RSS
امروز جمعه ، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

برگزاری نشست تحلیلی صنعت فولاد با محوریت فولاد ارفع

پرداخت بیش از ۲۲۷ میلیارد ریال وام قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری

قیمت بیت کوین کجا به کف می‌رسد؟

بانک سپه ۹۹ ساله شد

مردم کدام استان ها بیشترین شاخص فلاکت را دارند؟

پشت سر سکه دولتی چه می‌گویند؟

جدیدترین تمهیدات بانک صادرات برای پشتیبانی از دانش‌بنیان‌ها

بانک شهر عضو متولی ریال دیجیتال شد

چک‌های ۱ میلیارد ریالی به دست برندگان وین‌کارت رسید

تبریک مدیرعامل بانک سپه به مناسبت «روز معلم»

دلایل بازنگری مصوبه جدید بازارگردانی تشریح شد

جمعیت خانه‌ندار‌ها

علی ابدالی سرپرست بانک سینا شد

رفتار مشکوک بانک مرکزی و صدای دیوان محاسبات

پیشرفت جامعه در گرو نظام آموزشی پویا و معلمان فرهیخته و متعهد است

آیین تجلیل از بازنشستگان بیمه آسیا برگزار شد

بانک مرکزی شرط صدور چک را اعلام کرد

برات سپامی به تأمین مالی کسب‌و‌کار‌ها کمک می‌کند

پرداخت عوارض آزادراهی دیگر شرط صدور بیمه‌نامه نیست

حضور اثربخش بانک رفاه کارگران در نمایشگاه ایران اکسپو

تقدیر نخبگان شاهد و ایثارگر از خدمات شرکت بیمه دی

جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه تصویب شد

آشِ شورِ دلار چند نرخی

استراتژی بهینه رشد تولید

گیلان، تهران و کردستان نامناسب‌ترین استان ها ازنظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری هستند

وضعیت امنیت سرمایه گذاری در تابستان بدون تغییر باقی ماند

۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰کد خبر: 302244
ایستانیوز:در تابستان ۱۳۹۸ سه مؤلفه زیر به‌عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری ارزیابی‌شده‌اند: ۱. عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده‌شده (۸.۳۵)/ ۲.اعمال‌نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی (۸.۲۱)/ ۳.عمل مسئولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده‌شده (۸.۱۰).
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،مرکز پژوهش‌های مجلس هفتمین سنجش فصلی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران را منتشر کرد. شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران در تابستان 1398 کمیت 6.07 از 10(10 بدترین حالت) ارزیابی‌شده است.
 
مقدار عددی این شاخص در مطالعه بهار 1398، 6.07 محاسبه‌شده بود که نشان می‌دهد شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان 1398 نسبت به فصل قبل از آن تغییری نداشته است. به عبارت دقیق‌تر، وضعیت کلی امنیت سرمایه‌گذاری در تابستان 1398 نسبت به فصل قبل از آن از منظر فعالان کسب‌وکار مشارکت‌کننده در این مطالعه، درمجموع تغییر خاصی نکرده است.
 
بررسی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری از فصل پاییز 1397 با کمیت 6.43 و فصل زمستان 1397 با کمیت 6.18 و فصل بهار 1398 با کمیت 6.07 و فصل تابستان 1398 نیز با کمیت 6.07 نشان‌دهنده مناسب‌تر شدن وضعیت نسبی این شاخص طی سه فصل گذشته است و بی‌ثباتی‌های سال 1397 به‌تدریج در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری ایران کمرنگ می‌شود. عواملی چون ثبات در بازار ارز، روند کاهشی نرخ تورم، ثبات نسبی قیمت مواد اولیه، تخلیه بار روانی و تا حدودی اقتصادی تحریم‌های خارجی، انجام برخی اقدامات مؤثر در قوه قضائیه، به‌روزرسانی اطلاعات آماری دریافت شده از نهادهای مرتبط در پایش بهار و تابستان 1398، افزایش دامنه مشارکت‌کنندگان در ارزیابی تابستان 1398 و سایر عوامل قابل‌تحلیل را می‌توان دلیل بهبود نسبی وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری تا بهار 1398 و تثبیت و عدم‌تغییر آن در تابستان 1398 دانست.
 
براساس ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش، در تابستان 1398 سه مؤلفه زیر به‌عنوان نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری ارزیابی‌شده‌اند: 1. عمل مسئولان ملی به وعده‌های داده‌شده (8.35)/ 2.اعمال‌نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی (8.21)/ 3.عمل مسئولان استانی و محلی به وعده‌های اقتصادی داده‌شده (8.10).
 
مناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری (نسبت به سایر مؤلفه‌ها) طی تابستان 1398 نیز عبارت‌اند از: 1.سرقت مالی (پول نقد، کالا، تجهیزات) (4.01)/ 2.رواج توزیع کالای قاچاق (4.59)/ 3.استفاده غیرمجاز از نام و علائم تجاری یا مالکیت معنوی (4.70).

 

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، نامناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری در ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در پیمایش تابستان 1398، مشابه بهار 1398 بوده است. همچنین رتبه اول و دوم مناسب‌ترین مؤلفه‌های امنیت سرمایه‌گذاری (نسبت به سایر مؤلفه‌ها) در تابستان 1398 مشابه ارزیابی بهار 1398 بوده و رتبه سوم در پایش قبل مشترکاً مربوط به دو مؤلفه استفاده غیرمجاز از نام و علائم تجاری یا مالکیت معنوی و مؤلفه میزان اختلال ایجادشده در اثر تحریم‌های خارجی (با ارزیابی یکسان (4.50)) است.

نامناسب‌ترین مؤلفه برای امنیت سرمایه‌گذاری که فعالان اقتصادی را بیش از همه آزار می‌دهد همچون فصول پیشین، عمل نکردن مسئولان ملی و استانی به وعده‌های مختلف خود ازجمله وعده‌های اقتصادی است. علاوه بر این فعالان اقتصادی مشکل فساد به شکل اعمال‌نفوذ و تبانی در معاملات ادارات دولتی را در رتبه دوم از عوامل ایجادکننده فضای ناامن برای سرمایه‌گذاری شناسایی کردند. به‌عبارت‌دیگر بنگاه‌های اقتصادی طی فصول اخیر، نارضایتی و ابراز شکایت خود نسبت به عوامل اصلی هزینه زا و مختل‌کننده سرمایه‌گذاری و تولید را بیان کردند و انتظار می‌رود به این دو مورد مهم که عمدتاً در حیطه عملکرد قوه مجریه قرار دارد، توجه بایسته و شایسته صورت بگیرد.

این گزارش با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری و شاخص کلی (ترکیب دو مجموعه داده پیمایشی و آماری)، تهیه‌شده است. براساس یافته‌های داده‌های پیمایشی در تابستان 1398، فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در این پیمایش از گیلان، همدان و سیستان و بلوچستان، نامناسب‌ترین ارزیابی و از استان‌های خراسان شمالی، قم و بوشهر مناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند.

اما پس از تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی در این پژوهش، استان‌های گیلان، تهران و کردستان نامناسب‌ترین و استان‌های قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی مناسب‌ترین وضعیت را ازنظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری نسبت به سایر استان‌ها در تابستان 1398 کسب کرده‌اند. ارزیابی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار 1398 نشان داده بود در فصل بهار 1398 به ترتیب سه استان ایلام، خراسان جنوبی و قم جزء مناسب‌ترین‌ها بودند و سه استان تهران، گیلان و کهگیلویه و بویراحمد به ترتیب جزء نامناسب‌ترین استان‌ها ارزیابی‌شده بودند.

این احتمال وجود دارد که بخشی از نتایج، حاکی از فاصله میان ذهنیت فعالان اقتصادی (پیمایش) با داده‌های آماری اقتصاد ایران نیز باشد. انتظار می‌رود بخشی از این فاصله با افزایش تدریجی در حجم نمونه‌های قابل‌قبول پیمایش به حداقل قابل‌تعمیم (حدود 11470 مورد) کاهش یابد.

براساس نتایج این مطالعه، در تابستان 1398، از بین 9 حوزه فعالیت اقتصادی، فعالان اقتصادی در حوزه معدن (به‌جز نفت و گاز)، مناسب‌ترین ارزیابی و فعالان اقتصادی در حوزه‌های ارتباطات و توزیع (حمل‌ونقل، انبارداری، عمده‌فروشی و خرده‌فروشی)، نامناسب‌ترین ارزیابی را از وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری ارائه کرده‌اند.

 

 

 



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *