RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

حذف جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان تشویق بدحسابی است

عباس آرگون، نائب رییس کمیسیون بازار پول وسرمایه
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۵/۲کد خبر: 281493
ایستانیوز:می توان اجرای چنین قانونی را تشویق بدحسابی و تنبیه خوش حسابی در نظر گرفت. کسانی خوش حساب بوده و بدهی خود را به بانک ها پرداخت کرده و معوقاتی ندارند، از مزایایی در این بین برخوردار نشده و تشویق نمی شوند. اجرای این قانون می توان دست برخی را در عدم پرداخت تسهیلات دریافتی از بانک باز کند و زمینه عدم بازگشت تسهیلات را هموار کند.
 قانون حذف سود و جریمه مضاعف از بدهی تسهیلات گیرندگان  دارای  پیامدهای مثبت و منفی است. حل بخشی از مشکلات تسهیلات گیرندگان و کمک به وصول بدهی غیرجاری آن ها یکی از پیامدهای مثبت اجرای این قانون است. ناتوانی بانک ها در پرداخت تسهیلات جدید به بنگاه های اقتصادی از عوامل اصلی رکود فعلی است. انباشت بدهی بانک ها ناتوانی مالی آن ها را عمیق تر کرده بنابراین هر راهی که به بهبود توان تسهیلات دهی بانک ها کمک کند، گرهی از مشکلات کنونی باز خواهد کرد و منابع بانکی قفل شده را رها می کند. در ادامه این روند، بسیاری از بنگاه ها فرصت ادامه فعالیت را پیدا خواهند کرد چراکه می توانند از بانک ها تسهیلات دریافت کنند.
 
اما از سوی دیگر می توان اجرای چنین قانونی را تشویق بدحسابی و تنبیه خوش حسابی در نظر گرفت. کسانی خوش حساب بوده و بدهی خود را به بانک ها پرداخت کرده و معوقاتی ندارند، از مزایایی در این بین برخوردار نشده و تشویق نمی شوند. اجرای این قانون می توان دست برخی را در عدم پرداخت تسهیلات دریافتی از بانک باز کند و زمینه عدم بازگشت تسهیلات را هموار کند.
 
از سوی دیگر سقف مجاز برای برخورداری از مزایای قانون برای هر شخص حقوقی و حقیقی در کل شبکه بانکی به ترتیب ۲۰ میلیارد ریال و ۵ میلیارد ریال تعیین شده است و  قراردادهایی که اصل آنها بیشتر از مبالغ یاد شده باشد مشمول این قانون نخواهد بود و این یک نوع تبعیض است.
 
نکته منفی دیگر، بار مالی این قانون برای بانک ها و فشار بیشتر به هزینه های دولت است. این درحالی است که در شرایط کنونی باید نقاط هزینه بار برای دولت را شناسایی کرده و از کاست و زمینه استفاده حداکثری از منابع بانکی برای تولید را فراهم کرد. امید است که هر یک از مصوبات مجلس شورای اسلامی زمینه رونق بیشتر تولید را فراهم کند. 
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *