RSS
امروز جمعه ، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
آخرین اخبار

ثبت نام وام مستاجران چگونه است؟

فروش بیشتر برای فروشندگان، بازگشت وجه برای خریداران از طریق "طرح ماندگار" بانک رفاه کارگران

پیام مدیرعامل بیمه تجارت‌نو به مناسبت سالروز تاسیس شرکت

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی

معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد

غافلگیرکننده؛ مدیریت پرسپولیس به شهرداری تهران رسید

تشریح برنامه راهبردی بیمه ایران

آیا تابستان ۱۴۰۳ با شوک تورمی آغاز می‌شود؟

طرح «زوج و فرد» حذف شد؟

سناریو‌های پیش‌روی مستاجران در سال ۱۴۰۳

قیمت‌ جهانی غذا در سال ۲۰۲۴ به پایین ترین حد می رسد

جهان ثروتمند ۵۰۰ میلیارد دلار «بدهی اخلاقی» به کشورهای فقیر دارد

فعلاً بازار سهام توان آغاز روند صعودی ندارد

روزگار سخت حقوق بگیران

این حساب ها تجاری محسوب می شود

یورو رکورد زد

پرویزیان از بانک پارسیان خداحافظی کرد/ جواد شکرخواه سرپرست شد

عرضه صکوک مرابحه ۲۰۰ میلیارد تومانی

فصل شگفت‌انگیز بیمه‌های مسئولیت بیمه پارسیان با تسهیلات و طرح‌های متنوع

دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث

افزایش دوبرابری سقف تراکنش غیرحضوری در شبکه بانکی

آغاز پذیره‌نویسی چهارمین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات

تأخیر بانک مرکزی در تأمین ارز دارو محرز است

دهن‌کجی به اصول معماری از سوی بانک‌های تجارت و ملت

کم‌ اثرترین کار رئیس کل بانک مرکزی

نوش داروی مسکن بعد از استیصال مستاجران

۱۲:۹ - ۱۳۹۸/۴/۱۶کد خبر: 280325
ایستانیوز:مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی معتقدند پیش فروش تضمینی مسکن یکی از راه‌های کاهش قیمت تمام شده است و از همین رو می خواهند طرحی باعنوان مسکن تدریجی را اجرایی کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی(ایستانیوز)،در شرایطی که بازار مسکن با جهش قیمت های شدید رو به رو شده است و میانگین قیمت مسکن در تهران به عنوان پایتخت از کمی بیش از 4 میلیون تومان در یک سال و نیم گذشته به حدود 13 و نیم میلیون تومان رسیده است؛ دولت به دنبال اجرای طرحی به منظور کنترل قیمت ها در بازار مسکن و ساختمان و رهن و اجاره است، اقدامی که به نظر کارشناسان بسیار دیر کلید خورده است. مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی اعلام می کنند که «مسکن تدریجی» را برای اقشار کم درآمد دنبال می‌کنند که در آن واحد مسکونی بتدریج تجهیز و آماده می‌شوند و پایان پاییز سال‌جاری به‌عنوان موعد اجرای این طرح در نظر گرفته‌ شده است.
 
در سال‌های اخیر، افزایش قیمت مسکن باعث شده تا بخش مهمی از متقاضیان واقعی از خرید جابمانند و حتی در تمدید اجاره و رهن خانه های خود هم با مشکل رو به رو شوند در مقابل روند سفته بازی و دلالی در بازار مسکن تا جایی پیش رفته است که قیمت خانه های کلنگی ( 80 تا 90 متری) در جنوب شهر تهران هم از یک میلیارد تومان گذشته است. همچنین افزایش چند برابری قیمت رهن و اجاره در شهر تهران باعث شده تا بخشی از افراد مجبور باشند به حاشیه های شهر و حتی شهرهای دیگر کوچ کنند. در این بین مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی حدود یک ماه پیش از بسته ای رونمایی کردند که طبق اعلام آن ها قرار است « رونق را به بازار مسکن» بیاورد و حامی اقشار کم در آمد در روزهای طوفانی بازار باشد.
 
«مجتبی عزیزیان» عضو هیأت مدیره بانک مسکن درباره جزئیات این طرح گفته است:« پیش فروش تضمینی مسکن یکی از راه‌های کاهش قیمت تمام شده مسکن است. به‌همین دلیل سازوکارهایی برای دستیابی متقاضیان به مسکن با قیمت تمام شده را در پیش گرفته است. این راهکار می‌تواند کمک کند تا مسکن با قیمت تمام شده ساخته و بدون حاشیه سود در اختیار متقاضیان قرار گیرد. البته اصلاحاتی در قانون پیش فروش لازم است که انجام این اصلاحات توسط وزارت اقتصاد در حال پیگیری است. پیش فروش تضمینی به متقاضی این امکان را می‌دهد که پول ساخت را در هنگام دوره ساخت به بانک بپردازد و بانک این پول را به پیمانکار (سازنده) بپردازد. تضامین لازم به متقاضی نیز توسط بانک داده می‌شود و پیمانکار هزینه ساخت را متناسب با پیشرفت پروژه از بانک دریافت می‌کند. برهمین اساس، بانک، واحد مسکونی را به قیمت تمام شده ساخت در اختیار مشتری قرار می‌دهد. با توجه به اینکه رویکرد تأمین منابع پیمانکار از طریق بانک انجام می‌شود حاشیه سود سازنده که در بهترین حالت به‌صورت متوسط 42 درصد در دوره ساخت است از قیمت تمام شده مسکن کم خواهد شد. کما اینکه این کاهش متناسب با نوع ملک ساخته شده و محل آن متفاوت است. اما حداقل منافع متصور از این رویکرد 30 درصد ارزان‌تر از قیمت فروش نقدی خواهد بود.» او با اشاره به اینکه در شرایط تورمی 40 درصد تقاضایی که وارد بازار مسکن می‌شود، سفته بازانه است، گفته است:« در واقع خریداران برای نیاز واقعی خرید نمی‌کنند و این کار را برای کسب سود یا حفظ ارزش دارایی خود انجام می‌دهند.» مسئولان وزارت مسکن و شهرسازی اعلام کرده اند که برای اجرایی شدن این طرح حاضر هستند تا زمین رایگان در اختیار پیمانکاران قرار دهد.
 
البته در این بین بخش مهمی از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند که طرح مسکن تدریجی نمی تواند اثرات مشخصی را روی کاهش قیمت ها بگذارد و عملا به حاشیه نشینی دامن می زند، زیرا در حال حاضر زمین های خالی در شهرهای بزرگ برای ساخت و سازهای جدید وجود ندارد و از طرف دیگر اقشار کم درآمد هم منابع لازم را برای خرید مسکن های تدریجی و پرداخت به پیمانکاران ندارند و عملا شاهد شکل گیری مدلی جدیدی شبیه مسکن مهر در شهرها خواهیم بود. به اعتقاد کارشناسان در دو سال گذشته که دولت طرح بازسازی بافت های فرسوده را شروع کرده هم عملا با استقبال چندانی رو به رو نشده است.   

خبرهای مرتبط:



برچسب‌ها:مسکن
» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *