RSS
امروز یکشنبه ، ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی

پیش‌بینی صعودی رشد اقتصادی جهان

توصیه بلومبرگ به سرمایه گذاری در بورس ایران

معمای بنزین در ایران

طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟

دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

شروع پرقدرت بیمه پارسیان در سال ۱۴۰۳

برگزاری همایش مدیران بیمه دی در شیراز

برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

واکنش طلافروشان به مالیات برعایدی سرمایه

خریدهایی که از بی ارزش شدن پول می کاهد

خبر مهم برای طلافروشان

منتظر صلح دلار کاغذی و دیجیتال باشید

چک دیجیتال ۱۲ بانک نقدپذیر شد

تقویت بورس، زمینه‌ساز ورود سرمایه‌های خرد مردم به سمت تولید

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

مشوق های صادراتی به دست صادرکنندگان می رسد؟

بسته حمایت از صادرات به‌زودی ابلاغ می‌شود

۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۳/۲۱کد خبر: 307243
ایستانیوز:وزارت صمت با دستور مستقیم معاون اول رئیس‌جمهور از ماه‌های ابتدایی امسال و باوجود کرونا به دنبال تدوین بسته حمایت از صادرات در سال جاری بود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته اعلام کرد بسته حمایت از صادرات تا پایان خردادماه ابلاغ می‌شود و در آن اعتبارات موردنیاز صادرکنندگان برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی در نظر گرفته‌شده است. البته این بسته حمایتی در شرایطی قرار است ابلاغ شود که کرونا بخش‌های مختلف اقتصاد از تولید گرفته تا صادرات را با مشکلات بسیاری روبه‌رو کرده و عملاً نمایشگاه‌های جهانی چند ماهی است تعطیل‌شده‌اند و بسیاری از صادرکنندگان هم به دلیل محدود شدن ترددها در مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با چالش‌های جدی مواجه و برای پیشبرد کارهایشان نیازمند کمک‌های دولتی هستند.
 
سال گذشته بسته حمایت از صادرکنندگان در سال 1398 دو ماه مانده به پایان سال ابلاغ شد که اعتراضات بسیاری را به همراه داشت و حالا دولت در تلاش است با ابلاغ سریع‌تر بسته حمایتی روش سال قبل خود را اصلاح کند؛ تجار و صادرکنندگان می‌گویند بسته حمایت از صادرات در عمل سال گذشته کار آیی نداشت؛ زیرا از یک‌سو کرونا از اسفند کشور را فراگرفت و از سوی دیگر منابع حمایت از صادرکنندگان هم دربسته مشخص نبود.
 
رییس کنفدراسیون صادرات ایران محمد لاهوتی بهمن سال گذشته به ایسنا گفته بود: «فعلاً منابع مالی اجرای بسته حمایت از توسعه صادرات غیرنفتی تعیین نشده و مشخص نیست چه بخشی از این بسته امکان اجرایی شدن تا پایان سال را دارد. متأسفانه در شرایطی که این بسته در بودجه سال ۱۳۹۸ در نظر گرفته‌شده بود اما درنهایت در روزهای ابتدایی بهمن‌ماه و در شرایطی که کمتر از دو ماه تا پایان سال باقیمانده، ابلاغ شد و به همین دلیل احتمالاً اجرای آن با ابهاماتی روبه‌رو خواهد بود.» او معتقد است تأخیر در نهایی شدن ابلاغ بسته حمایت از صادرات غیرنفتی، زمان استفاده از این بسته را برای صادرکنندگان بسیار محدود می‌کند و به همین دلیل اگر بناست حمایتی صورت گیرد، باید در ماه‌های ابتدایی سال، منابع و شرایط استفاده از این بسته نهایی شود.
 
برای جبران این شرایط وزارت صمت با دستور مستقیم معاون اول رئیس‌جمهور از ماه‌های ابتدایی امسال و باوجود کرونا به دنبال تدوین بسته حمایت از صادرات در سال جاری بود؛ بسته‌ای که به نظر می‌رسد آماده‌شده و طی هفته آینده ابلاغ می‌شود. حمید زادبوم، رییس سازمان توسعه تجارت درباره جزییات این بسته گفته است:« در سال جاری بسته مشوق‌های صادراتی، با حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار، در بودجه سال ۹۹ در نظر گرفته‌شده است. با حمایت سازمان برنامه‌وبودجه مقررشده تا در سال ۹۹، بسته حمایتی و مشوق‌های صادراتی در سه‌ماهه ابتدای سال جاری تدوین‌شده و حتی تنخواهی نیز در این حوزه به سازمان توسعه تجارت ایران اختصاص یابد.»
 
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای تصویب بسته حمایت از صادرات امیدواریم منابع مالی این بسته منجر به توسعه صادرات شود. یک بخش اعتبارات ریالی صندوق توسعه ملی است که هنوز مبالغ اعلام‌نشده اما به‌محض اعلام آن را دربسته حمایت از صادرات لحاظ خواهیم کرد. یک بخش از منابع مالی بسته حمایت از صادرات هم مربوط به ۶۰۰ میلیارد تومان مشوق صادراتی است که در بودجه سال ۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با تصویب بسته حمایت از صادرات در تلاش خواهیم بود منابع آن را صرف توسعه زیرساخت‌های صادرات در مرزها، بنادر و مراکز تولید کنیم.»
 
البته همه جزییاتی که معاون وزیر صمت اعلام کرده در شرایطی است که فعالان بخش خصوصی و صادرکنندگان کشور می‌گویند در سال‌های گذشته بسته‌های حمایت از صادرات در عمل نتوانسته است به‌صورت واقعی تحقق پیدا کند به صورتی که مثلاً در سال 1397 برای بسته حمایت از صادرات حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع پیش‌بینی‌شده بود ولی درنهایت آنچه به‌طور عملیاتی تخصیص داده شد تنها حدود ۲۰ میلیارد تومان بود.

خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *