح در بازار سرمایه نیز این گونه است که افراد نباید به صورت هیجانی و بر اساس صف‌های خرید و فروش وارد شده یا خارج شوند. عملا با حضور هیجانی افراد، آسیب بیشتری به بازار می‌رسد و اکنون این استنباط وجود دارد که آنها که از اصلاح بازار ترسیدند و رفتار هیجانی داشتند، از آن خارج شده‌اند.
 
 او با بیان اینکه بازار باید متناسب با دیگر متغیرهای اقتصادی رشد کند، افزود: پیش‌بینی من این است که بازار در محدوده جدید خود باقی بماند. اما اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند، احتمال رشد شاخص به دلیل افزایش ارزش جایگزینی شرکت‌ها کماکان وجود خواهد داشت. اکنون مهمترین بحث این است که در بازار کمترین دخالت از سوی سیاستگذار صورت بگیرد و از نظر زیرساختی، زیرساخت‌های بازار کاملا مهیا و آماده باشد. در عین حال، منابعی که به سمت بازار می‌آید به سمت بنگاه‌ها هدایت شود و بخش‌های مولد بتوانند از این منابع استفاده کنند.
 
آرگون در ادامه به اقدامات ضروری دیگری که سیاستگذار در شرایط کنونی باید نسبت به آن اقدام کند، پرداخت و گفت: وقتی رشد هیجانی رخ می‌دهد، سیاستگذار باید با افزایش عرضه به این تقاضا پاسخ دهد. همچنین اگر بازار در شرایط تعادلی قرار گرفت، نسبت به حذف دامنه نوسان اقدام کند. در این صورت افراد با تحلیل بیشتری وارد بازار شده و فضای تحلیلی بر بازار سرمایه حاکم می‌شود. در این فضای تحلیلی سهامداران می‌دانند که سهامی‌که خریداری می‌کنند، ممکن است، افت داشته باشد و بدون منطق و نیز تاسی از رفتار یکدیگر اقدام به خرید سهم نمی‌کنند.
 
او افزود: بازار سرمایه می‌تواند فرصت خوبی برای تامین مالی بنگاه‌ها فراهم کند. در واقع، دولت می‌تواند منابع خرد مردم را از طریق عرضه طرح‌های نیمه‌تمام به صورت عرضه اولیه جذب کند. در این صورت، منابع به بخش تولید روانه شده و نتیجه این اقدام، علاوه بر افزایش ظرفیت تولید، افزایش اشتغال‌زایی نیز خواهد بود.

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:بازار سرمایه
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *